Nowa trasa pozwoli sprawnie połączyć południowe dzielnice Gdańska z centrum, oferując szybki, bezpieczny i wygodny przejazd. Dzięki nowemu przebiegowi ekostrada stanie się bardziej funkcjonalnym elementem rowerowej sieci miasta.
Gdzie brakuje stacji MEVO? Wskaż takie miejsca od 22 września
Przebieg i połączenia
Drugi odcinek planowanej ekostrady będzie liczył 1350 metrów długości i 4 metry szerokości. Droga zostanie poprowadzona tzw. pasem rozdziału al. Armii Krajowej, co zapewni jej pełną separację od ruchu samochodowego. Nowy odcinek będzie połączony z pierwszym etapem ekostrady oraz z istniejącymi drogami rowerowymi wzdłuż ul. Łostowickiej i al. Havla, tworząc spójny korytarz z południa miasta - od rejonu tzw. Nowej Warszawskiej aż do Śródmieścia.
- Drugi etap ekostrady zaprojektowany zostanie wyłącznie dla rowerów. Będzie ona oddzielona od ruchu samochodowego, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort przejazdów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Połączenie z pierwszym etapem oraz z istniejącymi drogami rowerowymi przy ul. Łostowickiej i al. Havla zapewni sprawne i bezpośrednie dojazdy z południa miasta do Śródmieścia. Szacowany czas przejazdu ze skrzyżowania Armii Krajowej / Havla / Łostowicka do ul. 3 Maja wyniesie około 7 minut - na tym odcinku rower stanie się najszybszym środkiem transportu. Realizacja inwestycji będzie finansowana ze środków funduszy europejskich dla Pomorza, a jej ostateczny koszt poznamy po opracowaniu dokumentacji.
Komfort i bezpieczeństwo
Szerokość czterech metrów umożliwi swobodny, dwukierunkowy ruch. Poprowadzenie trasy pasem zieleni pozwoli oddzielić ją zarówno od samochodów, jak i pieszych. Projekt został zaplanowany w taki sposób, by nie ingerował w istniejącą zieleń i harmonijnie wpisał się w przestrzeń wzdłuż al. Armii Krajowej.
Piknik "Mobilność dla każdego" i otwarcie ekostrady - w sobotę
Nową trasą w 2028 roku
Dokładny koszt inwestycji będzie znany po opracowaniu dokumentacji projektowej. Umowa z wykonawcą została już podpisana, a projekt - wraz z wymaganymi decyzjami administracyjnymi - ma być gotowy jesienią 2026 roku. Nową ekostradą pojedziemy na początku 2028 roku.
Drugi etap ekostrady to kolejny krok w budowie nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej w Gdańsku.
Spotkanie z mieszkańcami
Poprowadzenie drugiego odcinka ekostrady proponowano wstępnie na terenie dzielnicy Wzgórze Mickiewicza, tuż przy ekranach akustycznych ustawionych przy al. Armii Krajowej. Mieszkańcy tej części Gdańska mieli jednak obawy co do takiego przebiegu, a dotyczyły one głównie bezpieczeństwa zarówno rowerzystów, jak i pieszych. Pod uwagę wzięto więc wariant przez zielony pas w tej alei.
O tym, jak ma przebiegać ta trasa, co wstępnie zakłada, i kiedy powstanie opowiedział mieszkańcom Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.
Spotkanie odbyło się w środowe popołudnie, 17 września, w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Nowe Ogrody. Na miejscu pojawiło się kilkadziesiąt osób, głównie z dzielnicy Wzgórze Mickiewicza. Była też spora reprezentacja Chełmu, a także Jasienia.
Obecnym spodobała się propozycja poprowadzenia trasy rowerowej po pasie zieleni.
- To będzie trasa bezkolizyjna i bezpieczna - zwracali uwagę mieszkańcy, podkreślając wielokrotnie, że to dużo lepszy wariant niż wcześniejsza propozycja.
- Szukaliśmy kompromisu, ale też dobrego rozwiązania - podkreślał wiceprezydent Borawski.
W trakcie dyskusji, jeden z mieszkańców Wzgórza Mickiewicza zwracał uwagę na to, iż część rowerzystów i tak będzie korzystać z przejazdu przez tę dzielnicę. Zaproponował więc, by poprawić stan techniczny ulic i chodników, a tym samym podnieść poziom bezpieczeństwa, zwłaszcza na tych sąsiadujących z al. Armii Krajowej.
Padła też propozycja, by w sytuacji, kiedy wyraźnie zwiększy się ruch rowerowy na ul. Gerwazego, odseparować tam bezpiecznie ruch pieszych od rowerzystów.
Jedna z mieszkanek zaapelowała z kolei, by poszerzyć odcinek chodnika na ul. Horeszków na wysokości kładki dla pieszych.
ZOBACZ FOTORELACJĘ ZE SPOTKANIA Z MIESZKAŃCAMI POŚWIĘCONEMU DRUGIEMU ODCINKOWI EKOSTRADY
Podczas środowego spotkania padło pytanie o to, czy nowa droga dla jednośladów nie zabierze miejsca wiaduktowi, który prawdopodobnie powstanie nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej i ul. Łostowickiej, i czy nie będzie z nim kolidować.
- Nie będzie żadnych kolizji. Jest tam wystarczająco miejsca na obie te inwestycje. Sprawdziliśmy to - podkreślał wiceprezydent Borawski.
Dodał on też, że ekostrada będzie zbudowana w standardzie drogi szybkiego ruchu rowerowego.
Miasto wraca do pomysłu budowy wiaduktu nad ul. Łostowicką
Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej, podkreślał z kolei, że nowa droga rowerowa będzie miała najmniejsze nachylenie wśród wszystkich tras prowadzących na górny taras naszego miasta.
Współautorka tekstu: Kamila Grzenkowska/Gdansk.pl