• Start
  • Wiadomości
  • Przy moście Siennickim trzeba wbić 16 pali. Zmiany w kursowaniu promu

Przy moście Siennickim trzeba wbić 16 pali. Zmiany w kursowaniu promu

Warunki atmosferyczne umożliwiają w końcu wykonanie prac budowlanych przy moście Siennickim. W poniedziałek wbito cztery pale, we wtorek 20 maja zamontowane zostaną kolejne cztery. Roboty prowadzone są obecnie bliżej brzegu od strony Śródmieścia. Przez kolejne dwa dni palowanie prowadzone będzie od strony Przeróbki. Prawdopodobnie w drugiej połowie czerwca przywrócony zostanie na moście ruch pieszy i rowerowy. Od 19 maja prom przy moście rozpoczyna kursowanie o pół godziny wcześniej.
20.05.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu ogromna palownica stojąca na rzece przy moście
Ogromna palownica pracuje już przy moście Siennickim
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Lepsze warunki atmosferyczne

Rozpoczęcie prac planowano początkowo już w ubiegłym tygodniu. Kapitanat portu nie wyrażał jednak na to zgody ze względu na silny, porywisty wiatr, jaki występował przed kilkoma dniami. 

Aktualne prognozy pogodowe są optymistyczne - wszystko wskazuje na to, że prace palowe uda się wykonać do końca tego tygodnia. W sumie wbić trzeba 16 kilkunastometrowych pali, które będą podpierać wysłużone przyczółki mostu Siennickiego. Celem tych prac jest skuteczne zabezpieczenie przed dalszym osuwaniem przyczółków. 

W drugiej połowie czerwca powinien zostać przywrócony ruch pieszy i rowerowy na moście - postępy prac są jednak uzależnione od pogody. 

Pale wbijane są od strony Martwej Wisły. Natomiast od strony dojazdów do mostu, na lądzie, przed przyczółkami, wykopana zostanie ziemia, by jej masy nie napierały na te przyczółki. Nad dołami, które powstaną po wykopaniu ziemi, zamontowane zostaną kładki. Po będą się poruszać się piesi i rowerzyści. 

Most Siennicki szykowany do palowania. Na miejscu pierwsza barka

ogromna palownica stoi na rzece przy moście, po prawej w tle budynek mieszkalny
Do końca tygodnia wbitych zostanie 16 kilkunastometrowych pali, które podpierać będą przyczółki mostu
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Zmiany w kursowaniu promu 

Zgodnie z wnioskami mieszkańców wyspy Portowej dojeżdżających rano do pracy, w poniedziałek, 19 maja, wprowadzono zmiany w kursowaniu promu na Martwej Wiśle - pomiędzy Śródmieściem a Przeróbką. Obecnie rozpoczyna on kursowanie pół godziny wcześniej, o godz. 5.30, ale też pół godziny wcześniej kończy pracę wieczorem - o godz. 21.30 odbywa się ostatni kurs. 

Oferty na remont ul. Czarny Dwór niższe niż zakładało Miasto

na zdjęciu duża palownica stojąca przy moście
Aktualne warunki pogodowe sprzyjają prowadzeniu prac na wodach Martwej Wisły
Fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Możliwe przywrócenie ruchu pieszego

Most Siennicki oparty jest obecnie na starych, oryginalnych przyczółkach z drewnianymi palami, które wbito przed laty w grząski grunt, by stanowiły oparcie dla fundamentów. Pogarszający się stan techniczny przyczółków to główna przyczyna zamknięcia mostu - w ostatnich miesiącach zaczęły się one szybciej osuwać w kierunku rzeki.

Kiedy już przyczółki zostaną odpowiednio zabezpieczone, na moście  będzie można przywrócić ruch pieszy i rowerowy. Będzie się wchodziło na niego po kładce, następnie droga będzie się odbywała po starych przęsłach mostu i na koniec zejście - znowu po kładce. 

ZOBACZ PALOWANIE PRZY MOŚCIE SIENNICKIM:

 

Prace przygotowawcze na samym moście trwają od kilku tygodni. Wykonuje je firma Most z Sopotu specjalizująca się w budowie mostów, wiaduktów, tuneli i kładek. 

Powrót na tę przeprawę pieszych i rowerzystów planowany jest w czerwcu, natomiast ruch samochodowy i tramwajowy powróci tu po przeprowadzeniu generalnego remontu i docelowego wzmocnienia przyczółków. Właśnie trwa przetarg na wykonanie tych prac. W ramach inwestycji wykonane zostanie nowe palowanie i fundamenty, zmodernizowane zostaną sieci podziemne, a także zamontowany zostanie miejski system monitoringu. 

TV

Już 225 defibrylatorów w autobusach i tramwajach