PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Są uczniami i uczą inne dzieci jak stworzyć grę komputerową. Mogą prowadzić lekcje online

Są uczniami i uczą inne dzieci jak stworzyć grę komputerową. Mogą prowadzić lekcje online
Jest ich czworo, choć na początku była szóstka. Są uczniami pierwszej klasy Technikum Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku. Biorą udział w projekcie społecznym „Zwolnieni z teorii”. Prowadzili warsztaty w "podstawówce", mieli przeprowadzić następne, ale szkoły zostały zamknięte. - Moglibyśmy poprowadzić takie lekcje online, wystarczy tylko chęć ucznia i kontakt z nami - mówią.
Na zdjęciu od lewej: Bartłomiej Budziński, Zuzanna Balińska i Stanisław Świderski. Czwartym w zespole jest Oliwier Stasiuk
Na zdjęciu od lewej: Bartłomiej Budziński, Zuzanna Balińska i Stanisław Świderski. Czwartym w zespole jest Oliwier Stasiuk
fot. materiały prywatne

 

Bartłomiej Budziński (lider zespołu), Zuzanna Balińska, Oliwier Stasiuk i Stanisław Świderski to czwórka uczniów gdańskiego Technikum Łączności. Mają po 15 lat, biorą udział w ogólnopolskim społecznym projekcie „Zwolnieni z teorii”.

Na stronie internetowej „Zwolnieni z teorii” czytamy m.in.:

„Zrób własny projekt społeczny. Zdobądź międzynarodowy certyfikat i lepszą pracę (…) Robiąc projekt społeczny zdobywasz doświadczenie w zarządzaniu, którym zabłyśniesz podczas rozmów rekrutacyjnych.”

Najlepsi zdobywają certyfikaty i nagrody, w tym finansowe.

„Zwolnieni z teorii” skierowany jest do studentów i uczniów. Bartłomiej, Zuzanna, Oliwier i Stanisław (wraz z dwoma innymi kolegami, których już nie ma w zespole) w listopadzie 2019 roku przedstawili swój pomysł, który realizowali przez kilka miesięcy. Teraz opowiadają nam o swoim przedsięwzięciu pod nazwą „Hello Godot”, z którego można korzystać.


Waldemar Gabis: „Zwolnieni z teorii” to akcja społeczna dla studentów i uczniów, którzy myślą o swojej przyszłości, którzy mogą nauczyć się czegoś praktycznego. Dlaczego w ogóle zgłosiliście się do tej akcji?

Bartłomiej, Zuzanna, Oliwier i Stanisław: - Na rynku jest dużo informacji na temat podstaw programowania gier, lecz nie spotkaliśmy się z projektem społecznym, który zachęcałby do tworzenia swojej własnej gry na silniku Godot.

W "Zwolnieni w teorii" ważnym aspektem jest to, ilu osobom wymyślony przez Was projekt pomoże czy zainspiruje innych.

- Mamy nadzieję, że przez projekt, może część z osób zaciekawimy tematem i zaszczepimy w nich pasję tworzenia programów.

WAŻNE dla rodziców, uczniów i kadry pedagogicznej

W Waszym przypadku to przedsięwzięcie pod nazwą „Hello Godot”. Na czym konkretnie polega?

- "Hello Godot" ma za zadanie zapoznać dzieci i młodzież z gdańskich i okolicznych szkół z mało znanym, lecz łatwym w obsłudze silnikiem do tworzenia gier, Godot. Chcemy wprowadzić uczniów w świat programowania i zainspirować ich do tworzenia własnych, prostych gier. Nasz projekt polega na tym, żeby wyjść naprzeciw dzieciom, dotrzeć do jak największego ich grona nie tylko w szkołach, aby pokazać, że istnieje możliwość stworzenia własnej gry poprzez naukę i świetną zabawę.

Co to jest silnik "Godot" i czemu wybraliście akurat ten silnik?

- Godot jest bardzo lekkim (około 60mb) i łatwym silnikiem. Jest przyjazny dla początkujących w programowaniu i tworzeniu własnych gier oraz posiada logiczną strukturę i hierarchię obiektów.


kliknij w grafikę i wejdź na stronę projektu "Hello Godot"

Na stronie projektu Hello Godot znajdziecie instrukcję jak zrobić grę komputerową - krok po kroku
Na stronie projektu Hello Godot znajdziecie instrukcję jak zrobić grę komputerową - krok po kroku
fot. zrzut ekranu

 

Mieliście prowadzić warsztaty na temat tworzenia gier w kilku szkołach. Nie udało się być we wszystkich, bo zaatakował koronawirus i zajęcia zostały odwołane.

- W szkole podstawowej, w której udało nam się zrealizować projekt, większość uczniów była początkowo zaskoczona tematem zajęć. Zajęcia te odbywały się na lekcjach informatyki w salach komputerowych.

Jak uczniowie reagowali na Waszych warsztatach?

- Kiedy pokazywaliśmy uczniom w jaki sposób można stworzyć swoją własną grę, to byli bardzo dumni z tego, że udało im się napisać program, który działa! Również po zajęciach uczniowie podchodzili do nas z wieloma zapytaniami a u niektórych widzieliśmy, że być może wybiorą w przyszłości zawód programisty.

To była szkoła podstawowa?

- Tak, szkoła podstawowa nr 2 w Pruszczu Gdańskim. Warsztaty odbywały się w klasach od szóstej do ósmej. Kolejną szkołę, którą mieliśmy odwiedzić miała być szkoła podstawowa nr 8 w Gdańsku, ale niestety z powodu koronawirusa nie udało się poprowadzić tam zajęć.

Trzech licealistów z Gdańska i Sopotu drukuje ochronne przyłbice dla medyków

Nie stresowaliście się, gdy prowadziliście zajęcia?

- Stres towarzyszył nam tylko na początku, ponieważ żadne z nas nigdy wcześniej nie prowadziło tego typu zajęć. Na zajęciach panowała fajna atmosfera i trema szybko odeszła.

Jednym zdaniem: czego prowadzone przez Was warsztaty mogą nauczyć innych?

- Mogą nauczyć podstaw programowania i tworzenia gier w silniku Godot a ich forma przedstawiona jest w przyjazny i prosty sposób.

Czyli po Waszych warsztatach będę potrafił stworzyć grę? Jaką?

- Nasze warsztaty pokazują jak stworzyć najprostszą grę. Na przykład w szkole podstawowej uczniowie stworzyli grę w ping-ponga. Tym samym zachęcamy również uczniów aby w dalszym etapie korzystali z materiałów, które dostępne są na stronie internetowej Godot.

Bylibyście w stanie poprowadzić takie warsztaty online?

- Chyba tak, bylibyśmy w stanie poprowadzić takie lekcje online. Wystarczy tylko chęć ucznia i kontakt z nami.

Warsztaty są oczywiście bezpłatne.

- Oczywiście.

W jaki sposób można się z Wami kontaktować?

- Można skontaktować się z nami poprzez adres e-mailowy: hellogodot.pomorze@wp.pl

 

Waldemar Gabiswww.gdansk.plwaldemar.gabis@gdansk.pl
Waldemar Gabis - najnowsze
Waldemar Gabiswww.gdansk.plwaldemar.gabis@gdansk.pl
Waldemar Gabis - najnowsze