• Start
  • Wiadomości
  • Pół kilometra nowego nabrzeża. Duża inwestycja w Porcie Gdańsk

Pół kilometra nowego nabrzeża. Duża inwestycja w Porcie Gdańsk

W Porcie Gdańsk przebudowane zostanie Nabrzeże Węglowe na długości 540 metrów. Koszt inwestycji to 127 milionów złotych, z czego 85 procent pokrywa budżet Unii Europejskiej. Prace mają się zakończyć do końca 2027 roku. Wykonawcą przedsięwzięcia będzie firma Budimex.
11.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy cztery osoby siedzące przy stole i podpisujące dokumenty. Dwóch mężczyzn po prawej stronie aktywnie angażuje się w podpisywanie umowy – jeden z nich wskazuje palcem miejsce do podpisu, a drugi składa swój podpis. Kobieta siedząca obok również podpisuje dokument. Mężczyzna po lewej stronie obserwuje sytuację, wydaje się być zadowolony. W tle znajduje się duży ekran z mapą i informacjami dotyczącymi projektu, który prawdopodobnie dotyczy infrastruktury portowej. Na ścianie widnieje napis  PORT GDAŃSK , co wskazuje, że wydarzenie ma miejsce w Porcie Gdańsk.  Cała scena wygląda na oficjalne podpisanie umowy dotyczącej inwestycji lub rozwoju infrastruktury portowej, co potwierdza zarówno kontekst, jak i elegancki ubiór uczestników – wszyscy są w formalnych strojach.
Podpisanie umowy na rozbudowę Nabrzeża Węglowego w Porcie Wewnętrznym. Od lewej: Alan Aleksandrowicz - wiceprezes ZMPG ds. finansowych i bezpieczeństwa, Dorota Pyć - prezes ZMPG, Antoni Ciepielewski - przedstawiciel generalnego wykonawcy firmy Budimex, Krzysztof Kaczmarek - wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury
mat. Port Gdańsk

Jaki jest cel inwestycji? 

Jak poinformowała we wtorek, 11 marca, rzecznik prasowy Portu Gdańsk Regina Stawnicka, obecnie z uwagi na zły stan techniczny część Nabrzeża Węglowego nie jest wykorzystywana do obsługi statków i prowadzenia przeładunków. 
 
W myśl podpisanej umowy między Zarządem Morskiego Port Gdańsk a firmą Budimex wykonane zostanie nowe nabrzeże o długości 540 metrów, o konstrukcji płytowej. Prace prowadzone będą dwuetapowo. Pierwsza część obejmie 252 metry nabrzeża, kolejna - 294 metry.

W Gdańsku powstanie terminal zbożowy. Inwestycja o strategicznym charakterze

Nowe nabrzeże zostanie dostosowane do prowadzenia przeładunków urządzeniami samojezdnymi typu LHM 550 i Mantsinen 300 - dziś ze względu na brak nawierzchni jest to niemożliwe. Będzie też w stanie przyjmować większe statki o zanurzeniu maksymalnym do 10,60 metrów i nośności do 100 000 DWT.
 
- Inwestycja ta przyniesie ogromne korzyści dla naszego regionu i Portu Gdańsk. Dzięki niej znacznie zwiększymy elastyczność operacyjną oraz efektywność przeładunków, co przełoży się na wzrost obrotów portowych. Oprócz tego, dzięki przygotowaniu infrastruktury do wdrożenia zielonych technologii, podniosą się nasze standardy ekologiczne - podkreśla Dorota Pyć, prezes ZMPG.

Szczegóły inwestycji w porcie

Na Nabrzeżu Węglowym zostanie wykonana żelbetowa nawierzchnia, tory kolejowe i szyny poddźwigowe. Nabrzeże zostanie wyposażone w pachoły o nośności 1000 kN i punktowe urządzenia odbojowe.
W ramach inwestycji zostaną wybudowane również nowe sieci wodociągowe, kanalizacja deszczowa z systemem podczyszczania i sieci elektroenergetyczne. Prace czerpalne przy nabrzeżu wykonane zostaną do głębokości 11,20 metrów (obecna głębokość to ok. 8 m).
Na zdjęciu widzimy oficjalne wydarzenie w Porcie Gdańsk. W tle znajduje się duży ekran z prezentacją dotyczącą projektu infrastrukturalnego, a przed nim stoi kobieta, która przemawia do zgromadzonych osób. Wśród publiczności znajdują się osoby w formalnych i biznesowych strojach, co sugeruje, że jest to spotkanie przedstawicieli firm, inwestorów lub instytucji zaangażowanych w rozwój portu. Na ścianie widnieje napis  PORT GDAŃSK , a po prawej stronie baner informujący, że jest to  najszybciej rozwijający się port w Europie . Po lewej stronie znajduje się natomiast baner firmy Budimex, co wskazuje, że może być ona jednym z partnerów projektu.
O potrzebie rozbudowy Nabrzeża Węglowego opowiadała zebranym prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć
mat. Port Gdańsk
 
Przedsięwzięcie to jest kolejnym zadaniem realizowanym w ramach projektu pn. Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T, współfinansowanego w 85 proc. z Instrumentu “Łącząc Europę” (CEF 2).
 
Projekt ten obejmuje kompleksową przebudowę niemal dwóch kilometrów nabrzeży w Porcie Wewnętrznym. W ramach tego pakietu modernizowane są już Nabrzeża Rudowe III i Bytomskie. W kolejce czeka jeszcze Nabrzeże Wiślane.

Nabrzeże Węglowe to jeden z filarów portu

Nabrzeże Węglowe, zlokalizowane w Basenie Górniczym, od dziesięcioleci odgrywa kluczową rolę w obsłudze ładunków masowych.
Sam Basen Górniczy powstał w pierwszej połowie XX wieku jako strategiczny element portowej infrastruktury przeładunkowej, związanej z eksportem węgla i rud metali. Był to istotny punkt na mapie gospodarczej Polski, łączący Górny Śląsk i Zagłębie z rynkami międzynarodowymi.
 
 

TV

Tytuł Opiekunki Roku 2024 przyznany