Autobusy 167 i 168? Mieszkańcy proponują

Nie ma przełomu w sprawie ewentualnego powrotu linii 167 i 168 do centrum Gdańska. We wtorek, 29 września 2015 r., w siedzibie gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego mieszkańcy i radni dzielnic Kokoszki oraz Jasień spotkali się w tej sprawie z przedstawicielami ZTM. Docelowy układ linii autobusowych powinien być znany do 9 października.

Autobusy 167 i 168? Mieszkańcy proponują
A
A
data publikacji: 29 września 2015 r.

Autobus linii 168 przy pętli Siedlce.
Autobus linii 168 przy pętli Siedlce.
Jerzy Pinkas

Było to pokłosie piątkowego, burzliwego spotkania, które odbyło się w Pozytywnej Szkole Podstawowej w Gdańsku (przeczytaj relację: Kokoszki. Spór o autobusy linii 167 i 168).

We wtorek mieszkańcy i radni przedstawili pracownikom ZTM analizę i racje finansowe przemawiające za wprowadzeniem zmian na trasach linii 167 i 168. W spotkaniu uczestniczyła m.in. Danuta Bociewicz, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki.

– Zaproponowaliśmy zmniejszenie częstotliwości w kursowaniu linii 167 i przedłużenie trasy do Śródmieścia, a także poprowadzenie linii 168 przez ul. Jaśkowa Dolina, a nie ul. Sobieskiego, jak jest obecnie. W ten sposób można zaoszczędzić tygodniowo około 60 kilometrów – zapewnia Bociewicz.

Podczas spotkania zaproponowano, by stworzyć bezpośrednie połączenie z Kokoszek i Jasienia do centrum, ale przez Ujeścisko bądź Piecki Migowo i Suchanino. Na to jednak obecni nie chcieli się zgodzić. Przede wszystkim dlatego, że zdecydowanie wydłużyłoby to czas przejazdu.

– Zaproponowana trasa omijała też szkoły rejonowe m.in. przy ul. Kartuskiej. To byłoby bez sensu. Za to uważamy, że konieczne jest wprowadzenie autobusu równolegle z tramwajem w sytuacji, gdy ten drugi jest przepełniony – podkreśla Bociewicz.

Marek Stasiak, administrator facebookowej strony "Nie dla zmiany trasy autobusów 167/168" ("polubiło" ją blisko dwa tysiące internautów), który także pojawił się w siedzibie ZTM, nie ukrywa rozczarowania tym spotkaniem.

– Oczekiwaliśmy jakichś konkretów, a tymczasem przedstawiono nam uwarunkowania i przyczyny, dla których wprowadzono zmiany. Konsultowaliśmy się z mieszkańcami, wspólnie siedzieliśmy nad mapami i wyliczaliśmy kilometry, by mieć mocne argumenty w ZTM. Nie tracimy jednak nadziei, bo usłyszeliśmy, że decyzję poznamy 9 października – zaznacza Marek Stasiak.

Uczestnicy spotkania przypomnieli też wicedyrektorowi gdańskiego ZTM ds. przewozów, Sebastianowi Zomkowskiemu, o 20 argumentach – spisanych i przesłanych ostatnio do niego – które przygotowały osoby mieszkające bądź dojeżdżające do pracy w Kokoszkach i Jasieniu. Dotyczyły one zmiany w komunikacji publicznej wprowadzonych po uruchomieniu tramwaju do Piecek Migowa.

Jedna z kobiet uczestniczących w spotkaniu, prosząca o niepodawanie jej nazwiska, tłumaczyła, że powrót linii 167 i 168 na poprzednie trasy ułatwi życie uczniom dojeżdżającym do okolicznych szkół, a także wielu osobom pracującym w licznych zakładach na Kokoszkach. – Mamy świadomość tego, że ZTM ma ograniczenia finansowe i musi kierować się pewnymi wytycznymi. Jednak obecne rozwiązania komunikacyjne dla tej części miasta wydają nam się niewystarczające – podkreśla.

Sebastian Zomkowski tłumaczył z kolei, że konkretne decyzje zostaną podjęte po spotkaniu inwestora, czyli miasta, z biurem projektowym, które przygotowuje warianty rozszerzenia funkcjonalności pętli przesiadkowej na Siedlcach. Bardzo szybko okazało się bowiem, że na wysepkach przystankowych często panuje tłok, co, jak podkreśla Zomkowski, nie tylko jest konsekwencją systematycznie rosnącej liczby pasażerów, ale również kumulacji przyjazdu pojazdów w wyniku korków na trasach.

– Czekamy na opinię specjalistów. Jeżeli okaże się, że zaproponowane przez projektantów rozwiązania nie będą satysfakcjonujące, to zastanowimy się, czy np. w godzinach szczytu jednak nie wydłużyć trasy wybranej linii autobusowej do Śródmieścia. Zabieg ten pomógłby odciążyć węzeł. To byłaby główna intencja wprowadzonych zmian – tłumaczy dyrektor Zomkowski.

Zomkowski zapewnia przy tym, że układ komunikacyjny wprowadzony 31 sierpnia jest dobry. – Przeprowadzone w ostatnich latach i skalibrowane w 2014 r. kompleksowe badania ruchu drogowego, w tym transportu publicznego, pokazują, że najważniejsze potoki pasażerów z Kokoszek i Jasienia kierują się w stronę Wrzeszcza i dzielnic północnych, a nie Śródmieścia. Dlatego całkowity powrót do poprzedniego układu linii autobusowych nie ma uzasadnienia – mówi wicedyrektor ZTM.

Takie badania, co 10 lat, wykonywane są na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska. Korzysta z nich m.in. ZTM.

Zomkowski nie chciał dziś odpowiedzieć na pytanie, czy mieszkańcy Jasienia i Kokoszek mogą liczyć na uzupełniające, dodatkowe połączenie  z centrum miasta.

Docelowy układ linii autobusowych powinien być znany, według zapewnień wicedyrektora ZTM, 9 października.





    Kamila Grzenkowska (0)
    www.gdansk.pl
    kamila.grzenkowska@gdansk.pl
    więcej tekstów autora
    Kamila Grzenkowska (0)
    www.gdansk.pl
    kamila.grzenkowska@gdansk.pl
    więcej tekstów autora