
Jest tuż po godz. 8 rano, w środę, 12 marca - trzeba nieco wytężyć wzrok, żeby zobaczyć, jak suwnice właśnie wpływają na specjalnym statku do Baltic Hub. Są narzędziem, które wzmocni pozycję gdańskiego portu kontenerowego na gospodarczej mapie Morza Bałtyckiego i w naszej części Europy
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl
Jak długo potrwa wyładunek suwnic?
Transportujący suwnice Zhen Hua 32 na redzie gdańskiego portu pojawił się we wtorek, 11 marca, w godzinach wieczornych.
Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore), które przypłynęły do Baltic Hub, są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków pływających na świecie.
Rozładunek i przeniesienie suwnic na teren powstającego terminalu T3 może zająć około tygodnia. - Jest to uzależnione od warunków pogodowych - informuje Katarzyna Polita z biura prasowego Baltic Hub.
Dobre wyniki Portu Gdańsk w 2024 roku. Jakich towarów najwięcej przeładowano?
Każde z gigantycznych urządzeń musi być precyzyjnie i bezpiecznie zsunięte z pokładu Zhen Hua 32 na nabrzeże.
Jedna suwnica STS w liczbach:
- waga: prawie 2000 ton
- wysokość: 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem)
- udźwig: do 65 ton
Cztery suwnice już sprawdzone w boju
Pierwsze cztery suwnice STS dotarły do Baltic Hub 27 października ub. roku. Po kilku miesiącach wykorzystano je do przeładunku pierwszego kontenerowca. Testowa jeszcze praca suwnic o różnych porach dnia miała miejsce pod koniec lutego tego roku przy jednostce CMA CGM Tivoli.
Suwnice - kolosy są już w Gdańsku. Płynęły z Chin do Baltic Hub przez 63 dni
Oprócz olbrzymich STS nowy terminal Baltic Hub będzie też miał na wyposażeniu 20 półautomatycznych suwnic pracujących na placu kontenerowym.
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z WPŁYNIĘCIA CHIŃSKIEGO STATKU:
Ile mil morskich płynęły suwnice?
Zhen Hua 32 to statek zbudowany w 2000 r. Pływa pod chińską banderą i jest przeznaczony do przewożenia bardzo ciężkich i wielkich gabarytowo ładunków. Jednostka ma 235 metrów długości i 43 m szerokości.
Statek z suwnicami dla Baltic Hub wypłynął z chińskiego portu Changxin, położonego we wschodniej części tego państwa, 8 grudnia 2024 r. Jednostka pokonała prawie 12,5 tysiąca mil morskich (ok. 23 tys. kilometrów).
Zaawansowana budowa T3
Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Będzie miało długość 717 m i głębokość 18 m. Powstanie też plac o powierzchni aż 36,5 hektarów.
Koszt inwestycji, która ma się zakończyć w połowie 2025 r., wynosi 470 milionów euro.
W lutym 2025 r. na T3 zakończono instalację wyposażenia głównego nabrzeża, w tym torów STS na całej długości oraz rozbiórkę falochronu T1. Sfinalizowano też prace budowlane we wszystkich kluczowych budynkach na terminalu - obiekty są gotowe do użytkowania.
W ub. miesiącu trwała też m.in. finalizacja montażu odbojnic i pachołków wraz z instalacją sprzętu ratunkowego, oświetlenia nawigacyjnego i stalowego krawężnika.
Pełną operacyjność terminal T3 ma osiągnąć pod koniec 2025 r.
Dzięki nowemu terminalowi, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie.

Gigantyczne suwnice płynęły do nas 95 dni, na takim oto specjalistycznym statku. Długo? Nie mogło być wcześniej. Była to bardzo skomplikowana, wieloetapowa, operacja logistyczna, w której uwzględniane są przede wszystkim warunki meteo - bez pewnej, dobrej, pogody, ten statek nie wychodzi z portu
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl
Baltic Hub czyli firma z sukcesami
Baltic Hub to największy polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Morzu Bałtyckim. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.
Dziś Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowością rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie.
Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.
Firma jest własnością trzech podmiotów:
- PSA International (40 proc. udziałów)
- Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów)
- IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)
W Baltic Hub zawitał kontenerowiec noszący imię gdańskiego podróżnika. To tak jak nasz tramwaj
W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W 2023 r. był to już 20-milionowy kontener od początku działalności firmy w 2007 r.
Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.