Na Motławie palują aż miło. Warto rzucić okiem, jak powstaje w Gdańsku nowy most!

Przyglądają się Państwo postępom prac przy budowie kładki na Ołowiankę? Ci, którzy spacerowali w ostatnich dniach nabrzeżem Motławy mogli zauważyć pływającą barkę, a na niej intensywnie pracujących robotników. Co się tam dzieje?

Na Motławie palują aż miło. Warto rzucić okiem, jak powstaje w Gdańsku nowy most!
A
A
data publikacji: 07 sierpnia 2016 r.

Zakończono palowanie pod pierwszą z podpór kładki na Ołowiankę.
Zakończono palowanie pod pierwszą z podpór kładki na Ołowiankę.
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Kładka osadzona będzie na trzech podporach. Dwie zanurzone będą w wodzie, widoczna będzie tylko trzecia. W ostatnich dniach zakończono palowanie pod pierwszą z nich od strony Filharmonii Bałtyckiej. Teraz trwają prace przy drugim filarze, od strony nabrzeża w ciągu ul. Wartkiej. - Te prowadzone są 11,5 metra od zachodniego brzegu Motławy. Obecnie wykonywana jest podpora w korycie rzeki, składająca się z dwóch słupopali o średnicy 100 centymetrów w rozstawie trzech metrów. Kolejnym krokiem będą prace przy ostatniej podporze, od strony Starego Miasta, która będzie miała formę lekkiego przyczółka wykonanego z palisady – informuje Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Pale są wkręcane, by nie powodować żadnych drgań. W międzyczasie wykonane zostaną także tzw. kierownice, które będą w przyszłości tworzyć zabezpieczenie filarów kładki.

Obecnie prace prowadzone są w korycie rzeki, niecałe 12 metrów od nabrzeża Motławy.
Obecnie prace prowadzone są w korycie rzeki, niecałe 12 metrów od nabrzeża Motławy.
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Prace idą zgodnie z planem, dlatego najprawdopodobniej jeszcze w sierpniu rozpocznie się budowa stacji transformatorowej, od strony Ołowianki. Po zakończeniu palowania nastąpi betonowanie przyszłych podpór. Do grudnia br. prowadzone będą prace związane też z przyłączami, kanalizacją, itp. Elementy konstrukcji kładki przypłyną na pontonach w przyszłym roku.

Kładka będzie miała 70,5 metra długości oraz od 6,76 do 10,56 metra szerokości. Skomunikuje wyspę Ołowiankę z Głównym Miastem, ma także ożywić okolice ul. Grodzkiej.

Nowy gdański most będzie zwodzony. Zgodnie z założeniami, w okresie letnim będzie podnoszony według ustalonego grafiku, do którego będą musiały się dostosować jednostki pływające. Poza sezonem turystycznym pomost będzie otwierany najprawdopodobniej tylko na żądanie zbliżającej się łodzi bądź statku. Otwarcie i zamknięcie będzie trwało maksymalnie dwie minuty, a w razie awaryjnego, ręcznego zamykania kładki - 20 minut.

Pale są wkręcane, by nie wywoływać drgań na rzece.
Pale są wkręcane, by nie wywoływać drgań na rzece.
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Powstający obiekt zapewnić ma szybszą komunikację mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów z centrum miasta, ułatwić dostęp do obiektów Filharmonii, Narodowe Muzeum Morskiego oraz Muzeum II Wojny Światowej.

Przetarg na budowę zwodzonej promenady wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor" z Zawiercia. Inwestycja kosztować będzie 7,65 mln zł.

Postępy w jej realizacji można oglądać na żywo, dzień po dniu, dzięki kamerze zamontowanej przez portal Gdańsk.pl obok placu budowy. Zobacz, jak powstaje kładka na Ołowiankę. 

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora