Zamiast PKS - tak ma wyglądać nowy dworzec autobusowy

Stary dworzec PKS w Gdańsku będzie wyburzony, w jego miejscu powstanie nowoczesny kompleks handlowo-usługowy z biurowcami i hotelem. Dworzec autobusowy będzie nadal funkcjonował, ale podziemny - zgodny z wymogami ochrony ludności cywilnej. Architekt Jacek Droszcz - autor nowej koncepcji i projektu - dementuje doniesienia, jakoby inwestor zrezygnował z wyburzenia starego budynku.
11.12.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Budynek dworca autobusowego w mieście z napisem na dachu "DWORZEC PKS".
Przez dekady gdański dworzec PKS nie był remontowany, stał się miejscem zaniedbanym, brudnym i odrażającym. Jak przywrócić temu miejscu życie? Inwestor ma już gotowy projekt
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Autobusy spod ziemi

Zachowana zostanie funkcja miejsca - ale w innej, nowoczesnej, formie. Będzie to już nie naziemny, lecz podziemny dworzec autobusowy. Tego typu obiekt od lat służy potrzebom komunikacyjnym w Krakowie. 

Dzięki “schowaniu” stanowisk autobusowych pod ziemią, gdański dworzec stanie się jednocześnie miejscem schronienia dla ludności cywilnej, na wypadek zagrożeń o charakterze wojennym. Jest to zgodne z nowymi standardami, które obowiązują w Polsce, w związku z rosyjską inwazją w Ukrainie i sytuacją międzynarodową.  

Wiecha na hotelu w AmberExpo. Kiedy będzie otwarty?

Dolny_poziom_dworca_MDA_w_Krakowie_2019
Dolny poziom dworca autobusowego MDA. To rozwiązanie sprawdza się od lat w Krakowie - teraz ma być zastosowane w Gdańsku
fot. Adrian Grycuk/commons.wikimedia.org

Świadek historii

Inwestorem jest Firma Budowlana Górski, która w miejscu obecnego dworca PKS i sąsiadującego z nim placu manewrowego, zamierza wybudować kompleks budynków handlowo-usługowych z biurowcami i hotelem. 

Przestrzeń między obiektami wypełni skwer, który będzie miał charakter rekreacyjny i wyeksponuje walory górującego nad tym miejscem wzgórza Grodzisko. 

- Chcemy tam zainstalować napis “Dworzec PKS”, będzie to symboliczny “świadek historii” - mówi architekt Jacek Droszcz z gdyńskiej pracowni Kwadrat, która przygotowała nową koncepcję i projekt tego miejsca.

elewacja front dru + DWORZEC PKS
Elewacje zaprojektowanych budynków, od strony ul. 3 Maja. Obiekt po prawej odpowiada dzisiejszej lokalizacji gdańskiego dworca PKS - w tym miejscu powstanie biurowiec z nowym podziemnym dworcem autobusowym
mat. Studio Architektoniczne KWADRAT - Jacek Droszcz i Bazyli Domsta

Niech ludzie zobaczą

Teren dworca przy ul. 3 Maja “za komuny” należał do PKS. Potem został sprywatyzowany, podobnie jak cała firma przewozowa. Następnie nieruchomość w 2004 roku została nabyta przez Grupę Orbis. Przez wszystkie te lata gdański dworzec nie był remontowany, stał się miejscem zaniedbanym, brudnym i odrażającym.  

 

FB Górski nowym właścicielem tego terenu została w roku 2012. W ostatnich dniach złożyła do pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków wniosek o wyburzenie dworca PKS w całości.  

- To już drugi nasz wniosek do konserwatora - wyjaśnia Jacek Droszcz. - W pierwszym chodziło wyłącznie o wyburzenie, więc go wycofaliśmy. Drugi wniosek dotyczy zarówno zgody na rozbiórkę starego budynku, jak i realizację nowych obiektów, żeby wszyscy zainteresowani od razu mogli zobaczyć, co chcemy wybudować w zamian.  

DworzecPKSrzutZgóry
Widok pionowy z góry na nowe zaprojektowane budynki, które zastąpią dotychczasowy dworzec PKS. Przebieg ul. 3 Maja odpowiada poziomej linii u dołu ilustracji
mat. Studio Architektoniczne KWADRAT - Jacek Droszcz i Bazyli Domsta

Akcja uratować obiekt

Tymczasem wiadomość o wycofaniu pierwszego wniosku firmy FB Górski ws. rozbiórki, społeczne Stowarzyszenie Ochrony Architektury Powojennej uznało za szansę na zastopowanie całej inwestycji i ocalenie gdańskiego dworca PKS przed likwidacją. W poniedziałek, 8 grudnia został złożony wniosek do pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków o wpisanie obiektu do rejestru zabytków.

Zdaniem wnioskodawców z SOAP, chodzi o wybitny przykład architektury polskiego socmodernizmu epoki PRL.   

Projekt gdańskiego dworca PKS został przygotowany w latach 1968-1969, przez zespół architektów pod kierownictwem inż. arch. Bernarda Cofty. Inwestycję zrealizowano w 1973 roku, za czasów Gierka. Dworzec był jak na tamte lata nowoczesny, z dynamiczną bryłą i przeszkloną fasadą. W przyszłości miało z niego korzystać nawet 27 tys. pasażerów dziennie. 

GrudziadzTrainStation
Precedens już jest. Stowarzyszenie Ochrony Architektury Powojennej spowodowało, że do rejestru zabytków wpisana została stacja kolejowa w Grudziądzu, w woj. kujawsko-pomorskim. Mieszkańcy przyjęli to z niedowierzaniem, na zasadzie: z klocka nam zabytek zrobili
fot. Alex Kazakhov/commons.wikimedia.org

Obrońcy dworca sami dziś przyznają, że jest zaniedbany i robi odpychające wrażenie, stanowi wręcz anty wizytówkę Gdańska. Jednak ich zdaniem, wystarczy zainwestować w remont budynku i rewitalizację terenu, by to miejsce odzyskało blask, tętniło życiem.   

- Istotna może być tu rola wojewódzkiego konserwatora zabytków, który może powstrzymać rozbiórkę jednym podpisem - uważa Jędrzej Włodarczyk, związany z Lewicą organizator akcji "Uratujmy Dworzec PKS w Gdańsku".

Resztki gotyckiej bramy pod Złotą Bramą. Jak ważne jest to odkrycie?

WIZ_2_28+PKS
Wizualizacja zaprojektowanych obiektów, które zamierza zrealizować właściciel tego terenu, Firma Budowlana Górski. Zachowany ma być napis DWORZEC PKS, widoczny tutaj w środkowej części ilustracji
mat. Studio Architektoniczne KWADRAT - Jacek Droszcz i Bazyli Domsta

Daleko od wybitności

Z przekonaniem, że dawny dworzec PKS warto ocalić przed rozbiórką, nie zgadza się architekt Jacek Droszcz - autor projektu nowego zagospodarowania terenu. Osobiście znał Bernarda Coftę, jako początkujący architekt należał do jego zespołu i uważa go za swojego mistrza. 

- Z całym szacunkiem trzeba jednak powiedzieć, że dworzec PKS nie jest żadnym wybitnym osiągnięciem polskiego socmodernizmu - uważa Jacek Droszcz. - Takich obiektów jest w Polsce więcej, choćby dworzec PKS w Bielsku-Białej. Nie da się ich postawić w jednym szeregu z Halą Olivia. Gdański dworzec PKS był dobrze zaprojektowany na potrzeby epoki, do której należał. Jego czas przeminął. Teraz potrzebna jest nowoczesna inwestycja, jeśli w tym miejscu ma być żywe miasto, a nie skansen.

gcm-download-1920-20250127-holocaust-kindertransport-23.1cd34647
Budynek dworca PKS znajduje się w Śródmieściu - po sąsiedzku góruje nad peronami dworca kolejowego Gdańsk Główny
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Wszystko będzie jasne

Jak poinformował nasz portal Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków, zgodnie z przepisami jego szef ma miesiąc, aby udzielić odpowiedzi na złożone wnioski. 

Tak więc wszystko powinno być jasne najpóźniej po Nowym Roku. Odpowiedź na podniesione kwestie otrzymają zarówno FB Górski, jak i Stowarzyszenie Ochrony Architektury Powojennej.

 

TV

Zupa na Monciaku