PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
#DziękUEmy - 15 lat inwestowania w Gdańsk z wykorzystaniem środków unijnych. PRZEGLĄD PROJEKTÓW
#DziękUEmy - 15 lat inwestowania w Gdańsk z wykorzystaniem środków unijnych. PRZEGLĄD PROJEKTÓW
Miało być 15 projektów na 15-lecie, a wyszło ponad 30 - przypominamy kluczowe inwestycje, które Gdańsk zrealizował sięgając po dofinansowanie z funduszy europejskich. W perspektywie 2007-2013 Gdańsk zajął pierwsze miejsce wśród samorządów z najwyższą kwotą pozyskanego dofinansowania unijnego - ok. 3,1 mld zł.
29 kwietnia 2019 r., Ołowianka - tego dnia gdańszczanie i gdańszczanki ułożyli żywą flagę Unii Europejskiej. Jak widać były także `zwykłe` flagi
29 kwietnia 2019 r., Ołowianka - tego dnia gdańszczanie i gdańszczanki ułożyli żywą flagę Unii Europejskiej. Jak widać były także `zwykłe` flagi
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

W ciągu 15 lat od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r., nasz kraj i - oczywiście także Gdańsk - uczestniczył w dwóch zakończonych już unijnych perspektywach finansowych (lata 2004-2006 i 2007-2013), obecnie realizowane są projekty z perspektywy 2014-2020.

Najbogatszą pod względem finansowym perspektywą była ta z lat 2007-2013. Charakteryzowały ją dwa szczególne impulsy inwestycyjne: Gdańsk był jednym z gospodarzy EURO 2012, a w 2009 r. podjął starania o miano Europejskiej Stolicy Kultury`2016, którą ostatecznie nie został (przegrał w czerwcu 2011 r. z Wrocławiem), ale obiekty kultury, które wówczas powstały w Gdańsku - pozostały. Miasto stawiało wówczas szczególnie na projekty pobudzające rozwój gospodarczy i wzrost konkurencyjności Gdańska. Warto dodać, że w drugiej perspektywie Gdańsk zajął pierwsze miejsce wśród samorządów z najwyższą kwotą pozyskanego dofinansowania unijnego, która wyniosła 3,1 mld zł.

 

  • W latach 2004-2006 wartość projektów finansowanych z UE wyniosła prawie 0,56 mld zł; z czego kwota dofinansowania to ok 0,26 mld zł. Miasto, spółki miejskie i partnerzy wyłożyli niemal 0,3 mld zł, wkład własny budżetu miasta 0,2 mld zł
  • W latach 2007-2013 wartość projektów finansowanych z UE to ok 4,5 mld zł, w tym kwota dofinansowania to ok 3,1 mld zł. Miasto, partnerzy i spółki miejskie wyłożyli 1,4 mld zł, wkład własny budżetu miasta ok 1 mld zł.
  • W latach 2014-2020 wartość projektów finansowanych z UE to niemal 3 mld zł, w tym kwota dofinansowania to ponad 1,5 mld zł. Miasto, partnerzy i spółki miejskie wyłożyli 1,4 mld zł, wkład własny budżetu miasta to ponad 0,4 mld zł.

 

W trwającej obecnie perspektywie (2014-2020) Gdańsk koncentruje się szczególnie na projektach związanych z zapobieganiem skutkom zmian klimatycznych i z energooszczędnością, a także na działaniach, które poprawić mają jakości życia gdańszczan.

Nieustającym priorytetem dla naszego miasta jest rozwój zrównoważonej komunikacji - z naciskiem na transport szynowy.

Część projektów, rozpoczętych już w pierwszych latach sięgania po fundusze UE kontynuowana jest do dziś. Nie sposób wymienić wszystkich inwestycji minionej piętnastolatki zrealizowanych przez miasto Gdańsk i jego spółki, działające w naszym mieście instytucje i przedsiębiorstwa oraz uczelnie. Skupiliśmy się na projektach kluczowych, z których realizacji czerpie jak największa liczba odbiorców - mieszkańców Gdańska.    

Nasz “unijny raport ” podzieliliśmy na obszary tematyczne - nie na perspektywy finansowe.

 

Pierwszy tramwaj na przystanku przy stacji PKM Brętowo
Pierwszy tramwaj na przystanku przy stacji PKM Brętowo
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Lepszy transport i komunikacja

Kompleksowy, przeprowadzany etapami do dziś Gdański Program Komunikacji Miejskiej to jeden z najstarszych projektów realizowanych przez gminę miasta Gdańska. W jego pierwszym etapie przeprowadzono modernizację sieci tramwajowej i części torowisk w mieście, zbudowano nową linię tramwajową na Chełm (otwarta w grudniu 2008 r.). Partner projektu, ówczesny ZKM zakupił trzy tramwaje na potrzeby obsługi nowej trasy i 28 autobusów.

W kolejnym etapie linię tramwajową z dzielnicy Chełm wydłużono do nowej pętli na skrzyżowaniu al. Havla i ul. Świętokrzyskiej w dzielnicy Gdańsk Południe (oddanie do użytku w maju 2012 r.) ZKM wzbogacił wówczas swój tabor o 35 nowych składów tramwajowych PESA.

31 sierpnia 2015 r., na dzień przed uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ruszyła kolejna linia tramwajowa: z Siedlec na Piecki Migowo do przystanku PKM Brętowo, z odnogą wzdłuż ul. Bulońskiej. W ramach tego etapu zakupiono pięć tramwajów dwukierunkowych.

GPKM to także modernizacja istniejącej infrastruktury tramwajowej, realizowana w trakcie budowy nowych linii i niezależnie: np. przy ul. Jana z Kolna, przy ul. Siennickiej i Lenartowicza (łącznie z remontem Mostu Siennickiego).

Jeszcze w 2019 r. powinna zakończyć się budowa kolejnej linii tramwajowej, która połączy dzielnicę Piecki-Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem.

Warto wspomnieć, że GPKM przyniósł Gdańskowi także węzły przesiadkowe z parkingami przy przystankach PKM Jasień, Kiełpinek, Brętowo.

Najnowszy węzeł integracyjny/przesiadkowy Rębiechowo oddany został do użytku w marcu 2019 r. - w ramach kolejnego projektu, którego owocem będzie jeszcze węzeł w Osowej.

 

Jeden z nowych tramwajów PESA zakupionych w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej
Jeden z nowych tramwajów PESA zakupionych w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej
Bartłomiej Borowczak/www.gdansk.pl

 

Po środki europejskie sięgnięto także do prowadzenia budowy Trasy W-Z (realizowanej sukcesywnie od 1980 r.). Powstał odcinek od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej, oddany do użytku w 2007 r. W 2012 roku zaś powstały kolejne dwa odcinki trasy: od ul. Kartuskiej do węzła Karczemki oraz od węzła Karczemki do ul. Otomińskiej. Bezkolizyjny węzeł łączący oba budowane przez miasto odcinki w tym samym czasie zrealizowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Oprócz nowego odcinka W-Z powstały m.in. węzły drogowe w rejonie ul. Gronostajowej i Nowej Myśliwskiej, odcinki ul. Kartuskiej Północnej i Nowej Myśliwskiej, wybudowano 5 km ekranów akustycznych i przejścia dla zwierząt pod trasą.

 

Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą - najdroższej inwestycji infrastrukturalnej zrealizowanej dotąd w Gdańsku
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą - najdroższej inwestycji infrastrukturalnej zrealizowanej dotąd w Gdańsku
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Od 2011 do 1016 r. realizowany był wielki projekt drogowy “Połączenie Portu Lotniczego Gdańsk z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego”. Zbudowano lub przebudowano ponad 10 km dróg na trasie od odcinka ul. Słowackiego (na wysokości od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych), poprzez wiadukt przy Stadionie Energa Gdańsk, aż po odcinek od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu, na którym powstał najdroższy gdański projekt infrastrukturalny dofinansowany ze środków unijnych, czyli Tunel pod Martwą Wisłą, z którego korzystamy od kwietnia 2016 r.

Równolegle w 2011 r. rozpoczęła się budowa Trasy Sucharskiego, która umożliwiła połączenie trasy Słowackiego z budowaną w tym czasie obwodnicą południową Gdańska (więcej o tym poniżej) i autostradą A-1, dzięki temu Port Gdańsk uzyskał bezpośrednie połączenie z siecią  najważniejszych dróg krajowych.

W partnerstwie z Gdynią i Sopotem Gdańsk zrealizował projekt pn. “Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013”. W naszym mieście powstało ponad 26 km dróg rowerowych wzdłuż kilkunastu ulic, m.in.: al. Zwycięstwa, ul. Opata Rybińskiego i ul. Stary Rynek Oliwski (od ul. Grunwaldzkiej do Opackiej); ul. Kołobrzeskiej i Lecha Kaczyńskiego (od al. Rzeczypospolitej do ul. Czarny Dwór) oraz ul. Klinicznej i Marynarki Polskiej.

 

Gdańskie centrum TRISTAR
Gdańskie centrum TRISTAR
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Oddany do użytku w listopadzie 2015 r. Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR to także produkt partnerstwa Trójmiasta (z liderem Gdynią) w sięganiu po środki europejskie. Sercem systemu jest centralny komputer połączony z centrami sterowania ruchem, który zarządza sygnalizacją świetlną i reguluje ruch pojazdów komunikacji miejskiej na obszarze głównego ciągu drogowego od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku (165 skrzyżowań, w tym 78 w Gdańsku). Wraz z TRISTAREM na przystankach komunikacji miejskiej pojawiły się pierwsze tablice systemu informacji pasażerskiej, ich sieć jest ciągle rozwijana.

 

Al. Vaclava Havla - kluczowa arteria Gdańska Południe
Al. Vaclava Havla - kluczowa arteria Gdańska Południe
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Z udziałem funduszy unijnych przebudowano także szereg ulic, m.in.: ul. Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie (na odcinku Wały Piastowskie - Hucisko), ul. Marynarki Polskiej (odcinek od ul. Reja do ul. Wyzwolenia), ul. Świętokrzyską, ul. Łostowicką, ul. Kilińskiego (wraz z nowym odcinkiem drogowym ul. Nad Stawem, łączącym ul. Kilińskiego z ul. Kościuszki i Trasą Słowackiego - uruchomiony w 2015 r.).

Powstała też kluczowa arteria Gdańska Południe -  ul. Nowa Łódzka (obecnie Vaclava Havla) - oddana do użytku w 2013 r.  

 

Hevelianum rok temu świętowało 10 rocznicę powstania
Hevelianum rok temu świętowało 10 rocznicę powstania
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Kultura, edukacja i rekreacja

Projekt utworzenia Centrum Hewelianum (obecnie Hevelianum) na pofortecznych terenach na górze Gradowej uzyskał pierwsze z serii dofinansowań w pierwszej perspektywie finansowej. Otwarcie premierowych wystaw o tematyce naukowej i historycznej w zaadaptowanych obiektach nastąpiło w lipcu 2008 r., Hevelianum do dziś systematycznie sięga po środki z programów europejskich, dzięki czemu rewitalizuje kolejne obiekty i poszerza swoją ofertę - ostatnio o Wozownię Artyleryjską.

Twierdza Wisłoujście co roku rozpoczyna swój krótki sezon turystyczny na Majówkę. Do lata 2009 r. nie była jednak dostępna dla zwiedzających. Stało się to możliwe dzięki pozyskaniu przez Muzeum Gdańska dofinansowania na kontynuację prac ratowniczych i konserwatorskich. Również w późniejszym czasie Muzeum inwestowało kolejne środki z UE w poprawę kondycji unikatowej Twierdzy, dzięki czemu zwiedzającym udostępniano stopniowo kolejne tutejsze obiekty.

 

Twierdza Wisłoujście
Twierdza Wisłoujście
Dariusz Kula / Muzeum Gdańska

 

Otwarta w 2010 r. wielofunkcyjna hala sportowo - widowiskowa Ergo Arena na granicy Gdańska i Sopotu, o pojemności 15 tys. widzów to efekt projektu zrealizowanego w partnerstwie z Sopotem. Dwa lata później oddano do użytku rozbudowany wokół hali układ drogowy. Po przebudowie i doprowadzeniu do skrzyżowania z ul. Gospody sopockiej ul. Łokietka i powstaniu fragmentu tzw. Drogi Zielonej (na odcinku od ronda Gospody do al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości) stworzono wygodny dojazd do Ergo Areny i alternatywne połączenie drogowe Sopotu z Gdańskiem.

 

Ergo Arena
Ergo Arena
Bartłomiej Borowczak/www.gdansk.pl



W latach 2008 - 20012 Gdańsk wzbogacił się o trzy nowe przystanie żeglarskie i 10 przystanków tramwaju wodnego - w ramach “Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku”. Przy Żabim Kruku powstała przystań dla małych jednostek pływających, przy Siennej Grobli II i Tamce - przystanie żeglarskie. Przy każdej zbudowano obiekty administracyjne z bosmanatami. W sumie uzyskano 53 miejsca do cumowania, m.in przy 24 pomostach pływających. 10 pomostów powstało na przystankach tramwaju wodnego.

Europejskie Centrum Solidarności zainaugurowało działalność na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej 30 sierpnia 2014 r. “Zardzewiały”, pokryty blachą cortenowską budynek Centrum, kształtem przypomina statek w budowie (projekt gdańskiej Pracowni Architektonicznej FORT) i na trwałe wpisał się już w gdański pejzaż. Ale ECS to przede wszystkim: wystawa stała poświęcona historii “Solidarności”, ośrodek badawczy, archiwum i biblioteka, aula, ogród zimowy, przestrzenie dla organizacji pozarządowych i miejsce wielu wydarzeń kulturalnych, konferencji i spotkań z ważnymi gośćmi.

 

Europejskie Centrum Solidarności
Europejskie Centrum Solidarności
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

We wrześniu 2014 r. miasto zyskało Gdański Teatr Szekspirowski, który odwołuje się do tradycji Szkoły Fechtunku w Gdańsku, wystawiającej już w XVII wieku sztuki Szekspira. W charakterystycznym budynku z podnoszonym dachem oglądać można nie tylko sztuki angielskiego mistrza (np. podczas Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego), ale także uczestniczyć w koncertach. Warto zaznaczyć, że do wkładu własnego na realizację GTS oprócz Gdańska “dołożył się” także Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

 

Gdański Teatr Szekspirowski
Gdański Teatr Szekspirowski
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

“Gdańsk miastem zawodowców” - pod tą nazwą kryje się realizowany obecnie projekt, który odmienić ma osiem gdańskich szkół kształcących młodzież w różnorodnych zawodach. Dofinansowane zostaną nie tylko prace remontowe czy adaptacyjne na potrzeby nowych pracowni - projekt obejmuje także zakup wyposażenia niezbędnego do kształcenia nowoczesnych “zawodowców”.

Fundusze europejskie pomagają tworzyć kolejne miejsca w przedszkolach. Poprzez środki na wyposażenie trzech nowo wybudowanych przedszkoli, modernizację dwóch istniejących i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w ciągu dwóch lat (2017-19) 622 najmłodszych gdańszczan zostało przedszkolakami.

 

Przedszkole Lawendowe Wzgórze w Gdańsku - wyposażenie sal dofinansowane zostało ze środków unijnych
Przedszkole Lawendowe Wzgórze w Gdańsku - wyposażenie sal dofinansowane zostało ze środków unijnych
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Dzięki realizacji projektu „Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 - odcinek R-10 Gdańsk” na terenie naszego miasta, które leży na styku tytułowych tras turystycznych, uzupełnionych zostało (lub zostanie wkrótce) kilka brakujących odcinków dróg rowerowych (wzdłuż ul. Hallera, od Węzła Elbląska wzdłuż Miałkiego Szlaku i dalej do granicy miasta; wzdłuż ul. Boguckiego i Turystycznej na Wyspie Sobieszewskiej).



Poprawa jakości życia i rewitalizacja

Pod nazwą projektu “Ochrona wód Zatoki Gdańskiej” realizowanego od 2007 do 2014 r. w partnerstwie z Pruszczem Gdańskim, kryje się 20 zadań inwestycyjnych, których celem było przede wszystkim zapobieganie powodziom spowodowanym opadami deszczu.

Powstało siedem nowych zbiorników retencyjnych (m.in. Jasień, Orłowska II, Jabłoniowa), przebudowano zbiornik Srebrzysko zwiększając jego retencję. Przy okazji mieszkańcy zyskali nowe, nadwodne tereny rekreacyjne.

 

Spacerem wzdłuż zbiornika retencyjnego Świętokrzyska II
Spacerem wzdłuż zbiornika retencyjnego Świętokrzyska II
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Powstało też m.in. ponad 10 km kolektorów kanalizacji deszczowej (kanalizacja taka powstała przy sześciu gdańskich ulicach), trzy nowe przepompownie, zainstalowano urządzenia podczyszczające ścieki opadowe.

Równolegle przebudowano ponad 7 km odcinek Kanału Raduni w Gdańsku - umocniono jego brzegi, przebudowano wał przeciwpowodziowy. Na koronie kanału powstała droga eksploatacyjna z kładkami, z której korzystają rowerzyści i piesi.

Obecnie realizowana jest dalsza rozbudowa systemu gospodarowania wodami opadowymi w Gdańsku. Powstaną trzy nowe zbiorniki retencyjne (Osowa II, Jaśkowa Dolina, Strzelniczka II) oraz blisko 10-kilometrowy odcinek kanalizacji deszczowej (m.in. w Osowej i Strzyży).

 

Dolne Miasto, ul. Łąkowa z odnowionym pasem zieleni i aleją jarząbów
Dolne Miasto, ul. Łąkowa z odnowionym pasem zieleni i aleją jarząbów
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Projekty rewitalizacji gdańskich dzielnic, czyli działań zmierzających nie tylko do poprawy jakości przestrzeni, ale także aktywizujący mieszkańców, ze wsparciem m.in. organizacji pozarządowych, wystartował w drugiej perspektywie finansowej UE i jest kontynuowany do dzisiaj.

W każdej z rewitalizowanych dzielnic znacznie poprawiono jakość przestrzeni publicznej, remontując wybrane ulice wraz z infrastrukturą podziemną.

Jeśli chodzi o Dolne Miasto, szczególnie zmieniła się ul. Łąkowa i Wróbla, gdzie przywrócono środkowy pas zieleni, odtwarzając aleję jarząbów szwedzkich. Na potrzeby bazy lokalowej dla działań społecznych zmodernizowano częściowo Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" przy ul. Jaskółczej 1. Częściowo wyremontowano także 31 budynków komunalnych i wspólnotowych.

W Nowym Porcie przebudowano budynek dawnej łaźni przy ul. Strajku Dokerów na Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia II. Ogromną przemianę przeszedł także Plac ks. Gustkowicza.

Działania w Dolnym Wrzeszczu skoncentrowały się na ulicy Wajdeloty oraz fragmentach przyległych ulic: Konrada Wallenroda, Grażyny i Aldony. Po kompleksowej przebudowie, ten wrzeszczański obszar przeszedł prawdziwą metamorfozę. Częściową modernizację przeszło także 26 kamienic - komunalnych i wspólnotowych.

Także w Letnicy przeprowadzono remont układu drogowego i rewitalizację kilkunastu budynków.

Obecnie w Gdańsku trwa realizacja kolejnych projektów rewitalizacyjnych na czterech obszarach: Nowego Portu z Twierdzą Wisłoujście; Dolnego Miasta, Placu Wałowego i Starego Przedmieścia; Biskupiej Górki i Starego Chełmu oraz Oruni.

 

Ul. Wajdeloty w Dolnym Wrzeszczu, lato 2018 r.
Ul. Wajdeloty w Dolnym Wrzeszczu, lato 2018 r.
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Czysty Gdańsk

Zakład Utylizacyjny w Gdańsku modernizuje swoją infrastrukturę dzięki środkom unijnym. Póki co na terenie zakładu w Szadółkach oddano do użytku m.in. sortownię odpadów zmieszanych oraz bioelektrownię, czyli segment unieszkodliwiania biogazu.

Trwa budowa hermetycznej kompostowni służącej do “przerobu” odpadów biodegradowalnych - powinna być gotowa jeszcze w 2019 r. W 2021 roku zaś rozpocznie działalność Port Czystej Energii, czyli spalarnia odpadów.

Warto zaznaczyć, że miasto Gdańsk nie partycypuje w żadnym z projektów realizowanych przez ZU - cały “ciężar finansowy” (wkład własny) pochodzi z budżetu spółki.

 

Dziennikarze wizytują budowę hermetycznej kompostowni w Zakładzie Utylizacyjnym, luty 2019 r.
Dziennikarze wizytują budowę hermetycznej kompostowni w Zakładzie Utylizacyjnym, luty 2019 r.
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Gdański Projekt Wodno-Ściekowy to jeden z pierwszych dużych projektów infrastrukturalnych w naszym mieście, prowadzony do dziś etapami i współfinansowany (wkład własny) przez spółkę miejską Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna. Tylko w latach 2006 - 2012 w ramach projektu wybudowano w Gdańsku ponad 100 km sieci kanalizacji sanitarnej i 40 km sieci wodociągowej, zlikwidowano Oczyszczalnię Ścieków Zaspa i zmodernizowano Oczyszczalnię Ścieków Gdańsk - Wschód, do której obecnie trafiają wszystkie gdańskie ścieki.

W ramach dalszych etapów projektu powstał m.in. Zbiornik Wody Kazimierz na Wyspie Sobieszewskiej, dzięki któremy ok 3 tys. mieszkańców Wyspy uzyskało dostęp do wody pitnej z ujęcia głębinowego Lipce. Zbiornik jest także atrakcją turystyczną - podobnie jak Zbiornik Wody Stary Sobieski i Stara Orunia, których zabytkowe wnętrza otwarto dla zwiedzających dzięki projektowi pn. “Gdański Szlak Wodociągowy”.

 

Ekologia i klimat

W 2018 r. zakończyła się realizacja projektu rozbudowy systemów informowania o zagrożeniach (głównie powodziowych), w którym partnerem Gdańska był Sopot.

W naszym mieście w ramach przedsięwzięcia m.in.: rozbudowano 19 stacji pomiarowych z deszczomierzami i 55 stacji pomiarowych z sondami (na 33 gdańskich zbiornikach retencyjnych i 22 ciekach wodnych).

Dzięki temu miejskie zespoły zarządzania kryzysowego i inne służby na bieżąco ocenić mogą sytuację powodziową, prognozować ew. rozwój zjawiska i planować działania zabezpieczające. Aktualne odczyty, zebrane w jednym czasie z terenu całego miasta dostępne będą on line dla wszystkich zainteresowanych.

 

W lutym Wielki Młyn stopniowo tracił stary dach - to początek modernizacji energetycznej gdańskiego zabytku
W lutym Wielki Młyn stopniowo tracił stary dach - to początek modernizacji energetycznej gdańskiego zabytku
Maciej Kosycarz/KFP

 

Gdańsk od lat sukcesywnie przeprowadza modernizację energetyczną miejskich budynków - zwłaszcza szkół i przedszkoli. Tylko w latach 2017 - 20 takie prace odbęda się w 30 szkołach, przedszkolach i żłobkach. Dzięki temu spadnie zapotrzebowanie obiektów na energię cieplną i elektryczną.

W najbliższych latach modernizację przejdzie m.in. Wielki Młyn, Dwór Artusa, Dom Zdrojowy w Brzeźnie, a także kilkanaście mieszkalnych budynków komunalnych.

 

Pozostałe kluczowe projekty zrealizowane w Gdańsku z wykorzystaniem środków z UE

  • Oddana do użytku w czerwcu 2012 r. Obwodnica Południowa zrealizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad pozwoliła w pełni wykorzystać możliwości komunikacji, jakie stworzyła budowa tras Słowackiego i Sucharskiego. Poza Gdańskiem obwodnica przebiega przez tereny gmin: Kolbudy, Pruszcz Gdański i Cedry Wielkie. W ramach projektu powstała dwujezdniowa droga z pięcioma węzłami, m.in.: Węzeł Południowy - skrzyżowanie z Obwodnicą Trójmiasta; Węzeł Lipce - skrzyżowanie z drogą krajową nr 1; Węzeł Olszynka - skrzyżowanie z przedłużeniem ul. Sucharskiego i wylotem z Portu Północnego w Gdańsku. 18-kilometrowy nowy odcinek drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Koszwał pozwolił wyprowadzić ze śródmieścia naszego miasta uciążliwy ruch tranzytowy.

 

  • Pierwszą część nowego terminalu T2 Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy oddano do użytku tuż przed Euro 2012, drugą - we wrześniu 2015 r. Obiekt ten to jeden z 10 projektów składających się na wielką rozbudowę gdańskiego lotniska z wykorzystaniem funduszy unijnych. W 2018 r. port lotniczy obsłużył 4 mln 980 tys. pasażerów, a w tym roku z pewnością przekroczy już poziom 5 mln podróżnych.  

 

  • 1 września 2015 r. po raz pierwszy wyjechały na trasę pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - największej w historii inwestycji samorządu województwa pomorskiego. Z PKM do kwietnia 2019 r. skorzystało 10 mln pasażerów. Gdańsk także ma swój udział w tej inwestycji - poprzez realizację wspomnianej już linii tramwajowej do stacji PKM Brętowo i budowę węzłów przesiadkowych.

 

  • Czego by nie mówić o opóźnionym starcie (26 marca 2019 r.) i mnożących się trudnościach - System Roweru Metropolitalnego MEVO i tak spotkał się z ogromnym zainteresowaniem użytkowników. Realizowany przez Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (w imieniu samorządów) projekt obejmuje 14 miast i gmin Pomorza. W Gdańsku znajduje się połowa stacji MEVO i (docelowo) połowa elektrycznie wspomaganej floty rowerowej.

 

Szczegółowe opisy wymienionych projektów wraz z podaniem źródła dofinansowania oraz lista pozostałych projektów, które będą lub są obecnie realizowane w Gdańsku znaleźć można TUTAJ.

 

Dziękuję pani Izabeli Kuś, zastępczyni dyrektora Wydziału Programów Rozwojowych UMG, za pomoc w przygotowaniu artykułu.



Izabela Białawww.gdansk.plizabela.biala@gdansk.pl
Izabela Biała - najnowsze
Izabela Białawww.gdansk.plizabela.biala@gdansk.pl
Izabela Biała - najnowsze