• Start
  • Wiadomości
  • Ekostrada w al. Armii Krajowej ma być dłuższa. Mieszkańcy: To świetne rozwiązanie

Ekostrada w al. Armii Krajowej ma być dłuższa. Mieszkańcy: To świetne rozwiązanie

Ekostrada, która powstała już wzdłuż al. Armii Krajowej, na odcinku od Śródmieścia do Chełmu, zostanie w najbliższych latach przedłużona do ul. Łostowickiej. Drugi etap tej rowerowej trasy zostanie poprowadzony pasem zieleni znajdującym się w al. Armii Krajowej. Będzie to rozwiązanie w pełni oddzielone od ruchu samochodowego i przeznaczone wyłącznie dla rowerzystów. Taki pomysł miasta przedstawił w środę (17 września) mieszkańcom Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. mobilności i bezpieczeństwa.
17.09.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
zdjęcie z drona, po lewej widać oznakowaną drogę rowerową, po prawej jezdnię i jadący samochód
Pierwszy odcinek ekostrady wzdłuż al. Armii Krajowej zostanie oficjalnie otwarty 20 września
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Nowa trasa pozwoli sprawnie połączyć południowe dzielnice Gdańska z centrum, oferując szybki, bezpieczny i wygodny przejazd. Dzięki nowemu przebiegowi ekostrada stanie się bardziej funkcjonalnym elementem rowerowej sieci miasta.

Gdzie brakuje stacji MEVO? Wskaż takie miejsca od 22 września

Przebieg i połączenia

Drugi odcinek planowanej ekostrady będzie liczył 1350 metrów długości i 4 metry szerokości. Droga zostanie poprowadzona tzw. pasem rozdziału al. Armii Krajowej, co zapewni jej pełną separację od ruchu samochodowego. Nowy odcinek będzie połączony z pierwszym etapem ekostrady oraz z istniejącymi drogami rowerowymi wzdłuż ul. Łostowickiej i al. Havla, tworząc spójny korytarz z południa miasta - od rejonu tzw. Nowej Warszawskiej aż do Śródmieścia.

- Drugi etap ekostrady zaprojektowany zostanie wyłącznie dla rowerów. Będzie ona oddzielona od ruchu samochodowego, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort przejazdów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Połączenie z pierwszym etapem oraz z istniejącymi drogami rowerowymi przy ul. Łostowickiej i al. Havla zapewni sprawne i bezpośrednie dojazdy z południa miasta do Śródmieścia. Szacowany czas przejazdu ze skrzyżowania Armii Krajowej / Havla / Łostowicka do ul. 3 Maja wyniesie około 7 minut - na tym odcinku rower stanie się najszybszym środkiem transportu. Realizacja inwestycji będzie finansowana ze środków funduszy europejskich dla Pomorza, a jej ostateczny koszt poznamy po opracowaniu dokumentacji.

mapka
Kolejny odcinek ekostrady powstanie w pasie zieleni w al. Armii Krajowej
Mat. Urząd Miejski w Gdańsku
mapka
Nowy odcinek połączy się z już istniejącym na pętli/zjazdach na wysokości ul. Sikorskiego
Mat. Urząd Miejski w Gdańsku

Komfort i bezpieczeństwo

Szerokość czterech metrów umożliwi swobodny, dwukierunkowy ruch. Poprowadzenie trasy pasem zieleni pozwoli oddzielić ją zarówno od samochodów, jak i pieszych. Projekt został zaplanowany w taki sposób, by nie ingerował w istniejącą zieleń i harmonijnie wpisał się w przestrzeń wzdłuż al. Armii Krajowej.

Piknik "Mobilność dla każdego" i otwarcie ekostrady - w sobotę

Nową trasą w 2028 roku

Dokładny koszt inwestycji będzie znany po opracowaniu dokumentacji projektowej. Umowa z wykonawcą została już podpisana, a projekt - wraz z wymaganymi decyzjami administracyjnymi - ma być gotowy jesienią 2026 roku. Nową ekostradą pojedziemy na początku 2028 roku. 

Drugi etap ekostrady to kolejny krok w budowie nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej w Gdańsku. 

mapka
Następnie będzie bezpieczny przejazd pod wiaduktem i wjazd na wspomniany pas zieleni
Mat. Urząd Miejski w Gdańsku
mapka
Ten odcinek ekostrady zakończy się przy skrzyżowaniu z ul. Łostowicką, która zostanie w tym miejscu połączona z istniejącą ścieżką rowerową
Mat. Urząd Miejski w Gdańsku

Spotkanie z mieszkańcami

Poprowadzenie drugiego odcinka ekostrady proponowano wstępnie na terenie dzielnicy Wzgórze Mickiewicza, tuż przy ekranach akustycznych ustawionych przy al. Armii Krajowej. Mieszkańcy tej części Gdańska mieli jednak obawy co do takiego przebiegu, a dotyczyły one głównie bezpieczeństwa zarówno rowerzystów, jak i pieszych. Pod uwagę wzięto więc wariant przez zielony pas w tej alei. 

O tym, jak ma przebiegać ta trasa, co wstępnie zakłada, i kiedy powstanie opowiedział mieszkańcom Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.

Spotkanie odbyło się w środowe popołudnie, 17 września, w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Nowe Ogrody. Na miejscu pojawiło się kilkadziesiąt osób, głównie z dzielnicy Wzgórze Mickiewicza. Była też spora reprezentacja Chełmu, a także Jasienia. 

na zdjęciu mężczyzna w średnim wieku, w ciemnej marynarce, mówi do mikrofonu, przed nim widać od tyłu głowy siedzących osób
Wiceprezydent Piotr Borawski opowiedział mieszkańcom o założeniach dotyczących kolejnego odcinka ekostrady
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Obecnym spodobała się propozycja poprowadzenia trasy rowerowej po pasie zieleni.

- To będzie trasa bezkolizyjna i bezpieczna - zwracali uwagę mieszkańcy, podkreślając wielokrotnie, że to dużo lepszy wariant niż wcześniejsza propozycja.

- Szukaliśmy kompromisu, ale też dobrego rozwiązania - podkreślał wiceprezydent Borawski.  

W trakcie dyskusji, jeden z mieszkańców Wzgórza Mickiewicza zwracał uwagę na to, iż część rowerzystów i tak będzie korzystać z przejazdu przez tę dzielnicę. Zaproponował więc, by poprawić stan techniczny ulic i chodników, a tym samym podnieść poziom bezpieczeństwa, zwłaszcza na tych sąsiadujących z al. Armii Krajowej. 

Padła też propozycja, by w sytuacji, kiedy wyraźnie zwiększy się ruch rowerowy na ul. Gerwazego, odseparować tam bezpiecznie ruch pieszych od rowerzystów. 

Jedna z mieszkanek zaapelowała z kolei, by poszerzyć odcinek chodnika na ul. Horeszków na wysokości kładki dla pieszych.

ZOBACZ FOTORELACJĘ ZE SPOTKANIA Z MIESZKAŃCAMI POŚWIĘCONEMU DRUGIEMU ODCINKOWI EKOSTRADY

 

Podczas środowego spotkania padło pytanie o to, czy nowa droga dla jednośladów nie zabierze miejsca wiaduktowi, który prawdopodobnie powstanie nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej i ul. Łostowickiej, i czy nie będzie z nim kolidować.

- Nie będzie żadnych kolizji. Jest tam wystarczająco miejsca na obie te inwestycje. Sprawdziliśmy to - podkreślał wiceprezydent Borawski. 

Dodał on też, że ekostrada będzie zbudowana w standardzie drogi szybkiego ruchu rowerowego. 

Miasto wraca do pomysłu budowy wiaduktu nad ul. Łostowicką

Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej, podkreślał z kolei, że nowa droga rowerowa będzie miała najmniejsze nachylenie wśród wszystkich tras  prowadzących na górny taras naszego miasta.

Współautorka tekstu: Kamila Grzenkowska/Gdansk.pl

TV

Chirurg i artysta