Edukacja

20.06.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Rowerowy Maj w Szkole Podstawowej nr 92
Rowerowy Maj w Szkole Podstawowej nr 92
Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Tę część raportu poświęcono m.in. rozwojowi gdańskiej sieci edukacyjnej, wyrównywaniu szans w edukacji, formom wspierania rozwoju osobistego dzieci i młodzieży.

Pod koniec lutego i w kolejnych miesiącach 2022 r. do Gdańska przybyła fala uchodźców z objętej wojną Ukrainy, w tym wiele dzieci i młodzieży, które zostały objęte polskim systemem edukacji. Na początku roku szkolnego 2022/2023 do gdańskich szkół samorządowych uczęszczało 6,2 tys. cudzoziemców. Było ich więcej o 3,8 tys. w stosunku do poprzedniego roku szkolnego – głównie z powodu przybycia do Gdańska 3,5 tys. uczniów z Ukrainy. Napływ uchodźców postawił gdańską społeczność edukacyjną przed nowymi wyzwaniami, takimi jak pokonanie bariery komunikacyjnej, wyposażenie nauczycieli w odpowiednie kompetencje, ustalenie wymiernych zasad oceniania, adaptacja i integracja.

W pierwszym kwartale 2022 r. nastąpił powrót do stacjonarnej pracy szkół i placówek oświatowych. Gdy trwał stan epidemii oraz – od 16 maja 2022 r. – stan zagrożenia epidemiologicznego, UMG wspierał placówki oświatowe w organizacji nauczania zdalnego oraz zapewniał środki umożliwiające funkcjonowanie szkół w warunkach popandemicznych.

Pogłębiającym się z każdym rokiem problemem jest finansowanie systemu oświaty. W strukturze wydatków na oświatę i wychowanie w 2022 r. dopłaty z budżetu miasta (696,7 mln zł) po raz pierwszy miały wyższy udział niż kwota subwencji i dotacji z budżetu państwa (689,3 mln zł). Pomimo trudniejszej sytuacji finansowej, kontynuowane oraz inicjowane były projekty i programy, które przyczyniają się do budowania oferty edukacji i wychowania w Gdańsku. Do głównych obszarów rozwojowych należały: wzbogacanie dodatkowej oferty szkół, modernizacja infrastruktury, wsparcie społeczne i profilaktyka chorób oraz rozwijanie współpracy i komunikacji w społeczności edukacyjnej.

Kontynuowany był projekt „Jestem – wsparcie psychologiczne dla środowiska szkolnego w Gdańsku”, skierowany do wszystkich członków społeczności szkolnej, realizowany przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, koordynowany przez Gdański Ośrodek Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży. Przeprowadzono: konsultacje indywidualne i sesje wsparcia psychologicznego dla uczniów i rodziców, Szkołę dla Rodziców oraz warsztaty dla nauczycieli.

W celu docenienia osób będących kreatywnymi i efektywnymi liderami w swoim środowisku lokalnym, inspirującymi całą społeczność, zwłaszcza oświatową, zorganizowano nowy konkurs „Gdański Nauczyciel i Dyrektor Roku”. Nagradzane są osoby podejmujące szczególnie ważne i wartościowe działania na rzecz Gdańska i jego mieszkańców w duchu wspierania budujących Gdańsk idei: obywatelskości, solidarności, odpowiedzialności za zrównoważony rozwój oraz nowoczesności i inteligentnych rozwiązań. Zwycięzcami zostali Jarosław Drzeżdżon, nauczyciel matematyki i informatyki w V Liceum Ogólnokształcącym i Uniwersyteckim Liceum Ogólnokształcącym im. P. Adamowicza w Gdańsku, oraz Barbara Mizerska, dyrektorka Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Gdańsku. 

Kontynuowany był projekt GratoSfera, w ramach którego przy szkołach powstają miejsca swobodnej i kreatywnej zabawy na świeżym powietrzu dla dzieci z klas 0–III. Strefy składają się z magazynu, w których gromadzone są przedmioty do zabawy (rzeczy uznane za niepotrzebne, tzw. graty, np. plastikowe rury i pudła, drewniane skrzynie, beczki, drewniane szpule, opony, siatki, tkaniny), oraz z niewielkiego terenu zieleni. W 2022 r. w projekcie uczestniczyło 29 szkół podstawowych. 

Inną formą wspierania rozwoju dzieci był projekt FitKlasa – nowa formuła gimnastyki korekcyjnej dla dzieci w klasach 0–III, wdrażana w samorządowych szkołach podstawowych od 2019 r. Zajęcia prowadzone są w taki sposób, by dzieci wykonywały odpowiednio długo intensywne ćwiczenia, które kształtują sprawność krążeniowo-oddechową, a tym samym obniżają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. W roku szkolnym 2022/2023 w programie biorą udział wszystkie samorządowe szkoły podstawowe (ok. 12 tys. dzieci). 

Coroczny Gdański Tydzień Zawodowca po raz kolejny odbył się w formule online. Podczas konferencji i wirtualnych spacerów po szkołach ósmoklasiści i ich rodzice mogą przyjrzeć się, jak funkcjonują szkoły branżowe i technika oraz w jakich profesjach kształcą uczniów. Udział w wydarzeniu pozwala uczniom podjąć przemyślaną decyzję o wyborze dalszej ścieżki kształcenia.  

Kontynuowano zwiększanie liczby miejsc w przedszkolach – w 2022 r. utworzono ponad 300 miejsc w przedszkolach publicznych. Ponadto powstało 10 nowych żłobków. Aby wyrównać dostęp do usług opiekuńczych dla dzieci do lat 3 dla osób aktywnych zawodowo i osób wracających na rynek pracy, kontynuowano program Gdański Bon Żłobkowy, tj. dopłatę w wysokości maksymalnie 500 zł do pobytu dziecka w niepublicznym żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Wsparcie funkcjonuje od września 2019 r. W 2022 r. skorzystało z niego 1,3 tys. Dzieci.

W 2022 r. realizowano umowę dotyczącą budowy publicznej szkoły podstawowej przy ul. Srebrnej, której otwarcie zostało zaplanowane na wrzesień 2023 r. Trwały także prace nad budową nowego budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Gdańsku, zlokalizowanego przy ul. Orfeusza i przeznaczonego dla 450 uczniów.