• Start
  • Wiadomości
  • Carmina Burana, Symfonia Fantastyczna i balet. Premiera w Operze Bałtyckiej

Carmina Burana, Symfonia Fantastyczna i balet. Premiera w Operze Bałtyckiej

Wiosna w Operze Bałtyckiej zapowiada się wyjątkowo intensywnie i z rozmachem. Już 16 maja (piątek) na deskach gdańskiej sceny zagości premiera baletowa „Fantazja i Fortuna”, która połączy dwa niezwykłe dzieła muzyki klasycznej: Symfonię Fantastyczną Hectora Berlioza oraz Carmina Burana Carla Orffa. 
13.05.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W tej scenie tancerka prezentuje pełny strój sceniczny, pozując z dumą i charyzmą w fantastycznym nakryciu głowy. Otoczona jest przez osoby z zespołu kostiumowego, które konsultują ostatnie detale
W Operze Bałtyckiej trwają ostatnie przygotowania do premiery wieczoru baletowego "Fantazja i Fortuna"
fot. Krzysztof Mystkowski / Opera Bałtycka w Gdańsku

Gdański Festiwal Muzyczny nadchodzi. Te sławy wystąpią

Premiera baletowa Opery Bałtyckiej „Fantazja i Fortuna” zapowiada się jako jedno z ciekawszych wydarzeń kulturalnych tej wiosny – widowisko będzie bowiem łączyć klasykę z nowoczesnością, emocje z intelektem, eksperymenty z formą i przystępną treść. 

Kierownictwo muzyczne objął Yaroslav Shemet, młody, ale szeroko ceniony i nagradzany dyrygent znany z pasji do wielkoformatowych projektów. Za reżyserię i choreografię nowej premiery odpowiadają Izabela Sokołowska-Boulton oraz Wojciech Warszawski. 

„Jej słowo. Jego słowo”. Mocny spektakl w ważnej sprawie na Scenie Malarnia

Dwie tancerki wykonują ekspresyjny duet, a ich ruchy pełne są emocji i precyzji. W tle reszta zespołu obserwuje z zaangażowaniem, co wskazuje na wspólny proces twórczy
Czeka nas niezwykłe widowisko baletowe, do którego tancerze przygotowywali się tygodniami
fot. Krzysztof Mystkowski / Opera Bałtycka w Gdańsku

Marzenia, namiętności i halucynacje

Spektakl rozpisano na dwie kontrastujące, a zarazem uzupełniające się części. Pierwsza – oparta na Symfonii Fantastycznej (fr. Symphonie fantastique) Hectora Berlioza – to opowieść o miłości, obsesji i ostatecznym szaleństwie. To jeden z najbardziej osobistych utworów wczesnego romantyzmu, niemal autobiograficzny zapis rozedrganych emocji młodego kompozytora, który skomponował go w 1830 roku, jako swoją pierwszą wielką kompozycję. Do dziś pozostaje najpopularniejszą ze wszystkich, które napisał, i jednocześnie stanowi jedno z reprezentatywnych dzieł epoki.

W choreografii Sokołowskiej-Boulton – baletmistrzyni, zastępczyni kierownika baletu Opery Bałtyckiej - dramat jednostki zostaje przełożony na język tańca. Tancerze wcielają się w postacie będące nie tylko bohaterami narracji, ale też uosobieniem psychicznych stanów. W dynamicznym ruchu swoje odbicie znajdują halucynacje, marzenia, namiętności i lęki – każda bowiem z pięciu części Berliozowskiej symfonii odsłania kolejne etapy opętania, prowadząc widza od subtelnych uniesień aż po katastrofalny upadek. Taniec staje się tu nie tylko medium artystycznym, ale psychologicznym portretem człowieka zatraconego we własnych – tytułowych - fantazjach.

Tancerze oraz instruktorzy są widoczni w przyjaznej atmosferze podczas jednej z prób, dzieląc się śmiechem i pozytywną energią. Widać zaangażowanie i wzajemną sympatię w zespole, co wpływa na atmosferę przygotowań
Choreografię przygotowują Izabela Sokołowska-Boulton (na zdjęciu) i Wojciech Warszawski
fot. Krzysztof Mystkowski / Opera Bałtycka w Gdańsku

Fortuna – koło życia i rytm przeznaczenia

Druga część wieczoru to z kolei monumentalne Carmina Burana Carla Orffa – dzieło, które od dekad nie przestaje fascynować swoją energią i rytmiczną potęgą. Spektakl choreograficzny – przygotowany wspólnie przez Sokołowską-Boulton i Warszawskiego – będzie nie tylko baletem, ale wielką teatralną freską, w której spotykają się tancerze, soliści, rozbudowany chór Opery Bałtyckiej, Chór Dziecięcy „Canzonetta” oraz potężna orkiestra pod batutą Yaroslava Shemeta.

Carmina Burana – średniowieczne pieśni o losie, miłości, pijaństwie i przemijaniu – tworzą fascynującą opowieść o zmienności ludzkiego losu. Fortuna – bogini przypadku – staje się tu symbolem wszystkiego, co nieprzewidywalne, ale też nieuchronne. Balet nie opowiada linearnej historii – to raczej kolaż emocji i nastrojów, zderzeń skrajności i nieustannego tańca między światłem a cieniem.

Tancerka zakłada imponujący kostiumowy element – ozdobną, fantazyjną koronę z rogami i dekoracyjnymi detalami. Jej skupienie podkreśla wagę przygotowań do spektaklu.
Kostiumy do spektaklu zaprojektowała słynna projektantka Katarzyna Konieczka, która w swoich pomysłach nie ucieka od mroku i niepokoju
fot. Krzysztof Mystkowski / Opera Bałtycka w Gdańsku

Moda jako forma ekspresji: kostiumy Katarzyny Konieczki

Istotnym bohaterem tego wieczoru będzie także kostium – niebanalny, awangardowy, niemal rzeźbiarski. Za ich projekt odpowiada utalentowana Katarzyna Konieczka, znana z pracy z takimi artystami, jak Madonna czy Marilyn Manson.

Uznanie wśród najsławniejszych zapewniło jej oryginalne, odważne podejście do projektowania, wykraczające daleko poza tworzenie klasycznych kostiumów. – Szukam emocji, nie tylko formy. Ciało i jego anatomia to dla mnie nieskończone źródło inspiracji – mówi Konieczka. W jej projektach pojawią się niestandardowe materiały, tekstury przypominające organiczne struktury, a także elementy iluzji optycznej, które mają budować napięcie i dopełniać dramaturgii spektaklu.

Posłuchaj Katarzyny Konieczki:

 

Wizualnie spektakl ten może być nie mniej poruszający niż dźwiękowo – z kostiumami jako drugim „językiem”, który przemawia do widzów poprzez atmosferę, kontrasty i zaskakujące detale. – Nie boję się mroku. Czasem właśnie on najwięcej mówi o człowieku – podkreśla projektantka.

Projektowała dla Madonny i Lady Gagi. Teraz - dla Opery Bałtyckiej

Tancerz przymierza stylowy kostium sceniczny, a kostiumografka dokonuje poprawek. Otoczenie pełne jest gotowych strojów, co świadczy o intensywnym etapie przygotowań
Ostatnie przymiarki... Nz. projektantka Katarzyna Konieczka
fot. Krzysztof Mystkowski / Opera Bałtycka w Gdańsku

Przestrzeń pełna intensywności

Za przestrzeń sceniczną odpowiada natomiast Damian Styrna – jego scenografia ma nie tylko ilustrować narrację, ale też działać na poziomie symboli i emocji. Dzięki temu dopełnieniu czeka nas baletowa uczta przekraczająca granice gatunkowe - słowem to nie tylko balet, nie tylko muzyka, ale wielowymiarowe doświadczenie artystyczne, które angażuje wszystkie zmysły widza.

Plakat promuje premierę spektaklu łączącego „Symfonię fantastyczną” Hectora Berlioza oraz „Carmina Burana” Carla Orffa, która odbędzie się 16 maja 2025 roku. Intensywna grafika z płomienistym motywem podkreśla dramatyzm i ekspresję widowiska
Plakat wydarzenia „Fantazja i Fortuna”
mat. Opery Bałtyckiej w Gdańsku

Repertuar i bilety

Premiera odbędzie się w piątek, 16 maja, o godzinie 19:00. Kolejne spektakle zaplanowano na: 17, 18, 20, 23, 24, 25 i 27 maja. Bilety dostępne są w kasie Opery Bałtyckiej oraz na stronie internetowej: www.operabaltycka.pl.

Jechali 700 km, żeby zobaczyć „Wyzwolenie” w Teatrze Wybrzeże

TV

Głosujemy na Prezydenta RP