• Start
  • Wiadomości
  • Płynęły z Chin 95 dni! Olbrzymie suwnice są już w Baltic Hub

Płynęły z Chin 95 dni! Olbrzymie suwnice są już w Baltic Hub

Do terminalu kontenerowego Baltic Hub dotarły w środę, 12 marca, trzy gigantyczne suwnice. To największe urządzenia tego typu w Europie. Mają wysokość ok. 32 pięter. Maszyny, które będą pracować na budowanym terminalu T3 przywiózł z Chin statek Zhen Hua 32. Pierwsze cztery identyczne suwnice przypłynęły do Gdańska w końcu października 2024 r. i zdążyły już testowo brać udział w przeładunku kontenerowca.
12.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
SuwniceBalticHub2
Jest tuż po godz. 8 rano, w środę, 12 marca - trzeba nieco wytężyć wzrok, żeby zobaczyć, jak suwnice właśnie wpływają na specjalnym statku do Baltic Hub. Są narzędziem, które wzmocni pozycję gdańskiego portu kontenerowego na gospodarczej mapie Morza Bałtyckiego i w naszej części Europy
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Jak długo potrwa wyładunek suwnic?

Transportujący suwnice Zhen Hua 32 na redzie gdańskiego portu pojawił się we wtorek, 11 marca, w godzinach wieczornych.

Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore), które przypłynęły do Baltic Hub, są zdolne do załadunku i rozładunku największych  statków pływających na świecie. 
 
Rozładunek i przeniesienie suwnic na teren powstającego terminalu T3 może zająć około tygodnia. - Jest to uzależnione od warunków pogodowych - informuje Katarzyna Polita z biura prasowego Baltic Hub.

Dobre wyniki Portu Gdańsk w 2024 roku. Jakich towarów najwięcej przeładowano?

Każde z gigantycznych urządzeń musi być precyzyjnie i bezpiecznie zsunięte z pokładu Zhen Hua 32 na nabrzeże. 

Jedna suwnica STS w liczbach:
 
  • waga: prawie 2000 ton
  • wysokość: 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem)
  • udźwig: do 65 ton

Cztery suwnice już sprawdzone w boju

Pierwsze cztery suwnice STS dotarły do Baltic Hub 27 października ub. roku. Po kilku miesiącach wykorzystano je do przeładunku pierwszego kontenerowca. Testowa jeszcze praca suwnic o różnych porach dnia miała miejsce pod koniec lutego tego roku przy jednostce CMA CGM Tivoli.  

Suwnice - kolosy są już w Gdańsku. Płynęły z Chin do Baltic Hub przez 63 dni

Oprócz olbrzymich STS nowy terminal Baltic Hub będzie też miał na wyposażeniu 20 półautomatycznych suwnic pracujących na placu kontenerowym.
 
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z WPŁYNIĘCIA CHIŃSKIEGO STATKU: 

 
Ile mil morskich płynęły suwnice?
Zhen Hua 32 to statek zbudowany w 2000 r. Pływa pod chińską banderą i jest przeznaczony do przewożenia bardzo ciężkich i wielkich gabarytowo ładunków. Jednostka ma 235 metrów długości i 43 m szerokości. 
 
Statek z suwnicami dla Baltic Hub wypłynął z chińskiego portu Changxin, położonego we wschodniej części tego państwa, 8 grudnia 2024 r. Jednostka pokonała prawie 12,5 tysiąca mil morskich (ok. 23 tys. kilometrów).

Zaawansowana budowa T3

Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Będzie miało długość 717 m i głębokość 18 m. Powstanie też plac o powierzchni aż 36,5 hektarów.
 
Koszt inwestycji, która ma się zakończyć w połowie 2025 r., wynosi 470 milionów euro. 
W lutym 2025 r. na T3 zakończono instalację wyposażenia głównego nabrzeża, w tym torów STS na całej długości oraz rozbiórkę falochronu T1. Sfinalizowano też prace budowlane we wszystkich kluczowych budynkach na terminalu - obiekty są gotowe do użytkowania. 
 
W ub. miesiącu trwała też m.in. finalizacja montażu odbojnic i pachołków wraz z instalacją sprzętu ratunkowego, oświetlenia nawigacyjnego i stalowego krawężnika. 
 
Pełną operacyjność terminal T3 ma osiągnąć pod koniec 2025 r. 
 
Dzięki nowemu terminalowi, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie.
Statek z bliska, od strony dziobu. Na nim stoją suwnice
Gigantyczne suwnice płynęły do nas 95 dni, na takim oto specjalistycznym statku. Długo? Nie mogło być wcześniej. Była to bardzo skomplikowana, wieloetapowa, operacja logistyczna, w której uwzględniane są przede wszystkim warunki meteo - bez pewnej, dobrej, pogody, ten statek nie wychodzi z portu
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Baltic Hub czyli firma z sukcesami

Baltic Hub to największy polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Morzu Bałtyckim. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.  
 
Dziś Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowością rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie. 
 
Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.
 
Firma jest własnością trzech podmiotów:
 
  • PSA International (40 proc. udziałów)
  • Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów)
  • IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)

W Baltic Hub zawitał kontenerowiec noszący imię gdańskiego podróżnika. To tak jak nasz tramwaj

W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W 2023 r. był to już 20-milionowy kontener od początku działalności firmy w 2007 r.
 
Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.
 
 

TV

Gdańsk pamięta o żołnierzach AK