Czas na generalny remont ulic i torowisk Śródmieścia. Początek - wiosną 2026 r.

Nasze miasto szykuje się do dużych inwestycji torowo-drogowych. Ich zakres przypomina ten, który realizowany był w Gdańsku przed mistrzostwami Euro 2012. W Śródmieściu wyremontowane zostaną torowiska i ulice, w południowych dzielnicach zrealizowane zostaną m.in. nowe drogi, a rozwiązania zaplanowane wokół Portu Gdańsk zapewnią mu bezpieczeństwo. Prace będą intensywne, ale krótkotrwałe. Trzeba będzie jednak liczyć się z pewnymi utrudnieniami w ruchu.
24.09.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu dziewięć osób stoi w rzędzie, kobiety i mężczyźni w średnim wieku w oficjalnych strojach
O planowanych w 2026 roku remontach opowiadano podczas środowej konferencji prasowej
Fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Niezbędny remont, ale też adaptacja do nowych potrzeb

O planowanych w 2026 i 2027 roku inwestycjach władze Gdańska opowiedziały podczas środowej konferencji prasowej.

- Prezentujemy dziś kompleksowy plan remontów i przebudowy dróg oraz torowisk w sercu Gdańska - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To największy od lat program inwestycyjny, którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców i komfortu poruszania się po centrum naszego miasta. Traktujemy Gdańsk jak wspólny dom, a o dom trzeba dbać, remontować go i dostosowywać do nowych potrzeb. Dlatego równolegle modernizujemy istniejącą infrastrukturę i przygotowujemy zupełnie nowe rozwiązania komunikacyjne. Przed nami przebudowa kluczowych skrzyżowań, modernizacja mostów, odnowa torowisk oraz budowa nowych połączeń, które usprawnią codzienne funkcjonowanie Śródmieścia. To ogromne przedsięwzięcie wymaga dobrej koordynacji i cierpliwości, ale jego efekty będą służyć nam wszystkim przez kolejne dekady. Jestem przekonana, że dzięki temu pakietowi centrum Gdańska stanie się jeszcze bardziej przyjazne i dostępne zarówno dla mieszkańców, jak i gości odwiedzających nasze miasto.

Przez najbliższe lata w Śródmieściu realizowany będzie skoordynowany pakiet największych od wielu lat prac tramwajowo-drogowych, obejmujący wymianę torowisk i sieci trakcyjnej, remonty mostów i estakad oraz modernizację peronów i systemu odwodnienia. Miasto przyjęło strategię, w której kluczowe inwestycje prowadzone są równolegle i skoordynowane w czasie, a nie rozkładane na wiele lat. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie okresu, gdy część infrastruktury pozostaje wyłączona (np. most Siennicki), a także konsolidacja kosztów, racjonalne zaplanowanie objazdów oraz pełniejsze wykorzystanie dostępnych środków zewnętrznych.

Robotnicy na moście Siennickim. Przebudowa rozpoczęta

Elementem programu inwestycyjnego jest również rozpoczęcie prac przy pierwszym etapie Nowej Świętokrzyskiej, jednej z najważniejszych inwestycji w pakiecie dla Gdańska Południe. Za dwa tygodnie planowane jest wbicie pierwszej łopaty - będzie to symboliczny początek całej ofensywy inwestycyjnej, która zmieni sposób poruszania się po mieście.

ZOBACZ KONFERENCJĘ, W TRAKCIE KTÓREJ POINFORMOWANO O PLANOWANYCH W 2026 ROKU REMONTACH

Pakiet dla Śródmieścia - co, gdzie i dlaczego

- To największy pakiet inwestycyjny od czasów Euro 2012. To nie jeden projekt, a szereg pakietów, które będziemy przedstawiać w kolejnych tygodniach. Dziś mówimy o "pakiecie Śródmieście", ale przygotowujemy również rozwiązania dla południa, zachodu czy dolnego tarasu naszego miasta - zaznaczył Piotr Grzelak, pierwszy zastępca prezydent Gdańska. - Wszyscy mamy świadomość, że tak duży program wymaga ogromnego wysiłku: inwestycyjnego, koordynacyjnego, ale też cierpliwości uczestników ruchu, którzy będą musieli zmierzyć się z utrudnieniami. Dlatego wprowadzimy wszystkie dostępne rozwiązania techniczne, by ten proces usprawnić - od pracy na dwie, a tam, gdzie to możliwe na trzy zmiany, po wykorzystanie nowoczesnych technologii i prefabrykacji, które skracają czas robót. Kluczowe inwestycje w ramach pakietu Śródmieście to przede wszystkim modernizacja Podwala Przedmiejskiego, wraz z przebudową torowiska, trakcji, mostu i sieci podziemnych, a także węzeł Hucisko. Naszym celem jest to, by w momencie zakończenia remontu mostu Siennickiego można było przywrócić pełny ruch tramwajowy na tej osi komunikacyjnej. Prace będziemy prowadzić głównie w okresie wakacyjnym, kiedy ruch na ulicach spada nawet o 30 proc. 

W Śródmieściu prace obejmą kilka newralgicznych lokalizacji, które w obecnym układzie stanowią elementy najbardziej obciążone eksploatacyjnie oraz podatne na awarie. Węzeł Hucisko, obsługujący w szczycie komunikacyjnym do 51 tramwajów na godzinę, wymaga wymiany torowiska, zwrotnic i sieci trakcyjnej - zaplanowano tu generalny remont, by nie prowadzić w tym miejscu wielokrotnych, doraźnych napraw. Przed zaplanowanym zamknięciem Huciska zostanie przeprowadzona modernizacja trakcji na skrzyżowaniu ulic 3-go Maja i Nowe Ogrody, aby mogło ono przejąć zwiększony ruch tramwajowy i uniknąć przeciążeń sieci.

Poznaliśmy oferty na projekt i budowę zajezdni tramwajowej na Ujeścisku

PREZENTACJA POŚWIĘCONA ZAPLANOWANYM W 2026 ROKU REMONTOM W ŚRÓDMIEŚCIU

- Pierwszym zadaniem realizowanym w ramach Pakietu dla Śródmieścia będzie modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej na węźle Hucisko - zapowiedziała Anna Bobrowska, zastępca dyrektora ds. Infrastruktury i Remontów GZDiZ. - Prace obejmą m.in. torowisko na odcinku od Huciska do Targu Rakowego oraz sieć trakcyjną aż do ulicy Okopowej. Zaplanowaliśmy je tak, aby ograniczyć utrudnienia: część robót będzie prowadzona nocą, a przejazdy przez torowiska zostaną wykonane w technologii prefabrykowanych płyt, co pozwoli skrócić czas ich budowy do kilku dni. Dzięki temu mieszkańcy i kierowcy odczują możliwie najmniejsze niedogodności podczas realizacji inwestycji.

Na Podwalu Przedmiejskim przeprowadzona zostanie kompleksowa przebudowa torów, trakcji, peronów, odwodnienia oraz samego mostu nad rzeką Starą Motławą. Z uwagi na charakter tego ciągu - jednej z głównych arterii miasta - prace obejmą również przebudowę sieci podziemnych, tak aby przywrócony układ był trwały i odporny na wymagania ruchu kołowego w kolejnych dekadach.

Estakada Okopowa zostanie z kolei wzmocniona, naprawione zostaną dylatacje, odwodnienie i bariery. Roboty przy estakadzie będą skoordynowane z pracami na Podwalu i mostem w taki sposób, aby nie prowadzić do powtarzających się wyłączeń jednego miejsca w różnych terminach.

Prace te są planowane i prowadzone z myślą o pełnej integracji z trwającą przebudową mostu Siennickiego. Jego przywrócenie do ruchu w 2027 roku będzie jednocześnie elementem synchronizacji przywracania wyremontowanego układu komunikacyjnego w kierunku Stogów, Przeróbki i Krakowca-Górek Zachodnich.

Intensywnie na moście Popielnym. “Deszczówka” już naprawiona

zdjęcie z drona, widać ulicę, po której jedzie kilka samochodów, po obu stronach stoją wysokie kamienice
W przyszłym roku wyremontowane zostanie m.in. torowisko na Podwalu Przedmiejskim
Fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Jak zminimalizujemy czas i uciążliwość robót?

Podczas remontów zastosowane zostaną środki techniczne i organizacyjne służące skróceniu okresów zamknięć i minimalizacji utrudnień. W przetargach przewidziane będą wymogi pracy na dwie, a tam gdzie to możliwe na trzy zmiany, w tym prace weekendowe i nocne. Tam, gdzie to dopuszczalne technicznie, zastosowane zostaną prefabrykowane elementy przejazdów tramwajowych - rozwiązanie to skraca czas koniecznego zamknięcia pojedynczego przejazdu z 30 dni do 7-10 dni. Najbardziej uciążliwe prace, w tym pełne wyłączenie węzła Hucisko, zaplanowano w okresie wakacyjnym w 2026 roku, kiedy to natężenie ruchu w centrum jest statystycznie niższe. Te założenia pozwalają skumulować krótkotrwałe utrudnienia i szybciej wrócić do stabilnego, bezpiecznego funkcjonowania komunikacji.

na zdjęciu kobieta w czarnej marynarce, mówi do mikrofonów dziennikarskich, za nią stoi kilka osób
Prezydent Aleksandra Dulkiewicz: - To największy od lat program inwestycyjny, którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców
Fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Harmonogram i najważniejsze terminy

- W tym roku ogłosimy dwa postępowania przetargowe: na modernizację sieci trakcyjnej na węźle Hucisko oraz na przebudowę mostu nad Motławą w ciągu Podwala Przedmiejskiego - poinformowała w środę Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych. - Kolejne etapy prac zaplanowaliśmy na lata 2026-2027 i obejmą one m.in. modernizację torowisk, remonty ulic Okopowej i Akademickiej oraz przebudowę mostów. Najbardziej intensywne roboty będą prowadzone w okresie wakacyjnym, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Cały pakiet inwestycji usprawni komunikację i poprawi jakość infrastruktury w samym sercu Gdańska.

Proces przygotowań, i pierwsze prace, rozpoczną się jesienią 2025 roku wraz z ogłoszeniem przetargów.

  • Jeszcze we wrześniu zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę węzła Hucisko, a w październiku 2025 - na Podwale Przedmiejskie wraz z mostem nad Starą Motławą.
  • Modernizacja trakcji na skrzyżowaniu 3-go Maja i Nowe Ogrody przewidziana jest na przełomie I/II kwartału 2026 r.
  • W II kwartale 2026 r. planowane jest rozpoczęcie robót torowych na Podwalu Przedmiejskim.
  • Kluczowy etap, czyli pełne wyłączenie Huciska, zaplanowano na okres letni (III kwartał 2026). Ten etap zostanie skoordynowany z kompleksową wymianą torów i trakcji oraz prac przy estakadzie Okopowa.
  • We wrześniu 2026 r. ruch tramwajów na Hucisku ma zostać przywrócony, a w październiku 2026 - na odcinku Podwale Przedmiejskie do ul. Głębokiej.
  • Planowane otwarcie mostu Siennickiego, z przywróceniem ruchu w kierunku Stogów, zaplanowano na czerwiec 2027, natomiast prace przy estakadzie Okopowa planowo mają zakończyć się w II kwartale 2027.
na zdjęciu mężczyzna w średnim wieku, mówi do mikrofonu, trzyma czerwoną podkładkę w ręce, za nim stoi kilka osób
Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska, zwracał uwagę, iż zakres zaplanowanych inwestycji jest podobny do tego sprzed mistrzostw Euro 2012
Fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Organizacja ruchu podczas robót - zasady i rozwiązania praktyczne

Podczas realizacji tych inwestycji priorytetem będzie utrzymanie funkcjonowania komunikacji zbiorowej oraz zapewnienie dostępu dla służb ratunkowych i mieszkańców. W czasie modernizacji torowiska na Hucisku linie tramwajowe zostaną skierowane objazdami przez ul. 3-go Maja i Nowe Ogrody, a w miejscach wymagających wyłączeń uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Na odcinku Podwala Przedmiejskiego ruch samochodowy będzie prowadzony na połowie jezdni, z dwoma pasami w jednym kierunku, a piesi będą mogli korzystać z istniejących kładek. Wcześniej, by odciążyć objazdy, zakończone zostaną prace na moście Popielnym przy ul. Toruńskiej, który będzie służył jako alternatywna trasa. Szczegółowe rozwiązania organizacji ruchu będą publikowane etapami, po rozstrzygnięciu przetargów i uzgodnieniu terminów z wykonawcami, tak aby mieszkańcy mieli czas na zaplanowanie codziennych podróży.

Finansowanie, koordynacja i odpowiedzialność wykonawcza

- Uważam, że plan, który został przygotowany przede wszystkim z myślą o sezonie letnim 2026, to ambitny i przemyślany pomysł na połączenie oraz skoordynowanie potrzebnych modernizacji. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której ulice są rozkopane, a utrudnienia dla mieszkańców ciągną się miesiącami - podkreślał Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska. - Trzeba pamiętać, że w poprzednich latach, zwłaszcza w okresie 2019-2023, rząd Prawa i Sprawiedliwości głodził samorządy, ograniczając nasze dochody z podatku PIT. Wtedy każdą złotówkę trzeba było oglądać dziesięć razy, a wiele inwestycji musiało poczekać. Dziś sytuacja finansowa miasta jest lepsza i możemy realizować remonty oraz modernizacje, które wcześniej były odkładane. Dlatego wspieramy panią prezydent i trzymamy kciuki, by te prace zostały sprawnie przeprowadzone oraz by wykonawcy dotrzymywali terminów. Za rok będziemy mogli powiedzieć mieszkańcom: zobaczcie, jak wiele udało się zrobić.

na zdjęciu mężczyzna w średnim wieku, w niebieskiej marynarce, mówi do mikrofonów dziennikarskich, za nim stoi kilka osób
Radny Gdańska Cezary Śpiewak-Dowbór zwracał uwagę, iż samorządy miały ograniczane środki finansowe w czasach rządów PiS, stąd wielu inwestycji nie można było zrealizować
Fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

Realizacja pakietu inwestycji drogowo-torowych opiera się na finansowaniu ze środków unijnych, rządowych oraz budżetu miasta.

- Zdajemy sobie sprawę, że mówimy o dużym i skomplikowanym pakiecie inwestycji, ale chcemy jasno pokazać, jak zaplanowaliśmy prace w Śródmieściu - podkreślała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Rusza już pierwszy przetarg, a naszym celem jest takie skoordynowanie robót, by najbardziej uciążliwe prace, wymagające wyłączeń ruchu i komunikacji publicznej, odbywały się w wakacje przyszłego roku. Wartość całego pakietu szacujemy na około 130 milionów złotych i robimy wszystko, aby mieszkańcy jak najmniej odczuli związane z nim utrudnienia.

Wszystkie zadania zostaną ze sobą skoordynowane, tak aby prace były prowadzone w logicznej kolejności i w możliwie najkrótszym czasie. Dzięki temu możliwe będzie nie tylko pełne wykorzystanie dostępnych źródeł finansowania, ale także ograniczenie utrudnień i zapewnienie mieszkańcom nowoczesnej infrastruktury na kolejne dekady.

Krótkotrwały wysiłek, długotrwałe korzyści

Decyzja o spiętrzeniu prac jest podyktowana chęcią uniknięcia długotrwałego, wieloletniego cyklu ciągłych zamknięć. Intensywne, skoordynowane prace w latach 2026-2027 to wariant, który daje gwarancję, że po zakończeniu inwestycji Śródmieście będzie miało kompletną, nowoczesną i odporną infrastrukturę transportową na kolejne dekady.

- Dzisiaj przedstawiamy bardzo szeroki pakiet inwestycji i modernizacji, które dotyczą zarówno infrastruktury drogowej, jak i tramwajowej w śródmieściu Gdańska. Taki zakres prac może budzić obawy, bo przecież wiąże się z utrudnieniami w codziennym funkcjonowaniu - zaznaczyła Katarzyna Czerniewska, przewodnicząca klubu Wszystko dla Gdańska w Radzie Miasta Gdańska. - Jesteśmy w podobnej sytuacji jak w domu, kiedy decydujemy się na jego remont. Wiemy, że przez jakiś czas będzie trudniej, że nie da się korzystać ze wszystkiego tak jak dotychczas. Tak samo jest dzisiaj w Gdańsku - skoro prowadzimy już remont mostu Siennickiego, naturalnym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest skoordynowanie w tym czasie także innych potrzebnych prac, takich jak modernizacja Huciska, wiaduktu Okopowa czy fragmentów torowisk. To najlepszy moment, żeby spojrzeć całościowo na tę część miasta. Robimy to wszystko po to, by nasz gdański dom był przede wszystkim bezpieczny, niezawodny i estetyczny, a także oszczędny w zużyciu energii. 

zdjęcie z drona, widać estakadę biegnącą nad ulicami, wokół zabudowa miejska, a więc kilka wysokich zabytkowych kamienic
Wyremontowana zostanie też estakada na węźle Okopowa
Fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Komunikacja z mieszkańcami i kanały kontaktowe

Miasto uruchomi dedykowaną stronę informacyjną oraz kampanię w miejskich kanałach komunikacji, przez które będą przekazywane szczegółowe harmonogramy, mapy objazdów i informacje o pracach. Przed każdą większą fazą robót zaplanowana jest oddzielna komunikacja oraz konferencje informacyjne.

TV

Zupa na Monciaku