PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Hulajnogą po Gdańsku. Nowe miejsca parkingowe i ograniczenie prędkości

Hulajnogą po Gdańsku. Nowe miejsca parkingowe i ograniczenie prędkości
Jeszcze przed końcem wiosny na mapie naszego miasta pojawią się kolejne miejsca parkingowe dla hulajnóg. Będą też zmiany w prędkości, z jaką mogą poruszać się ich użytkownicy. Na terenie Głównego Miasta wprowadzone zostanie ograniczenie prędkości do 12 km/h. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Nowe zasady używania hulajnóg w mieście to również ograniczenie prędkości
Nowe zasady używania hulajnóg w mieście to również ograniczenie prędkości
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

 

 

Wraz z wiosną na gdańskich drogach i ulicach widać coraz więcej rowerów i hulajnóg. Już jesienią w naszym mieście rozpoczęły się prace nad uporządkowaniem zasad poruszania się hulajnogami po mieście.

- Widzimy, że w czasie pandemii coraz więcej gdańszczanek i gdańszczan korzysta z hulajnóg, również jako środka transportu. Stają się one istotnym elementem ruchu w naszym mieście - zaznacza Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju - Wiemy, że nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. Dlatego postanowiliśmy wyznaczyć obszar, w których obowiązywać będą ograniczenia prędkości.

W porozumieniach podpisanych z pięcioma operatorami elektrycznych hulajnóg pojawiły się zapisy, które uporządkują zasady ich funkcjonowania na obszarze gminy. Pozwoli to na zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami, w tym m.in. osób z niepełnosprawnościami. Podobne rozwiązanie, dotyczące wyznaczenia obszaru, w którym obowiązuje systemowe ograniczenie prędkości maksymalnej dla hulajnóg elektrycznych, zastosowano w Krakowie, w którym użytkownicy hulajnóg nie pojadą szybciej niż 18 km/h.



Gdzie pojedziemy z maks. prędkością 12 km/h

Ograniczenia maksymalnej prędkości do 12 km/h zostanie wprowadzony na obszarze Głównego Miasta w obrębie dzielnicy Śródmieście wraz z Wyspą Ołowianką i północną częścią Wyspy Spichrzów, tj. obszaru ograniczonego ul. Okopową, ul. Podwale Staromiejskie, ul. Grodzką, ul. Wartką, ul. Na Stępce, ul. Szafarnia, ul. Podwale Przedmiejskie.

Wszystko po to, by poprawić bezpieczeństwo zarówno kierującego, jak i innych uczestników ruchu.



Ponad 2 300 miejsc parkingowych

W porozumieniach określono również sposób premiowania użytkowników współdzielonych hulajnóg, którzy odbiorą pojazd spoza parkingu i odstawią go na wyznaczone przez miasto miejsce. Dzięki temu promowane będzie zachowanie porządku w przestrzeni miejskiej.

- Już jesienią w naszym mieście udało się wyznaczyć 135 parkingów dla hulajnóg o łącznej pojemności 1403 miejsc. W zimie zmienne warunki pogodowe przeszkodziły nam w oznaczeniu wszystkich lokalizacji. Teraz wiosną wracamy do dalszych prac. Pozostałe lokalizacje zamierzamy wyznaczyć do końca maja. Docelowo będzie ich 230, co łącznie da 2376 ogólnodostępnych miejsc do parkowania hulajnóg. - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.

Zmiany w przepisach jasno określają zasady parkowania hulajnóg elektrycznych w przestrzeni miejskiej. Użytkownik będzie miał obowiązek odstawienia urządzenia w wyznaczonym miejscu na chodniku.

 

Nowelizacja przepisów dotyczących hulajnóg

Przepisy regulujące kwestie związane z funkcjonowaniem elektrycznych hulajnóg wejdą w życie lada moment. Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym została już podpisana przez prezydenta i wejdzie w życie 30 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że nowe przepisy zdążą wejść w życie jeszcze w tym sezonie hulajnogowym.

 

Co się zmieni wg nowych przepisów?

  • hulajnogą będzie można jechać wydzielona drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, z prędkością do 20 km/h, gdy w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów ani pasa ruchu dla rowerów, należy jechać po jezdni, ile obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h

    gdy na drodze obowiązuje prędkość powyżej 30 km/h, a w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, dopuszcza się jazdę po chodniku, jednak z prędkością dostosowaną do prędkości pieszych (nowelizacja ustawy nie określa jednoznacznie jaka to prędkość), z uwzględnieniem ich bezwzględnego pierwszeństwa
  • dzieci w wieku do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg elektrycznych tylko w strefie zamieszkania i pod opieką dorosłych
  • młodzież w wieku 10-18 lat chcąca poruszać się na hulajnodze, będzie zobowiązana posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dokument taki nie będzie wymagany dla osób powyżej 18 r.ż.

 

Kierującemu hulajnogą elektryczną nie będzie wolno:

  • ciągnąć lub holować inny pojazd
  • przewozić innych osób, zwierząt i ładunków
  • prowadzić hulajnogi pod wpływem alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu

 

Co w przypadku, gdy w pobliżu nie ma wyznaczonego miejsca do parkowania hulajnóg?

  • Zaparkowany pojazd można pozostawić na chodniku przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:
    • hulajnoga będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, jak najbliżej jego zewnętrznej krawędzi, najbardziej oddalonej od jezdni
    • szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i będzie nie mniejsza niż 1,5 m

oprac. AU

Olimpia SchneiderUrząd Miejski w GdańskuBiuro PrezydentaReferat Prasowyolimpia.schneider@gdansk.gda.pl
Olimpia Schneider - najnowsze
Olimpia SchneiderUrząd Miejski w GdańskuBiuro PrezydentaReferat Prasowyolimpia.schneider@gdansk.gda.pl
Olimpia Schneider - najnowsze