• Start
  • Wiadomości
  • Od 15 grudnia nowy rozkład jazdy pociągów. Więcej połączeń

Od 15 grudnia więcej pociągów. Po raz pierwszy jedziemy bezpośrednio do Pragi, stolicy Czech

15 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów na sezon 2024/2025. Dla Gdańska oznacza to nowe połączenia międzynarodowe IC Baltic Express do Pragi oraz więcej pociągów do Warszawy, Wrocławia, Łodzi i Poznania. Co ważne, będą to połączenia w takcie, czyli regularne. Do stolicy dojedziemy średnio co godzinę. Zwiększy się też liczba składów kategorii Inter City kosztem TLK, ale co istotne – nie kosztem podróżnych – za wyższy standard IC zapłacimy tyle samo, jak za TLK.
13.12.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Pasażerowie wsiadają z peronu do pociągu.
Najważniejsze zmiany w rozkładzie na sezon 2024/2025 - więcej nowych pociągów oraz połączenia regularne
Fot. Przemysław Kozłowski / www.gdansk.pl

IC Baltic Express do Pragi

W sezonie 2024/2025 na podróżnych czeka więcej połączeń i krótsze czasy przejazdów. Liczba wszystkich połączeń w całej Polsce wzrośnie z 454 dziennie do 505, w tym 471 całorocznych i 34 sezonowych. To o 51 połączeń więcej niż w ubiegłorocznym rozkładzie (w rocznym rozkładzie 2023/2024 uruchamiano 454 połączenia, w tym 417 całorocznych).

Ale zacznijmy od wisienki na torcie, czyli połączenia, na które czekało wielu mieszkańców Trójmiasta oraz… Czech.

Z inicjatywy PKP Intercity, 15 grudnia zostaną uruchomione nowe połączenia między Trójmiastem a Pragą, realizowane we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy. W rozkładzie na sezon 2024/2025 pojawią się cztery nowe połączenia na tej trasie. Mieszkańcy Gdańska będą mieli możliwość dojazdu pociągami IC Baltic Express nie tylko do Pragi, ale też m.in. do Bydgoszczy, Poznania czy Wrocławia. Składy będą zatrzymywać się również w mniejszych miastach, jak Tczew, Inowrocław, Gniezno, Leszno czy Kłodzko. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą. Taka oferta zapewni pasażerom dużą elastyczność w wyborze dogodnego połączenia do stolicy Czech. 

Pociągi ze stacji Gdańsk Główny do Pragi Czeskiej odjeżdżają w godzinach: 

  • 4.29 - w Pradze jest o 13.12 (przejazd trwa 8.43)
  • 8.29 - w Pradze jest o 17.12 (przejazd trwa 8.43)
  • 12.29 - w Pradze jest o 21.10 (przejazd trwa 8.41)
  • 23.39 - w Pradze jest o 9.06 (przejazd trwa 9.27)

Więcej na temat pociągu Gdańsk – Praga pisaliśmy w artykule „Od 15 grudnia ruszają pociągi z Trójmiasta do Pragi, stolicy Czech. Bilety już w sprzedaży”.

Cykliczność i symetria dobowa

- Bardzo ważne w nowym rozkładzie jazdy jest to, że będzie on cykliczny - zapowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Na większości linii pociągi będą jeździły w stałym rytmie - na przykład co godzinę, dwie lub co cztery godziny. Na niektórych liniach udało nam się osiągnąć stałe końcówki godzinowe. To jest bardzo wygodne dla pasażerów. Na trasie Gdańsk - Warszawa pociąg w godzinach szczytu będzie wyruszał co pół godziny. Tego wcześniej nie było. Pociągi na tej trasie odjeżdżać będą trochę jak linia autobusowa czy tramwajowa w mieście.

Cykliczność oraz koordynacja połączeń umożliwi stworzenie systemu powtarzalnych przesiadek na stacjach węzłowych, jeszcze bardziej rozszerzających możliwości podróży. Przykładowo taka cykliczność będzie obowiązywać w połączeniach pomiędzy Gdańskiem a Wrocławiem (co 2 godziny). Z kolei symetria dobowa połączeń sprawi, że te same relacje przesiadek gwarantowane będą w obu kierunkach jednakowo. Wracając w relacji odwrotnej pasażer będzie mógł przesiąść się analogicznie jak w relacji „tam”.

System FALA jedzie dalej - od teraz kupisz także bilety kolejowe SKM i POLREGIO

Nowości rozkładowe 

W nowym rozkładzie pojawi się więcej połączeń z Trójmiasta do Wrocławia, do którego pojedzie aż 9 par pociągów (o 2 więcej niż dotychczas). Zmieni się godzina odjazdu IC Heweliusz, który z Gdyni wyjedzie około godziny 14. Skład kursować będzie do i z Bielska-Białej i Jeleniej Góry przez Wrocław. Będzie to dodatkowe połączenie rejonu Jeleniej Góry i Wałbrzycha z Pomorzem.

Drugim nowym połączeniem będzie wspomniany już IC Baltic Express. Warto również dodać, że pociąg IC Lednica zacznie kursować codziennie w relacji Gdynia – Wrocław – Gdynia, a nie tylko w weekendy jak do tej pory. Pomiędzy województwem pomorskim, a dolnośląskim pociągi PKP Intercity będą kursować równomiernie co ok. 2 godziny. Co więcej skróci się również czas przejazdu – z Gdańska do Wrocławia dojedziemy w 4 godziny 20 minut, czyli o 20 minut krócej niż dotychczas.  

Polepszy się również oferta w kierunku Polski centralnej. Średnio co godzinę dojedziemy z Gdańska do stolicy. Na trasie Warszawa – Trójmiasto – Warszawa pozostanie niezmienna liczba połączeń kategorii EIP (14 par), a w kategoriach ekonomicznych będzie kursować 10 par codziennych połączeń, to o 1 więcej niż dotychczas. Nowością będzie pociąg IC Lazur rel. Gdynia – Łódź – Gdynia, który zatrzyma się po drodze w stolicy. Do województwa łódzkiego zostaną wydłużone relacje pociągów: TLK Żeglarz (w sezonie letnim pociąg będzie kursował na Hel), IC Wybrzeże i IC Słowiniec. Co więcej dzięki rozszerzeniu terminów kursowania pociągu IC Słowiniec, pojawi się on na torach codziennie, a nie tak jak dotychczas od poniedziałku do piątku.  

Dzięki wydłużeniu trasy pociągu TLK Lubomirski do Kołobrzegu zwiększy się liczba połączeń między Trójmiastem a Pomorzem Środkowym. Tym samym mieszkańcy województwa pomorskiego zyskują kolejną możliwość codziennego, bezpośredniego dojazdu do Kołobrzegu, Koszalina czy Słupska. Skład będzie kursował codziennie do Zakopanego, po drodze zatrzymując się w Warszawie, Radomiu, Kielcach i Krakowie. Mieszkańcy województwa pomorskiego uzyskają więc pierwsze dzienne połączenie z Radomiem i Kielcami. 

Połączenia PKP - nie tylko z Gdańska - można znaleźć m.in. na rozklad-pkp.pl

Więcej komfortu za tę samą cenę

W rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii Inter City obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). W wyższej kategorii będzie kursować m.in. IC Ustronie relacji Kraków Główny – Kołobrzeg przez Warszawę i Gdańsk.

Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w rozkładzie obecnym zaplanowane są 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym 359). Natomiast liczba pociągów TLK spadnie z 54 obecnie do 46. 

- Z punktu widzenia pasażerów i tego ile wydadzą na bilet, to nie ma żadnej różnicy, ponieważ pociągi kategorii Inter City i TLK są w tej samej cenie. Natomiast inny jest standard. W pociągach kategorii IC zapewniamy klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz Wi-Fi. A więc za tą samą cenę pasażerowie otrzymają wyższy komfort – mówi Maciej Dutkiewicz.

Wnętrza pociągu IC wyposażone są także w automatyczne drzwi, a pojazdy przystosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.

Blisko 70 tys. osób codziennie dojeżdża do Gdańska do pracy. To wyzwanie dla władz województwa

Pociąg przy peronie. Na peronie tablica z nazwą przystanku: GDAŃSK PORT LOTNICZY
W nowym rozkładzie jazdy jest m.in. więcej połączeń do Malborka, Elbląga, Szczecinka i w kierunku Bydgoszczy
Fot. Aleksander Olszak / UMWP

Połączenia lokalne

Nowy ogólnopolski rozkład jazdy pociągów pociąga za sobą zmiany w połączeniach lokalnych. W województwie pomorskim będzie więcej połączeń do Malborka, Elbląga, Szczecinka i w kierunku Bydgoszczy.

– Staramy się, aby rozkłady jazdy były jeszcze lepiej dostosowanie do potrzeb mieszkańców regionu. Dlatego tam, gdzie to jest możliwe dokładamy kolejne połączenia, a pociągi kursować będą codziennie, a nie tylko od poniedziałku do piątku – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Warto dodać, że w najbliższym czasie samorząd województwa pomorskiego odbierze 17 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dziewięć z nich skierowanych zostanie do obsługi ruchu regionalnego, a osiem wjedzie na tory trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Najwięcej zmian wprowadzonych zostanie na linii łączącej Trójmiasto z Malborkiem i Elblągiem. Dzięki nowemu połączeniu Malbork (6:08) – Elbląg (6:36) ułatwiony zostanie dojazd do zakładów pracy czy szkół w Elblągu. Uruchomione zostaną również dodatkowe pociągi pomiędzy Gdynią a Malborkiem. Chodzi o składy:

  • Gdynia Główna (o. 17:45) – Malbork (p. 19:11)
  • Gdynia Chylonia (o. 19:09) - Malbork (p. 20:35)
  • Malbork (o. 15:58) – Gdynia Główna (p. 17:36)

Z kolei pociąg 96867 do stacji Gdańsk Port Lotniczy, który obecnie zaczyna bieg w Tczewie rozpocznie swój kurs w Malborku (6:33). Dodatkowe zmiany na tej trasie zostaną wprowadzone od 1 stycznia 2025 r.

Zmiany dotyczą również połączeń na linii w kierunku Bydgoszczy. Dzięki zawarciu porozumienia z województwem kujawsko-pomorskim pociąg 55436 z Gdyni Chyloni (18:28) do Laskowic Pomorskich pojedzie aż do Bydgoszczy (przyj. 21:38).

Więcej na temat zmian na torach województwa pomorskiego znajdziemy na stronie pomorskie.eu.

 

TV

Gdańska Wigilia 2024 na Długim Targu