W tym roku w gdańskich dzielnicach nie pojawią się charakterystyczne żółte namioty Budżetu Obywatelskiego. Nie zaplanowano też innych wydarzeń w plenerze, których celem byłoby promowanie głosowania na pomysły do BO. Panująca epidemia sprawiła, że większość działań promocyjnych przeniosła się do internetu.
Trwające głosowanie promują na swoich stronach internetowych jednostki miejskie, a na swoim oficjalnym profilu facebookowym prezydent Aleksandra Dulkiewicz udostępnia co kilka dni spoty, które zachęcają do głosowania na inicjatywy BO - jednak bez wskazywania rzeczywistych projektów, by nie faworyzować żadnego z nich.
W działania promocyjne zaangażowały się szkoły, spółdzielnie mieszkaniowe, i przede wszystkim sami mieszkańcy. Na wielu forach dyskusyjnych, ale też na prywatnych profilach prezentują zarówno projekty zgłoszone przez siebie, jak i te, które dotyczą ich otoczenia, do tego niektórzy tworzą filmiki i przerabiają zdjęcia, plakaty czy ulotki.
- Wszystkie materiały do promowania projektów wnioskodawcy mogą pobierać w wersji elektronicznej na naszej stronie internetowej https://www.gdansk.pl/budzet-obywatelski w zakładce „Formularze, materiały promocyjne do pobrania”. Dodatkowo, każdy wnioskodawca miał możliwość otrzymania wydrukowanych plakatów i ulotek po wcześniejszym zgłoszeniu mailowym lub telefonicznym (były to jednakowe druki dla wszystkich z pustym okienkiem do wypisania) - informuje Marta Dzierżawska z Referatu Partycypacji Społecznej i Rad Dzielnic. - Zachęcamy też wnioskodawców oraz mieszkańców do polubienia utworzonego na facebooku wydarzenia: https://www.facebook.com/events/369166301033905, gdzie na bieżąco komunikujemy się i wrzucamy wiele przydatnych informacji na temat tegorocznej edycji BO.
W ramach promocji Miasto zamówiło 169 citylightów, które pojawiły się na wybranych przystankach autobusowych, 100 specjalnych naklejek na autobusy i 100 plakatów w środkach transportu miejskiego. Reklamę banerową wykupiono także w portalach: Trójmiasto.pl i Onet.pl
Przypomnijmy. Kwota budżetu obywatelskiego na 2021 rok to suma kwoty podstawowej, która wynosi 18 mln zł oraz środków, które nie zostały rozdysponowane w Budżecie Obywatelskim 2020, czyli 428 001 zł. Z tego kwota przeznaczona na projekty realizowane w 35 dzielnicach Gdańska to 14 824 301 zł (w tym Zielony Budżet Obywatelski 2 880 000 zł), a na projekty ogólnomiejskie - 3 603 700 zł (w tym Zielony Budżet Obywatelski 1 080 000).
Podobnie jak w poprzednich edycjach, zagłosować można poprzez stronę gdansk.pl, oficjalny miejski portal. W prawym górnym rogu umieszczono interaktywny formularz w charakterystycznym żółtym prostokącie z informacją o głosowaniu na BO, w który trzeba kliknąć. By móc wziąć udział w samym głosowaniu należy mieć przygotowany numer PESEL, a także telefon komórkowy lub aktualny adres mailowy. Na maila bądź SMSem przesłany zostanie bowiem kod aktywacyjny, który umożliwi oddanie głosu na projekty.
Każdemu głosującemu przysługuje 8 punktów: 5 punktów na projekty dzielnicowe Budżetu Obywatelskiego i 1 punkt na projekt ogólnomiejski Budżetu Obywatelskiego oraz 1 punkt na projekt dzielnicowy Zielonego Budżetu Obywatelskiego i 1 punkt na projekt ogólnomiejski Zielonego Budżetu Obywatelskiego. Co istotne, w przypadku projektów dzielnicowych głosujący mogą oddać 5 punktów na jeden projekt, ale mogą też oddać po 2, 3, a nawet po 1 punkcie (maksymalna suma musi wynieść 5) na wybrane projekty. W przypadku zielonego budżetu obywatelskiego można oddać 1 punkt na jeden, wybrany projekt. Punkty można przydzielać na projekty w dowolnej dzielnicy, niekoniecznie w tej, w której mieszkacie.
Głosowanie odbywa się jednorazowo, bez możliwości modyfikowania, zmiany i ponownego przyznawania punktów. Potrwa do poniedziałku, 30 listopada. Najpóźniej 7 grudnia ogłoszone zostaną jego wyniki.