Mobilność i transport

07.06.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Tramwaj na Alei Zwycięstwa w Gdańsku
Komunikacja miejska na al. Zwycięstwa
fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Rozdział o szeroko pojętym transporcie: od ruchu pieszego po transport lotniczy.

Rok 2021 był drugim rokiem mocno zdeterminowanym przez panującą wówczas pandemię COVID-19. Obowiązujące regulacje prawne dotyczące wielu aspektów życia, w tym zmiany organizacyjne w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, wpływały w istotny sposób na dotychczasowe przyzwyczajenia komunikacyjne.  Oprócz działań motywowanych reakcją na sytuację pandemiczną w 2021 r. realizowano zaplanowane wcześniej przedsięwzięcia, których celem była poprawa warunków mobilności osób i optymalizacja transportu towarów, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także poprawa stanu sieci korytarzy transportowych i dostępności zewnętrznej.

Istotny wpływ na wewnętrzną dostępność Gdańska miało zakończenie trwającej 3 lata przebudowy wiaduktu Biskupia Górka, który leży w głównym ciągu transportowym miasta, w relacji północ – południe.

W 2021 r. wybudowano lub zmodernizowano łącznie ponad 17 km tras rowerowych. Liczba miejsc postojowych dla rowerów wzrosła o 800 do poziomu 17,2 tys. W ramach projektu „Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 – odcinek R-9 (Wiślana Trasa Rowerowa) Gdańsk” wybudowana została trasa rowerowa EuroVelo R-9 od Świbna (od ul. Boguckiego) do granicy miasta Gdańska z gminą Cedry Wielkie – wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku na koronie wału przeciwpowodziowego wzdłuż ul. Świbnieńskiej.

Pomimo znacznego zmniejszenia maksymalnej zdolności przewozowej ze względu na pandemię COVID-19, kontynuowano inwestycje związane z transportem zbiorowym. W porównaniu z rokiem przed pandemią o 31% spadła liczba pasażerów obsługiwanych w transporcie pasażerskim (177,7 mln osób w 2019 r.). Z kolei w porównaniu z 2020 r. odnotowano 10-procentowy wzrost (z poziomu 112,3 mln osób w 2020 r. do 123 mln w 2021 r.). Uruchomiono dodatkowe kursy na najbardziej obciążonych odcinkach kursów podstawowych w godzinach, w których z komunikacji miejskiej korzysta najwięcej osób.

W lutym 2021 r. zakończono dostawę 30 nowoczesnych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które posiadają gniazda USB, osobne stanowisko dla roweru, klimatyzację i ogrzewanie z nowymi parametrami, nowe oświetlenie stopni wejściowych oraz zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego. Od 5 marca 2021 r. wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe.

Inwestycję budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska rozpoczęto w marcu 2021 r. Harmonogram prac zakłada ich zakończenie w listopadzie 2022 r., po czym rozpocznie się procedura odbiorowa i pozyskiwanie pozwoleń administracyjnych. Nowa linia, której uruchomienie planowane jest na I kwartał 2023 r., będzie miała 2 km długości. W ciągu ul. Nowej Warszawskiej, przy torowisku, powstaną droga rowerowa i chodnik dla pieszych. Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla.

W ramach drugiego etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej podpisano umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) - dokumentację projektową wydłużającą linię SKM Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska. Dokumentacja dająca możliwość aplikowania o środki unijne ma być gotowa w połowie 2023 r.

W 2021 r. kontynuowano rozpoczęte w 2020 r. roboty budowlane związane z rozbudową ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Otomińskiej do ul. Nowatorów oraz rozpoczęto przebudowę skrzyżowania ul. Kartuskiej z ul. Nowatorów. Odcinek liczący 1,2 km wybudowano w układzie dwóch pasów jezdni w każdym kierunku, z oświetleniem. Powstały także nowe chodniki oraz droga rowerowa.

Pod koniec sierpnia zakończyła się ważna szczególnie dla mieszkańców Ujeściska - Łostowic oraz Chełmu inwestycja drogowa - powstał lewoskręt ułatwiający wyjazd z al. Vaclava Havla w al. Armii Krajowej w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Była to inwestycja komplementarna z zakończoną w styczniu 2021 r. budową dodatkowego prawoskrętu na wysokości tego samego skrzyżowania. O przeznaczeniu pieniędzy na obie inwestycje zdecydowali mieszkańcy w ramach Budżetu Obywatelskiego.

Rok 2021 był kolejnym w historii z najtrudniejszych lat w branży lotnictwa. Pomimo problemów związanych z pandemią COVID-19 i wynikających z niej ograniczeń w przemieszczaniu się liczba obsłużonych pasażerów wzrosła o 25,9% r/r – do poziomu 2,15 mln osób w całym 2021 r. Port Lotniczy w Gdańsku był jednym z najpopularniejszych lotnisk w kraju i oferował pasażerom w sumie 108 połączeń lotniczych (95 linii regularnych i 13 połączeń czarterowych) – o 29 więcej niż w 2020 r. Podobnie jak w przypadku liczby obsłużonych pasażerów, w przewozie towarów nastąpił wzrost przeładunków towarów i przesyłek pocztowych o 30% r/r – do poziomu 9171 t – co oznacza powolne odrabianie strat z czasu lockdownu.