![mężczyzna przy mikrofonie](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202301202536.jpg)
Otwarty, tolerancyjny, okazujący szacunek
- Wartości, które wyznawał Paweł Adamowicz stały się kierunkowskazem naszej działalności od momentu gdy został naszym patronem - mówił Waldemar Kotowski dyrektor Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego. - Pomijając sam proces edukacyjny, od samego początku staramy się przygotować naszego absolwenta po prostu do życia, aby był otwarty, tolerancyjny, a przede wszystkim okazujący szacunek drugiemu człowiekowi.
Waldemar Kotowski przypomniał fragment książki Pawła Adamowicza “Gdańsk jako wspólnota” dotyczący edukacji, w którym prezydent Gdańska powołał się na “eksportowego” polskiego pedagoga - Krzysztofa Zajączkowskiego prowadzącego eksperymentalną szkołę w Drumdaun w Szkocji, uważającego, że “młodzi ludzie potrzebują głębokiego poczucia sensu i integracji, emocjonalnych i poznawczych kompetencji, by odnaleźć się w skomplikowanej rzeczywistości”. Paweł Adamowicz w swojej publikacji podkreślił też wagę umiejętności uczenia się przez całe życie i syntetyzowania wiedzy. Za klucz do sukcesu uważał holistyczne podejście do edukacji, czyli “rozwój emocjonalny, intelektualny, fizyczny; współpracę i naukę opartą na poszukiwaniu oraz mentorach, których (młodzi ludzie) pokochają”.
Myślę, że sprostaliśmy temu życzeniu Pawła Adamowicza, że w naszej szkole proces edukacji jest holistyczny - podkreślił dyrektor ULO. - Postanowiliśmy pokazać dziś efekty pracy naszych uczniów i nauczycieli. W tym roku prezentujemy kilka projektów przygotowanych przez klasy humanistyczne.
Nagroda im. Pawła Adamowicza dla Michałowa, które ratuje ludzi na granicy z Białorusią
Arboretum, Mrożek i inne niż zwykle wspomnienie
Młodzież z klasy II c (zwanej klasą Dantyszka, każda z klas w ULO ma własnego patrona, adekwatnego do profilu) zaprezentowała książkę “Poetyckie arboretum, czyli drzewa w poezji polskiej XX i XXI wieku. Antologia”. Młodzież omówiła w przygotowanej wspólnie antologii kilkadziesiąt przykładów wierszy w całości bądź w części poświęconych różnym gatunkom drzew, od dębu po wiśnię. Uczniowie i uczennice recytowali też utwory, m.in. Haliny Poświatowskiej (Kwiatki czeremchy), Zbigniewa Jerzyny (Dzika grusza), Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej (Październik).
![młodzi ludzie z mikrofonami stoją pod ekranem na którym wyświetla się rozłożona książka](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202301202535.jpg)
Kolejny zaprezentowany projekt był dziełem klasy III Mrongowiusza - “Roz-czytywanie teatru. Lekcja performatywna na temat spektaklu „Tango. Na pełnym morzu” zrealizowanego przez Teatr Miejski w Gdyni”. Projekt, w ramach którego młodzi ludzie w niebanalny sposób omówili spektakl (przygotowawszy się do tego m.in. podczas spotkania z jego reżyserem, Krzysztofem Babickim) - odgrywając fragment sztuki, prezentując własne plakaty i chóralnie opowiadając o czym jest klasyczny już dziś dramat Sławomira Mrożka, zresztą lektura obowiązkowa dla każdego ucznia szkoły średniej.
![dwie nastolatki i nastolatek siedzą przy stole i grają w karty](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202301202534.jpg)
Najmłodsi humaniści, z klasy I Stanisławy Przybyszewskiej, przygotowali “inne niż zwykle wspomnienie o Pawle Adamowiczu”. W krótkim materiale filmowym wypowiada się dwoje gdańszczan, którzy spotkali na swojej drodze prezydenta Gdańska, mówiąc jak to spotkanie wpłynęło na ich dalszą drogę życiową.
![z przodu kilka rzędów ludzi siedzących na krzesłach, na ścianie ekran ze zdjęciem Pawła Adamowicza](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202301202533.jpg)
Uniwersyteckie Liceum im. P. Adamowicza. Inauguracja roku szkolnego w nowej siedzibie
Paweł Adamowicz ma już swój pomnik
Uczestniczący w Dniu Patrona Piotr Borawski zastępca prezydenta Gdańska nie krył wzruszenia po prezentacji projektów i podzielił się swoim wspomnieniem z ostatniego spotkania z Pawłem Adamowiczem, które było dla niego szczególnie ważne: - 13 stycznia cztery lata temu była niedziela i finał WOŚP, jak wszyscy wiemy. Na następny dzień mieliśmy zaplanowaną wspólną konferencję prasową z panem prezydentem. Miał to być mój pierwszy dzień pracy jako zastępcy prezydenta - opowiadał Piotr Borawski. - Ostatni raz widzieliśmy się w czwartek, przed tą niedzielą… Rozmawialiśmy o tym, jaka będzie jego następna kadencja. Mówił, że nie będziemy się skupiać na wielkich inwestycjach, że będzie poświęcona wspólnocie, przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym, rosnącemu gronu seniorów, ale także młodym: jak ma wyglądać edukacja w naszym mieście i jak wasze pokolenie może wpływać na nasze miasto, kraj i Unię Europejską. Nacisk chciał też położyć na kulturę, która dla niego była podstawą wszystkiego. Po dzisiejszym spotkaniu z wami mam refleksję, że Paweł Adamowicz ma już swój pomnik - wy jesteście niesamowitym przykładem, że jego myśl jest wciąż żywa.
![mężczyzna przy mikrofonie](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202301202532.jpg)
List od brata
Głos zabrał także prof. Piotr Stepnowski, rektor Uniwersytetu Gdańskiego, uczelni założycielskiej ULO.
- Zgadzam się z moim przedmówcą, ta szkoła to prawdziwy pomnik Pawła Adamowicza: żywy i pielęgnujący wyznawane przez niego wartości - podkreślił rektor UG. - Jeżeli odważymy się mówić o testamencie Pawła Adamowicza, to najpiękniej prezentuje się właśnie tu, w tej szkole i w waszej postawie.
![mężczyzna przy mikrofonie](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202301202531.jpg)
Na zakończenie uroczystość Waldemar Kotowski odczytał list do szkolnej społeczności od Piotra Adamowicza, brata patrona, posła RP, który nie mógł przybyć na uroczystość z racji obrad Sejmu. “Przykład Pawła pokazuje, że człowiek może bardzo wiele zdziałać, a nasza duża ojczyzna wciąż potrzebuje ludzi, którzy są aktywni. A to przecież wy, młodzi ludzie już niedługo będziecie decydować o jej przyszłym kształcie” - napisał m.in. w liście, na zakończenie zapraszając licealistów do wizyty w Parlamencie RP wiosną tego roku.