PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Budowa tzw. Nowej Warszawskiej. Intensywne prace pomiędzy ul. Piotrkowską i Łódzką

Budowa tzw. Nowej Warszawskiej. Intensywne prace pomiędzy ul. Piotrkowską i Łódzką
Widać już fragmenty nowego chodnika oraz ścieżki rowerowej. Dominują jednak roboty ziemne i przygotowania pod nowe torowisko. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Jesienią rozpocznie się montaż pierwszych podkładów pod nową trasę tramwajową. Plac budowy odwiedziła w środę, 14 lipca, prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
Na placu budowy widać już fragmenty nowej drogi rowerowej i chodnika dla pieszych
Na placu budowy widać już fragmenty nowej drogi rowerowej i chodnika dla pieszych
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Powstająca, kolejna trasa tramwajowa, połączy al. Vaclava Havla z al. Pawła Adamowicza. Tym samym powstanie pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca kursowanie tramwajów z Chełmu i Ujeściska bezpośrednio na Jasień i dalej Piecki - Migowo. Obecnie tramwaje kończą swój bieg na pętlach przy al. Havla bądź przy al. Adamowicza.

Najintensywniejsze prace trwają teraz na odcinku od al. Vaclava Havla do ul. Piotrkowskiej. Przy samej alei przebudowywany jest wodociąg, usuwane są kolizje z sieciami podziemnymi, wykonawca przygotowuje też teren pod torowisko. W okolicy ul. Piotrkowskiej trwa budowa układu drogowego oraz chodników i drogi rowerowej. Pomiędzy ul. Piotrkowską i Łódzką trwa budowa chodników, drogi rowerowej, kontynuowany jest montaż słupów oświetleniowych, a także rozpoczęto prace ziemne pod przyszłe torowisko.

 

Gospodarska wizyta prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz na placu budowy nowego torowiska w tzw. Nowej Warszawskiej
Gospodarska wizyta prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz na placu budowy nowego torowiska w tzw. Nowej Warszawskiej
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

W środę, 14 lipca, plac budowy odwiedziła prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz. 

- Jak zapewnia wykonawca, prace postępują zgodnie z harmonogramem, a co najważniejsze - widać już zarys połączenia tramwajowego, które znacząco skróci drogę mieszkańcom Gdańska - Południe do centrum miasta. Zgodnie z planem prace mają potrwać do końca 2022 roku - zaznacza prezydent Aleksandra Dulkiewicz.

 

 

Przed kilkoma dniami do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje przebieg inwestycji, wpłynęło oficjalne zapytanie o to, czy nowy chodnik i ścieżka rowerowa mogłyby zostać udostępnione mieszkańcom wcześniej - zanim zakończy się budowa torowiska. Ze względów bezpieczeństwa jest to, póki co, niemożliwe.

- Stopniowe udostępnianie poszczególnych odcinków tej inwestycji będzie następowało dopiero w chwili, gdy prowadzone prace nie będą zagrażały bezpieczeństwu pieszych. Obecnie nie planuje się udostępnienia chodnika w tym obszarze, z uwagi na to, iż nie ukończono jeszcze prac na całym zakresie. Należy pamiętać, że nadal jest to plac budowy i w tym miejscu porusza się ciężki sprzęt budowlany - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pierwsze podkłady pod torowisko będą mogły być montowane w czwartym kwartale 2021 r. Obecnie na odcinku od pętli do ul. Piotrkowskiej trwa inwentaryzacja. Główny front robót prowadzony jest na innych odcinkach budowanej trasy - zaznacza Aneta Niezgoda.

 

Zakres inwestycji obejmuje przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię
Zakres inwestycji obejmuje przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Prace rozpoczęły się od strony al. Havla. To przede wszystkim tutaj widać robotników i ciężki sprzęt budowlany. W związku z tym, że przebudować trzeba skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką i Nową Warszawską - by móc połączyć nową linię z istniejącym torowiskiem - w ubiegłym tygodniu wprowadzono kolejne zmiany w ruchu kołowym w tym miejscu. Zamknięto dla ruchu odcinek ul. Łódzkiej od skrzyżowania ul. Nowa Warszawska/Łódzka w stronę ul. Przemyskiej. Dojazd do osiedla "Ujeścisko" zapewniony został tymczasowym łącznikiem utworzonym pomiędzy al. Havla i ul. Łódzką. Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie do końca listopada 2021 r.

 

Inwestycja realizowana będzie do listopada 2022 r.
Inwestycja realizowana będzie do listopada 2022 r.
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

W ramach inwestycji zaplanowano budowę około 2-kilometrowego odcinka linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstaną cztery przystanki tramwajowe. Zaplanowano je w pobliżu skrzyżowania z - także planowaną - ul. Unruga, ul. Piotrkowską i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach prac przebudowany zostanie także 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyska ona także chodnik i oświetlenie. Na tej ulicy trwa obecnie przebudowa instalacji podziemnych.

Realizowany projekt przewiduje również kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstanie m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przewidziano też przebudowę sieci ciepłowniczej, gazowej oraz teletechnicznej. Dla potrzeb obsługi torowiska powstanie także tzw. droga technologiczna. Zakres inwestycji obejmuje również przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową.

 

Zgodnie z umową, zakończenie robót powinno nastąpić w listopadzie 2022 roku, co oznacza, że nową linią tramwajową pojedziemy w pierwszym kwartale 2023 roku.

Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020. Przetarg na realizację tego zadania ogłoszono 14 czerwca 2019 r. Prace mają potrwać 20 miesięcy.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.- Partner. Realizację inwestycji oszacowano dokładnie na 59 844 137, 59 złotych.

 

 

Kamila Grzenkowskawww.gdansk.plkamila.grzenkowska@gdansk.pl
Kamila Grzenkowska - najnowsze
Kamila Grzenkowskawww.gdansk.plkamila.grzenkowska@gdansk.pl
Kamila Grzenkowska - najnowsze