Pierwszy dzień festiwalu Actus Humanus Resurrectio 2019, przypadający w środę, 17 kwietnia, był w pełni „bachowski”.
„Pozwólcie mi płakać” - tak brzmią słowa najbardziej znanej arii George’a Fridericka Handla, którą czołowy polski skrzypek specjalizujący się w muzyce dawnej, Zbigniew Pilch, „wyśpiewał” na skrzypcach na bis po swoim recitalu, w słoneczne popołudnie Wielkiej Środy, w Ratuszu Głównego Miasta. Było to postscriptum do przejmującego wykonania trzech Sonat na skrzypce solo Johanna Sebastiana Bacha.
Na wieczornym koncercie w Centrum Św.Jana zabrzmiała natomiast Pasja według św. Jana, pod dyrekcją legendarnego Williama Christiego. Utwory oratoryjne lipskiego kantora po raz pierwszy w Polsce wykonał francuski zespół Les Arts Florissants.
Sonaty i partity na skrzypce solo Bacha, napisane po niespodziewanej śmierci pierwszej żony, Marii Barbary, są jednym z najbardziej rozdzierających świadectw muzycznego przepracowywania żałoby. Ta przejmująca muzyka na instrument solowy wydaje się dalece bardziej samotna i bezbronna niż majestatyczny wielogłos organów czy chóru. Johann Sebastian został sam - bez towarzyszki życia, współtworzącej harmonię jego codzienności. Instrumentalne utwory, które wówczas powstały, zdają się muzycznym świadectwem cierpienia.
Występ Les Arts Florissants pod kierunkiem Williama Christiego został zadedykowany pamięci tragicznie zmarłego prezydenta Pawła Adamowicza. Interpretacja francuskiego zespołu najpierw zaintrygowała szybkim, niemal zdyszanym tempem, by w miarę rozwoju ewangelicznej narracji uspokoić się, stopniowo zamierać w bólu oraz w bezczasowych, istniejących obok biblijnego przekazu chorałowych komentarzach i ariach. Ta bardziej zwięzła, dynamiczniejsza z pasji dawno już nie brzmiała tak współcześnie i dojmująco.
Szczególne wrażenie wywarli soliści: Reinoud Van Mechelen w roli Ewangelisty, Renato Dolcini w roli Piłata, Alex Rosen jako Jezus oraz Lucile Richardot w ariach. Fenomenalnie klarowna, teatralna narracja nadawała ich interpretacji zmysłową intensywność. Zamykający Pasję Janową chór Ruht wohl, ihr heiligen Gebeine zabrzmiał jak kołysanka dla ukochanego zmarłego, ale i pożegnanie z nieśmiałą, ale żywą nadzieją na spotkanie.
Wielki Czwartek na festiwalu Actus Humanus Resurrectio także upłynie pod znakiem mroku i oczekiwania na świt: wieczorem w Dworze Artusa w wykonaniu Sébastiena Daucé i Ensemble Correspondances zabrzmią francuskie utwory barokowe, przeznaczone na nabożeństwa Ciemnych Jutrzni. Nieco lekkości wprowadzi popołudniowy recital flecistki Agnieszki Gorajskiej w Ratuszu Głównego Miasta, złożony z wielobarwnych Fantazji na flet solo Georga Philippa Telemanna.
Festiwal Actus Humanus Resurrectio 2019 potrwa do niedzieli, 21 kwietnia. Program na kolejne dni: Actus Humanus. Największy festiwal muzyki dawnej potrwa do niedzieli