Actus Humanus Resurrectio 2023

W Wielką Środę, 5 kwietnia, rozpocznie się pierwsza w tym roku osłona Actus Humanus 2023, największego w Polsce festiwalu muzyki dawnej. Początek zdominuje muzyka klasyków baroku niemieckiego i wykonawcy znani już gdańskiej publiczności. Dzieła Jana Sebastiana Bacha, Jerzego Fryderyka Händla oraz Dietricha Buxtehudego zaprezentują klawesynista Marcin Świątkiewicz oraz zespół Ensemble Correspondances pod dyrekcją klawesynisty i organisty Sébastiena Daucé.
04.04.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Kilkunastoosobowa grupa muzyków z instrumentami pozują do zdjęcia. Część stoi, część siedzi z przodu. Zdjęcie czarno-białe
Jacek Hawryluk z programu 2 PR ocenia, że "zespół Ensemble Correspondances to nowa siła francuskiej muzyki dawnej. Dorobek oraz zasługi mają już ogromne. Głównie w pielęgnowaniu francuskiej muzyki religijnej XVII wieku, choć nie tylko"
fot. mat. ACR

Actus Humanus Resurrectio 2023 w Wielki Tydzień w pięciu różnych lokalizacjach

Bywalcy największego polskiego festiwalu muzyki dawnej wiedzą, że każdego dnia festiwalu organizatorzy zapraszają słuchaczy na dwa koncerty. Wieczorne wydarzenia w Centrum św. Jana poprzedzane są recitalami polskich artystów. Tak będzie i tym razem. 

Młody mężczyzna w okularach, krótko obcięty, opiera się o barierkę. Zdjęcie jest czarno-bisłe
Marcin Świątkiewicz, wybitny klawesynista i kompozytor, laureat Paszportu „Polityki” 2015, wykładowca katowickiej Akademii Muzycznej. Każdy jego występ to wydarzenie. Tym razem artysta powróci do Gdańska, by wykonać kolejne suity Jerzego Fryderyka Händla
fot. mat. ACR

Recital klawesynisty Marcina Świątkiewicza

Odsłonę Resurrectio Actus Humanus 2023, otworzy więc w Wielką Środę, 5 kwietnia, o godz. 17.30 w Ratuszu Głównego Miasta (ul. Długa 46) Marcin Świątkiewicz. Wybitny klawesynista i kompozytor, laureat Paszportu „Polityki” 2015, grę na klawesynie i kompozycję studiował w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz w katowickiej Akademii Muzycznej. W czerwcu 2014 roku muzyk obronił na tej uczelni doktorat, a dziś jest jej wykładowcą.

Jury Paszportów Polityki podkreślało wrażliwość i muzyczną erudycję artysty, doceniając błyskotliwe interpretacje i wszechstronność. "Kreuje muzykę jako żywą tkankę, wielowarstwową i śpiewną, naturalnie ruchliwą, pozwalającą słuchaczowi całkowicie zapomnieć o mechaniczności, z jaką nader często kojarzy się klawesyn" – oceniał krytyk muzyczny Jakub Puchalski.

Klub Żak. Mapowane obrazy miast w malarstwie Agnieszki Srokosz

Muzyka, który sam mówi o sobie “były klawiszowiec”, fascynują też inne instrumenty historyczne - grywa na pianoforte, organach, szpinecie czy klawikordzie. Jacek Hawryluk w podcastach AHR zdradza nawet, że o mały włos, znany z miłości do improwizacji muzyk zostałby jazzmanem: “W liceum grał w śląskich zespołach garażowych”.

Gdańska publiczności ACR Marcina Świątkiewicza zna doskonale, bo koncertuje tu regularnie. Tym razem muzyk wykona kolejne suity klawesynowe Jerzego Fryderyka Händla

W programie:

Jerzy Fryderyk Händel 
Suites de Pièces pour le Clavecin HWV 430-433

  • Suite V E-dur HWV 430
  • Suite VI fis-moll HWV 431
  • Suite VII g-moll HWV 432
  • Suite VIII f-moll HWV 433

Bilety: 50 zł. Dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl.

Karnety: na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły/610 zł premium.

Portret szczupłego młodego mężczyzny w okularach. Ma na sobie białą koszulę i szelki
Sébastien Daucé, klawesynista i organista, założył Ensemble Correspondances w 2008 r., pod koniec studiów w konserwatorium
fot. mat. ACR

Ensemble Correspondances pod kierownictwem Sébastiena Daucé

A co czeka nas wieczorem w Centrum św. Jana? O godzinie 20 serię wieczornych koncertów zainauguruje Ensemble Correspondances pod kierownictwem Sébastiena Daucé, organisty i klawesynisty. To specjaliści od muzyki XVII-wiecznej Francji.

Od 15 lat (Sébastien Daucé założył zespół zaraz po ukończeniu Konserwatorium w Lyonie) Ensemble Correspondances występuje na najważniejszych festiwalach, przybliżając słuchaczom Europy, Azji i Ameryk twórczość takich kompozytorów, jak Marc-Antoine Charpentier, Michel-Richard de Lalande, Antoine Boësset, Étienne Moulinié czy Henry Dumont. Ich płyty nagrywane dla Harmonii Mundi spotkają się też z entuzjazmem krytyki, a niektóre z nich wyróżniono prestiżowymi nagrodami fonograficznymi. 

Daucé od 2012 roku jest wykładowcą uczelni Le Pôle supérieur de Paris i prowadzi prace badawcze na temat muzyki siedemnastowiecznej. Ma tytuł „artysty stowarzyszonego” Fundacji Royaumont.

Na tegoroczny AHR Ensemble Correspondances przywiozą jednak inną muzykę. Swoją ostatnią płytę poświęcili niemieckim barokowym utworom i taki repertuar zaproponują w Gdańsku. W Centrum św. Jana usłyszymy pasyjny cykl siedmiu kantat „Membra Jesu nostri” BuxWV 75 skomponowany przez Dietricha Buxtehudego oraz kantatę „Actus Tragicus” BWV 106 Johanna Sebastiana Bacha

O ile Bacha nikomu przedstawiać nie trzeba, to o Buxtehudem szeroka publiczność może nie wiedzieć tak dużo. Dietrich Buxtehude urodził się w rodzinie organisty i powtórzył karierę ojca. W latach 50. XVII-wieku został organistą kościoła Mariackiego w Helsingborgu, później piastował to stanowisko w kościele pod tym samym wezwaniem w duńskim Helsingørze, a w 1668 r. objął posadę w kościele Mariackim w Lubece. Był uznanym kompozytorem swoich czasów i autorytetem dla młodszych kolegów, którzy odwiedzali go w Lubece - Bacha, Handla czy Matthesona. Tworzył głównie muzykę organową i kościelną muzykę wokalną, a szczególny rozgłos wśród współczesnych zdobyły jego “Preludia”. 

- Mamy tylko jedno kryterium: to musi być dobra muzyka – powiedział Sébastien Daucé w radiowej Dwójce. - Niekoniecznie nowa czy nieznana. Wybieramy to, co w XXI wieku okaże się interesujące, co zafascynuje nasze współczesne ucho i poruszy nas dzisiaj. Możemy przez to zmieniać gust i wiedzę przyszłych pokoleń.

Czekamy więc na ich koncert z niecierpliwością.

Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50.

  • Bilety: 70 zł, dostępne w punktach sprzedaży Ticketmaster oraz w sklepie internetowym ticketmaster.pl.
  • Karnety: na wszystkie festiwalowe koncerty: 410 zł zwykły/610 zł premium.

Projekt dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

TV

Inscenizacja na Górze Gradowej. Jak przed trzema wiekami odparto atak Rosjan