Rozdział o szeroko pojętym transporcie: od ruchu pieszego po transport lotniczy.
Rok 2022 przyniósł co prawda w wielu aspektach funkcjonowania miasta powrót do stanu sprzed pandemii (co przejawia się również w większej niż rok wcześniej liczbie pasażerów), jednak nawyki transportowe mieszkańców Gdańska wykształcone podczas pandemii będą widoczne jeszcze przez dłuższy czas.
Drugim obok pandemii czynnikiem zmian w funkcjonowaniu transportu publicznego w Gdańsku był konflikt zbrojny na Ukrainie. Sytuacja w kraju objętym wojną spowodowała gwałtowny napływ imigrantów. Efektem tego było znacząco zwiększone zapotrzebowanie na pojemność przewozową komunikacji miejskiej. Miasto wyszło naprzeciw nowym potrzebom transportowym przebywających w nim osób – m.in. przez organizację darmowych przejazdów komunikacją miejską dla obywateli Ukrainy oraz tłumaczenie informacji związanych z transportem miejskim na język ukraiński i umieszczanie przetłumaczonych komunikatów na przystankach i w pojazdach komunikacji miejskiej.
W 2022 r. prowadzono działania polegające na poprawie infrastruktury dla ruchu pieszego oraz na niwelowaniu negatywnego wpływu parkowania pojazdów na warunki poruszania się pieszo. Zbudowano lub zmodernizowano 17 km chodników, ciągów i stref pieszych. Ważna była także priorytetyzacja ruchu pieszego w centrach dzielnic – podniesienie komfortu oraz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przez uspokajanie ruchu samochodów. Ostatnie lata to okres intensywnej rozbudowy i modernizacji infrastruktury rowerowej. W 2022 r. wybudowano lub zmodernizowano łącznie ponad 12 km tras rowerowych. Liczba miejsc postojowych dla rowerów wzrosła do poziomu 18 tys.
Ważnym krokiem w 2022 r. w zakresie poprawy warunków dla ruchu pieszego było podpisanie umowy na budowę węzła integracyjnego Gdańsk-Wrzeszcz. W miejscu tym miałby powstać rowerowy parking kubaturowy oraz miejsca kiss & ride.
W porównaniu do 2021 r. odnotowano wzrost liczby pasażerów komunikacji miejskiej o ponad 20% (z poziomu 123 mln osób w 2021 r. do 148 mln w 2022 r.). W 2022 r. dostarczono 3 elektryczne minibusy Karsan Jest Electric wraz z ładowarkami. Podpisano umowę na dostawę 18 autobusów elektrycznych (10 standardowych i 8 przegubowych) MAN Lion’s City E, ich dostawa przewidziana jest na jesień 2023 r. W ramach przygotowań do wymiany taboru na zeroemisyjny przeprowadzono na gdańskich liniach testy autobusu wodorowego NesoBus, który zasilany jest zielonym wodorem. Dodatkowo przeprowadzono modernizacje taboru tramwajowego oraz przeprowadzono naprawy główne.
Jedną z kluczowych inwestycji w zakresie transportu była budowa nowej linii tramwajowej Nowa Warszawska. Inwestycję rozpoczęto wiosną 2021 r., prace zakończyły się w I kwartale 2023 r. Linia tramwajowa ma długość 2 km. Dodatkowo w ciągu ul. Nowej Warszawskiej, przy torowisku, stworzono drogę rowerową i chodnik dla pieszych.
Kontynuowane były także prace w ciągu drogi krajowej nr 7 (trasa W-Z III). W 2022 r. przeprowadzano prace budowlane związane z przebudową skrzyżowania ul. Kartuskiej z ul. Nowatorów. W dalszym ciągu modernizowano również ul. Słowackiego wraz z budową kanalizacji sanitarnej w ul. Słowackiego i sieci wodociągowej w ulicach Słowackiego i Srebrniki.
Rok 2022 był pierwszym wyraźnym rokiem odbicia w branży lotnictwa. Pomimo dalszych problemów związanych z pandemią COVID-19 liczba obsłużonych pasażerów w Porcie Lotniczym wzrosła aż o 112,3% r/r – do poziomu 4,58 mln osób w całym 2022 r. Port Lotniczy w Gdańsku był jednym z najpopularniejszych lotnisk w kraju i oferował pasażerom w sumie 106 połączeń lotniczych. Podobnie jak w przypadku liczby obsłużonych pasażerów, w przewozie towarów nastąpił wzrost przeładunków towarów i przesyłek pocztowych – o 11,1% r/r, tj. do poziomu 10 189 t.
W zakresie działalności Portu Morskiego Gdańsk również odnotował pożądane wyniki. Port Gdańsk jest w ostatniej dekadzie najszybciej rozwijającym się portem w Europie. W 2022 r. w porcie przeładowano rekordową ilość 68,2 mln t towarów, czyli o ponad 28% więcej niż w 2021 r. W 2022 r. port morski awansował z 3. pozycji na 2. miejsce wśród portów bałtyckich w zakresie tonażu towarów przeładowanych ogółem. Poza przeładunkami towarów motorem napędowym portu jest Terminal Kontenerowy DCT Gdańsk, w którym w 2022 r. przeładowano 2,1 mln TEU, co czyni port stałym liderem w tej klasyfikacji wśród innych portów Morza Bałtyckiego.