
Bez węgla lepiej niż w ubiegłym roku
W podstawowym wskaźniku dotyczącym łącznej ilości przeładunków Port Gdańsk wypadł w 2024 r. nieco gorzej w porównaniu do 2023 r. W minionym roku było to 77,4 mln ton ładunków. Podczas gdy w 2023 r. w gdańskim porcie przeładowano prawie 81 mln ton towarów.
Jeśli jednak pominiemy jedną grupę ładunkową - czyli węgiel - który w 2022 i 2023 r. był obsługiwany w wyjątkowo dużych ilościach, to dane za 2024 r. przedstawiają się już znacznie lepiej.
- Porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej przeładowały w 2024 r. ponad 136 mln ton towarów. Wyłączając węgiel jest to blisko 126 mln ton. Zestawiając te dane z danymi za 2023 rok dostrzegamy, że przeładunki kształtują się na tym samym poziomie. Różnica to dosłownie 0,67 proc. Przeładunki w naszych portach są na bezpiecznym poziomie, który umożliwia nam dalszy rozwój i zwiększanie potencjału - wyjaśnia Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
Terminal Baltic Hub liderem przeładunku kontenerów na Bałtyku
W przypadku Portu Gdańsk, jeśli pominiemy w statystykach przeładunki węgla, to w pozostałych grupach ładunków mamy łącznie 69,5 mln ton, co oznacza wynik lepszy o blisko 2 mln ton (2,8 proc.) niż przed rokiem.
Wzrosty we wszystkich rodzajach ładunków
Dzieląc przeładunki na poszczególne grupy ładunków Port Gdańsk w każdej z nich zanotował w ubiegłym roku wzrost w porównaniu do 2023 r.
W przypadku paliw płynnych był to wzrost o ponad 1,8 mln ton (niemal 5 proc.), a drobnicy wzrost o ok. 430 tys. ton (prawie 2 proc.). Przy czym, w obrocie kontenerowym zanotowano blisko 10-procentowy wzrost. Poza tym, o 28 tys. ton (o 11 proc.) wzrosły także przeładunki rudy. Na plusie jest ro-ro (wzrost o 3,6 proc.).
Ubiegły rok przyniósł również wyższą o 4,5 proc. liczbę pasażerów na wycieczkowcach i promach. Do Portu Gdańsk w 2024 r. zawinęło też 60 luksusowych statków wycieczkowców - o 18 więcej niż w 2023 r. oraz 293 promy - o 6 mniej niż w 2023 r.

Od czasu agresji wojskowej Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. mamy do czynienia ze zmianami w strukturze przeładunków w portach polskich. Kryzys na rynku surowców energetycznych wpłynął na wzrost przeładunków masowych, ładunków suchych i płynnych, które obecnie stanowią większość ładunków w portach.
W 2024 r. dominującą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk były nadal paliwa płynne, w ilości prawie 40 mln ton.
Od dwóch lat przeładunki paliw płynnych notują rekordy i stanowią 51 proc. ogółu przeładunków. Na drugim miejscu jest drobnica (w tym skonteneryzowana) - 30,2 proc. Przeładunki sięgnęły tu poziomu 23,4 mln ton. Przy czym, operatorzy kontenerowi, głównie Baltic Hub Container Terminal – największy na Morzu Bałtyckim terminal kontenerowy - przeładowali 21 mln ton (2,25 mln TEU).
Suwnice - kolosy są już w Gdańsku. Płynęły z Chin do Baltic Hub przez 63 dni
Dalej jest węgiel - 7,8 mln ton (10,2 proc.), inne masowe np. kruszywa czy siarka - 3,5 mln ton (4,5 proc.) i zboże - 2,9 mln ton (3,7 proc).
Zmiana struktury przeładunków ma też związek ze średnią pojemnością statków handlowych, jakie w 2024 r. zawijały do Portu Gdańsk.
W ciągu roku obsłużono 3559 statków (o 43 mniej niż w 2023 r.), przy czym średni GT (pojemność zamkniętych powierzchni statku) w 2024 r. był wyższy o 1,6 proc. niż w 2023 r. i wynosił 25 025 - to oznacza, że port w Gdańsku obsłużył więcej zbiornikowców i statków oceanicznych.
Finanse na sporym plusie
Według wstępnych danych Port Gdańsk 2024 rok zamknie z wynikiem finansowym na poziomie ok. 264 mln zł, wyższym w porównaniu z rokiem 2023 o 51,7 mln zł (o 24 proc.).
Główne czynniki determinujące ten wzrost to wyższe rok do roku o blisko 6 proc. przychody ze sprzedaży oraz niższe koszty, w tym niższe o 3 proc. koszty sprzedaży.

- Osiągnęliśmy stabilną i zrównoważoną pozycję finansową oraz inwestycyjną. To wszystko przyczynia się do dobrych wyników finansowych, nawet w tak trudnych czasach. Rozpoczęliśmy też pracę nad Strategią Rozwoju Portu Gdańsk do roku 2060 - mówi Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Bardzo dobrą kondycję spółki potwierdza też Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk ds. finansowych i bezpieczeństwa. - Rentowność sprzedaży netto jest szacowana na poziomie blisko 49 proc., wyższym od ubiegłorocznej – dodaje.
W Gdańsku powstanie terminal zbożowy. Inwestycja o strategicznym charakterze
Dominik Landa, dyrektor pionu Strategii i Rozwoju w Porcie Gdańsk dodaje, że pozytywnym trendem w 2024 r. jest wzrost przeładunku towarów z Czech i Słowacji. - Stajemy się naturalną bramą dla naszych sąsiadów z południa, którzy nie mają bezpośredniego dostępu do morza - tłumaczy.