Otwarty, tolerancyjny, okazujący szacunek
- Wartości, które wyznawał Paweł Adamowicz stały się kierunkowskazem naszej działalności od momentu gdy został naszym patronem - mówił Waldemar Kotowski dyrektor Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego. - Pomijając sam proces edukacyjny, od samego początku staramy się przygotować naszego absolwenta po prostu do życia, aby był otwarty, tolerancyjny, a przede wszystkim okazujący szacunek drugiemu człowiekowi.
Waldemar Kotowski przypomniał fragment książki Pawła Adamowicza “Gdańsk jako wspólnota” dotyczący edukacji, w którym prezydent Gdańska powołał się na “eksportowego” polskiego pedagoga - Krzysztofa Zajączkowskiego prowadzącego eksperymentalną szkołę w Drumdaun w Szkocji, uważającego, że “młodzi ludzie potrzebują głębokiego poczucia sensu i integracji, emocjonalnych i poznawczych kompetencji, by odnaleźć się w skomplikowanej rzeczywistości”. Paweł Adamowicz w swojej publikacji podkreślił też wagę umiejętności uczenia się przez całe życie i syntetyzowania wiedzy. Za klucz do sukcesu uważał holistyczne podejście do edukacji, czyli “rozwój emocjonalny, intelektualny, fizyczny; współpracę i naukę opartą na poszukiwaniu oraz mentorach, których (młodzi ludzie) pokochają”.
Myślę, że sprostaliśmy temu życzeniu Pawła Adamowicza, że w naszej szkole proces edukacji jest holistyczny - podkreślił dyrektor ULO. - Postanowiliśmy pokazać dziś efekty pracy naszych uczniów i nauczycieli. W tym roku prezentujemy kilka projektów przygotowanych przez klasy humanistyczne.
Nagroda im. Pawła Adamowicza dla Michałowa, które ratuje ludzi na granicy z Białorusią
Arboretum, Mrożek i inne niż zwykle wspomnienie
Młodzież z klasy II c (zwanej klasą Dantyszka, każda z klas w ULO ma własnego patrona, adekwatnego do profilu) zaprezentowała książkę “Poetyckie arboretum, czyli drzewa w poezji polskiej XX i XXI wieku. Antologia”. Młodzież omówiła w przygotowanej wspólnie antologii kilkadziesiąt przykładów wierszy w całości bądź w części poświęconych różnym gatunkom drzew, od dębu po wiśnię. Uczniowie i uczennice recytowali też utwory, m.in. Haliny Poświatowskiej (Kwiatki czeremchy), Zbigniewa Jerzyny (Dzika grusza), Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej (Październik).
Kolejny zaprezentowany projekt był dziełem klasy III Mrongowiusza - “Roz-czytywanie teatru. Lekcja performatywna na temat spektaklu „Tango. Na pełnym morzu” zrealizowanego przez Teatr Miejski w Gdyni”. Projekt, w ramach którego młodzi ludzie w niebanalny sposób omówili spektakl (przygotowawszy się do tego m.in. podczas spotkania z jego reżyserem, Krzysztofem Babickim) - odgrywając fragment sztuki, prezentując własne plakaty i chóralnie opowiadając o czym jest klasyczny już dziś dramat Sławomira Mrożka, zresztą lektura obowiązkowa dla każdego ucznia szkoły średniej.
Najmłodsi humaniści, z klasy I Stanisławy Przybyszewskiej, przygotowali “inne niż zwykle wspomnienie o Pawle Adamowiczu”. W krótkim materiale filmowym wypowiada się dwoje gdańszczan, którzy spotkali na swojej drodze prezydenta Gdańska, mówiąc jak to spotkanie wpłynęło na ich dalszą drogę życiową.
Uniwersyteckie Liceum im. P. Adamowicza. Inauguracja roku szkolnego w nowej siedzibie
Paweł Adamowicz ma już swój pomnik
Uczestniczący w Dniu Patrona Piotr Borawski zastępca prezydenta Gdańska nie krył wzruszenia po prezentacji projektów i podzielił się swoim wspomnieniem z ostatniego spotkania z Pawłem Adamowiczem, które było dla niego szczególnie ważne: - 13 stycznia cztery lata temu była niedziela i finał WOŚP, jak wszyscy wiemy. Na następny dzień mieliśmy zaplanowaną wspólną konferencję prasową z panem prezydentem. Miał to być mój pierwszy dzień pracy jako zastępcy prezydenta - opowiadał Piotr Borawski. - Ostatni raz widzieliśmy się w czwartek, przed tą niedzielą… Rozmawialiśmy o tym, jaka będzie jego następna kadencja. Mówił, że nie będziemy się skupiać na wielkich inwestycjach, że będzie poświęcona wspólnocie, przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym, rosnącemu gronu seniorów, ale także młodym: jak ma wyglądać edukacja w naszym mieście i jak wasze pokolenie może wpływać na nasze miasto, kraj i Unię Europejską. Nacisk chciał też położyć na kulturę, która dla niego była podstawą wszystkiego. Po dzisiejszym spotkaniu z wami mam refleksję, że Paweł Adamowicz ma już swój pomnik - wy jesteście niesamowitym przykładem, że jego myśl jest wciąż żywa.
List od brata
Głos zabrał także prof. Piotr Stepnowski, rektor Uniwersytetu Gdańskiego, uczelni założycielskiej ULO.
- Zgadzam się z moim przedmówcą, ta szkoła to prawdziwy pomnik Pawła Adamowicza: żywy i pielęgnujący wyznawane przez niego wartości - podkreślił rektor UG. - Jeżeli odważymy się mówić o testamencie Pawła Adamowicza, to najpiękniej prezentuje się właśnie tu, w tej szkole i w waszej postawie.
Na zakończenie uroczystość Waldemar Kotowski odczytał list do szkolnej społeczności od Piotra Adamowicza, brata patrona, posła RP, który nie mógł przybyć na uroczystość z racji obrad Sejmu. “Przykład Pawła pokazuje, że człowiek może bardzo wiele zdziałać, a nasza duża ojczyzna wciąż potrzebuje ludzi, którzy są aktywni. A to przecież wy, młodzi ludzie już niedługo będziecie decydować o jej przyszłym kształcie” - napisał m.in. w liście, na zakończenie zapraszając licealistów do wizyty w Parlamencie RP wiosną tego roku.