PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
Trwa rozbiórka starego wiaduktu na Trakcie św. Wojciecha
Trwa rozbiórka starego wiaduktu na Trakcie św. Wojciecha
W sierpniu rozpoczęły się pierwsze prace związane z rozbiórką starego wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu Traktu św. Wojciecha. W najbliższych tygodniach każda z części starego wiaduktu będzie „zsuwana” po zamontowanych podporach. Potem zostanie w tym miejscu wybudowana druga nitka wiaduktu Biskupia Górka.
Po lewej część nowego wiaduktu Biskupia Górka, po prawej stary wiadukt w ciągu Traktu św. Wojciecha, który będzie rozebrany
Po lewej część nowego wiaduktu Biskupia Górka, po prawej stary wiadukt w ciągu Traktu św. Wojciecha, który będzie rozebrany
fot. DRMG

 

W dniu 13 sierpnia udostępniono kierowcom pierwszą nitkę wiaduktu. Aby zbudować drugą jezdnię, konieczne jest rozebranie „starego” wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha. Na potrzeby rozbiórki została opracowana specjalna dokumentacja projektowa, która umożliwiła przeprowadzenie operacji nad czynną linią kolejową. Poziom trudności przeprowadzenia rozbiórki jest wysoki także ze względu na niewielką ilość miejsca w pobliżu budowy i fakt, że wiadukt ulokowany jest w ścisłym centrum miasta, przy gęstej zabudowie.

Za nami pierwszy, bardzo trudny etap rozbiórki. Dzięki specjalnie skonstruowanej pile, wiadukt został przecięty na pół. W miniony weekend (19-20 października) część obiektu od strony centrum Gdańska została oparta na 29 podporach. Jednocześnie zlikwidowane zostały stare podparcia w postaci słupów żelbetowych.

- Ze względu na bezpieczeństwo i uzgodnienia z PKP prace prowadzone są w porach nocnych podczas całkowitego zamknięcia torów - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Do tej pory zsunięto 1,2 metra wiaduktu na nasyp dojazdowy w stronę Centrum Gdańska. Prace te wymagają dużego zaangażowania i zachowania bezpieczeństwa, zwłaszcza, że wykonywane są w nocy i w bardzo krótkim czasie wyłączenia torów wynoszącym około czterech godzin.

 

W najbliższych tygodniach każda z części starego wiaduktu będzie „zsuwana” po zamontowanych podporach
W najbliższych tygodniach każda z części starego wiaduktu będzie „zsuwana” po zamontowanych podporach
fot. DRMG

 

Przed budowniczymi najtrudniejszy etapu rozbiórki. W najbliższych tygodniach każda z części starego wiaduktu będzie „zsuwana” po zamontowanych podporach. Po zsunięciu połowy wiaduktu od strony centrum Gdańska, analogicznie zostanie wykonana rozbiórka drugiej połowy obiektu od strony dzielnicy Orunia - św. Wojciech - Lipce. Po całkowitym zsunięciu obiektu nastąpi rozbiórka podpór wiaduktu. Ten etap również wymaga prowadzenia prac w porze nocnej, podczas czasowego wyłączenia trakcji kolejowej. Następnie rozpocznie się budowa drugiej nitki wiaduktu.


Głównym Wykonawcą Wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt inwestycji to niecałe 147 mln złotych. Aż 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Oprócz budowy wiaduktu, zadanie obejmuje również budowę mostu nad Kanałem Raduni. Powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany będzie parking kubaturowy. Budowa zakończyć się ma w październiku 2020 roku.

 

Aneta NiezgodaUrząd Miejski w GdańskuDyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Aneta Niezgoda - najnowsze
Aneta NiezgodaUrząd Miejski w GdańskuDyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Aneta Niezgoda - najnowsze