Mevo. To już dwa lata z czerwonymi rowerami w metropolii

Kiedy 16 listopada 2024 r. zdmuchnięto świeczkę na urodzinowym torcie, nikt nie mógł przypuszczać, jak ciężkie chwile czekają Mevo w pierwszych miesiącach drugiego roku funkcjonowania. I że mimo trudności, zakończy się on spektakularnym rozwojem: floty, sieci stacji, liczby użytkowników i partnerów projektu.
16.11.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na plakacie widać mężczyznę siedzącego na czerwonym rowerze miejskim Mevo, ustawionego na tle wejścia do zoo. Grafika promuje zdrowy styl życia i korzystanie z systemu rowerów miejskich, podkreślając nowoczesność rozwiązania dostępnego w metropolii.
Kampania Twarze Mevo
Fot. Konrad Kędzior/kakenski.pl

Twarze Mevo na drugie urodziny

Póki co Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot (OM GGS), który nadzoruje działanie systemu w imieniu 17 uczestniczących w nim samorządów, o drugich urodzinach przypomina kampanią reklamową “Twarze Mevo”. Z rowerowych portretów, które zobaczyć można na przystankach i wyświetlaczach w pojazdach GAiT, uśmiecha się pięcioro użytkowników systemu.

Ogłoszono także konkurs na najbardziej kreatywne życzenia dla “czerwonego jubilata”. Do wygrania roczne i miesięczne abonamenty Mevo i pakiety gadżetów. Wręczenie nagród - podczas imprezy urodzinowej, w sobotę, 22 listopada. TUTAJ znajdziesz szegóły.

Zanim system wejdzie w trzeci rok działania, przypomnijmy, co był za rok!

Na plakacie widać starszą kobietę stojącą obok czerwonego roweru miejskiego Mevo na tle miejskiej ulicy z ławkami i kamienicami. Grafika promuje korzystanie z systemu rowerów publicznych w metropolii, podkreślając jego znaczenie dla codziennego życia mieszkańców.
Kampania Twarze Mevo
Fot. Konrad Kędzior/kakenski.pl

Pokazali, jak to działa

Pierwsze urodziny Mevo świętowane były dokładnie w pierwszą rocznicę startu systemu - 16 listopada. Operator, czyli spółka Inurba z grupy City Bike Global, otworzyła tego dnia swoją siedzibę na gdańskich Młyniskach dla wszystkich chętnych, pokazując, jak się pracuje przy utrzymaniu systemu w ruchu.

Podczas dnia otwartego reporterzy portalu gdansk.pl nabrali apetytu na więcej i w ostatnich dniach stycznia 2025 towarzyszyli pracownikom operatora od rana do nocy, dokumentując ich działania na zdjęciach i filmach, wypytując o każdy szczegół.

Na zdjęciu widać okrągły tort ozdobiony miniaturowymi modelami rowerów Mevo ustawionymi na wierzchu niczym w stacji dokującej oraz świeczką w kształcie cyfry 1. Dekoracje sugerują świętowanie pierwszej rocznicy systemu, a całość utrzymana jest w charakterystycznej biało-czerwonej kolorystyce marki.
Tort urodzinowy Mevo na pierwsze urodziny. Czy będzie także na drugie?
Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Mevo nigdy nie śpi

Pożar i aneks

Reportaż został opublikowany 3 lutego, a dwa dni później w pożarze hali na Przeróbce operator stracił 1,5 tysiąca czerwonych rowerów (już po serwisie przed sezonem pełnej floty) oraz tysiąc baterii.

Licząc z rezerwowymi egzemplarzami, do dyspozycji użytkowników pozostało 70 proc. floty. Tymczasem od 1 marca, wraz z wejściem sezony letniego, powinna być dostępna w całości.

Pożar hali na Przeróbce - od eksplozji przy produkcji narkotyków

Na zdjęciu widać rower miejski Mevo umieszczony na stanowisku serwisowym w warsztacie, gdzie mechanik pracuje przy jego tylnym kole. Wokół widoczne są narzędzia, części i wyposażenie techniczne, podkreślające proces konserwacji i naprawy sprzętu.
Jak działa Mevo - sprawdzaliśmy w styczniu 2025
Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Niespełna dwa tygodnie później władze metropolii podpisały aneks z operatorem systemu, dając mu w ten sposób czas do 31 lipca na uzupełnienie strat we flocie.

Co więcej, gminy systemu postanowiły równocześnie skorzystać z prawa opcji i powiększyć flotę Mevo o kolejne 1200 egzemplarzy. Najwięcej - 800 dodatkowych rowerów - zasilić miało system w Gdańsku (dziś po gdańskich ulicach operuje 3 tys. Mevo), w Gdyni - 250, jak również w Redzie, Rumi, Władysławowie, Kosakowie i mieście Pruszcz Gdański. 

Ostatecznie flota nie miała więc wrócić do liczby 4099 rowerów, ale zwiększyć się do 5300. Ze wzrostem liczby jednośladów ogłoszono też rozwój sieci stacji. Gdańsk do 380 swoich stacji postanowił dostawić kolejne 50, o lokalizacji 25 z nich mieli zadecydować mieszkańcy (o czym później).  

MEVO - flota wzrośnie do 5,3 tys. rowerów jeszcze w tym roku

Mevo na Velo-city

Choć funkcjonujący w niepełnym zakresie, rower metropolitalny miał w czerwcu “zadanie specjalne” do wykonania. Na Mevo poruszali się uczestnicy światowego kongresu rowerowego Velo-city, który odbył się w AmberExpo w dniach 10 - 13 czerwca. Dodatkowe kilkaset jednośladów było dostępnych bezpłatnie dla mieszkańców na czas tradycyjnej parady Velo-city, rozeszły się wszystkie. 

Na zdjęciu widać grupę uśmiechniętych osób jadących na czerwonych rowerach miejskich Mevo ulicą w centrum miasta, w otoczeniu zabytkowych kamienic i licznych przechodniów. Atmosfera jest radosna i pełna energii, a uczestnicy sprawiają wrażenie, że wspólna przejażdżka sprawia im dużo przyjemności.
Parada Velo-city przemierza Długi Targ
Dominik Paszliński / www.gdansk

Ponad 2,5 tysiąca rowerzystów na paradzie Velo-city w Gdańsku!

Pierwsze nowe i pół miliona jeżdżących

Pierwsze 240 nowych rowerów wyjechało na ulice 10 lipca i sukcesywnie przybywało ich w kolejnych wakacyjnych tygodniach. Tydzień później liczba zarejestrowanych użytkowników Mevo przekroczyła pół miliona, w tej grupie ponad 50 proc. stanowią osoby w wieku 19 - 30 lat. Do połowy lipca dystans przejechany na czerwonych rowerach od startu systemu wyniósł już ponad 14 mln km (w tym 10,3 mln pokonanych w Gdańsku). 

Pierwsza transza już śmiga. Nowe MEVO na ulicach metropolii

MEVO - wieści. Pół miliona użytkowników i dostawa nowych “klasyków”

Na zdjęciu widać trzy uśmiechnięte osoby stojące przy czerwonym stoisku promocyjnym Mevo, pokazujące gest kciuka w górę podczas wydarzenia plenerowego w centrum miasta. W tle znajdują się zabytkowe budynki, namioty wystawowe oraz uczestnicy imprezy, tworząc radosną atmosferę.
Stoisko Mevo podczas pikniku, na który zjechali uczestnicy oficjalnego otwarcia ekostrady wzdłuż al. Armii Krajowej. W ciągu 2025 roku pracownicy OM GGS przeprowadzili ponad 30 różnego rodzaju akcji zachęcających do korzystania z czerwonych rowerów
Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Nowi w poszerzonym systemie

System w pełnej, poszerzonej odsłonie 5,3 tys. rowerów działa od 29 lipca. Jeszcze w wakacje rozpoczął się montaż pierwszych 25 nowych stacji w Gdańsku, a od 1 sierpnia z  metropolitalnego roweru publicznego korzystać zaczęli mieszkańcy gminy Pruszcz Gdański. Na terenie 17. członka “rodziny” Mevo ulokowano 15 stacji i 70 rowerów. Władze gminy zadeklarowały rozwój sieci w miarę potrzeb mieszkańców. 

Również w sierpniu na oficjalnym profilu systemu na Fb pojawiła się taka informacja: 3686 - to rekordowa liczba przejazdów na Mevo, które od początku istnienia systemu odbył mieszkaniec Gdańska. Nasz rekordzista poważnie rozważa sprzedaż samochodu. Odkąd wsiadł na MEVO, korzysta z roweru metropolitalnego CODZIENNIE! Jeździ MEVO głównie po Gdańsku, a najczęściej korzysta ze stacji we Wrzeszczu”.

 

Na zdjęciu widać kobietę jadącą na czerwonym rowerze miejskim Mevo, przejeżdżającą przez tory tramwajowe na ruchliwej miejskiej ulicy. W tle widać samochody, budynki oraz sygnalizację świetlną, co podkreśla codzienny charakter przejazdu.
Czerwone rowery na trwałe wpisały się w krajobraz metropolii
Dominik Paszliński / www.gdansk

Te konsultacje to był hit

22 września wystartowały w Gdańsku konsultacje dotyczące lokalizacji wspomnianych już 25 nowych stacji Mevo. W internetowej ankiecie oddano łącznie 3952 głosy. Spośród 50 zaproponowanych lokalizacji wybrano 25 miejsc, w których wiosną 2026 pojawią się nowe stacje. Zainteresowanie konsultacjami było jednym z najwyższych spośród miejskich konsultacji tematycznych w ostatnich latach. Wyniki będą podstawą do dalszych działań związanych z rozbudową infrastruktury Mevo na terenie Gdańska.

Ostatni pełny miesiąc działania - październik 2025 - Mevo zamknęło liczbą ponad 621 tys. użytkowników, powiększając do tego czasu grono korzystających z systemu mieszkańców metropolii o ponad 221 tysięcy. Co będzie dalej? 

 

TV

“Chciałbym ‘mówić’ coraz mniej”