
Gdański Festiwal Muzyczny nadchodzi. Te sławy wystąpią
Premiera baletowa Opery Bałtyckiej „Fantazja i Fortuna” zapowiada się jako jedno z ciekawszych wydarzeń kulturalnych tej wiosny – widowisko będzie bowiem łączyć klasykę z nowoczesnością, emocje z intelektem, eksperymenty z formą i przystępną treść.
Kierownictwo muzyczne objął Yaroslav Shemet, młody, ale szeroko ceniony i nagradzany dyrygent znany z pasji do wielkoformatowych projektów. Za reżyserię i choreografię nowej premiery odpowiadają Izabela Sokołowska-Boulton oraz Wojciech Warszawski.
„Jej słowo. Jego słowo”. Mocny spektakl w ważnej sprawie na Scenie Malarnia

Marzenia, namiętności i halucynacje
Spektakl rozpisano na dwie kontrastujące, a zarazem uzupełniające się części. Pierwsza – oparta na Symfonii Fantastycznej (fr. Symphonie fantastique) Hectora Berlioza – to opowieść o miłości, obsesji i ostatecznym szaleństwie. To jeden z najbardziej osobistych utworów wczesnego romantyzmu, niemal autobiograficzny zapis rozedrganych emocji młodego kompozytora, który skomponował go w 1830 roku, jako swoją pierwszą wielką kompozycję. Do dziś pozostaje najpopularniejszą ze wszystkich, które napisał, i jednocześnie stanowi jedno z reprezentatywnych dzieł epoki.
W choreografii Sokołowskiej-Boulton – baletmistrzyni, zastępczyni kierownika baletu Opery Bałtyckiej - dramat jednostki zostaje przełożony na język tańca. Tancerze wcielają się w postacie będące nie tylko bohaterami narracji, ale też uosobieniem psychicznych stanów. W dynamicznym ruchu swoje odbicie znajdują halucynacje, marzenia, namiętności i lęki – każda bowiem z pięciu części Berliozowskiej symfonii odsłania kolejne etapy opętania, prowadząc widza od subtelnych uniesień aż po katastrofalny upadek. Taniec staje się tu nie tylko medium artystycznym, ale psychologicznym portretem człowieka zatraconego we własnych – tytułowych - fantazjach.

Fortuna – koło życia i rytm przeznaczenia
Druga część wieczoru to z kolei monumentalne Carmina Burana Carla Orffa – dzieło, które od dekad nie przestaje fascynować swoją energią i rytmiczną potęgą. Spektakl choreograficzny – przygotowany wspólnie przez Sokołowską-Boulton i Warszawskiego – będzie nie tylko baletem, ale wielką teatralną freską, w której spotykają się tancerze, soliści, rozbudowany chór Opery Bałtyckiej, Chór Dziecięcy „Canzonetta” oraz potężna orkiestra pod batutą Yaroslava Shemeta.
Carmina Burana – średniowieczne pieśni o losie, miłości, pijaństwie i przemijaniu – tworzą fascynującą opowieść o zmienności ludzkiego losu. Fortuna – bogini przypadku – staje się tu symbolem wszystkiego, co nieprzewidywalne, ale też nieuchronne. Balet nie opowiada linearnej historii – to raczej kolaż emocji i nastrojów, zderzeń skrajności i nieustannego tańca między światłem a cieniem.

Moda jako forma ekspresji: kostiumy Katarzyny Konieczki
Istotnym bohaterem tego wieczoru będzie także kostium – niebanalny, awangardowy, niemal rzeźbiarski. Za ich projekt odpowiada utalentowana Katarzyna Konieczka, znana z pracy z takimi artystami, jak Madonna czy Marilyn Manson.
Uznanie wśród najsławniejszych zapewniło jej oryginalne, odważne podejście do projektowania, wykraczające daleko poza tworzenie klasycznych kostiumów. – Szukam emocji, nie tylko formy. Ciało i jego anatomia to dla mnie nieskończone źródło inspiracji – mówi Konieczka. W jej projektach pojawią się niestandardowe materiały, tekstury przypominające organiczne struktury, a także elementy iluzji optycznej, które mają budować napięcie i dopełniać dramaturgii spektaklu.
Posłuchaj Katarzyny Konieczki:
Wizualnie spektakl ten może być nie mniej poruszający niż dźwiękowo – z kostiumami jako drugim „językiem”, który przemawia do widzów poprzez atmosferę, kontrasty i zaskakujące detale. – Nie boję się mroku. Czasem właśnie on najwięcej mówi o człowieku – podkreśla projektantka.
Projektowała dla Madonny i Lady Gagi. Teraz - dla Opery Bałtyckiej

Przestrzeń pełna intensywności
Za przestrzeń sceniczną odpowiada natomiast Damian Styrna – jego scenografia ma nie tylko ilustrować narrację, ale też działać na poziomie symboli i emocji. Dzięki temu dopełnieniu czeka nas baletowa uczta przekraczająca granice gatunkowe - słowem to nie tylko balet, nie tylko muzyka, ale wielowymiarowe doświadczenie artystyczne, które angażuje wszystkie zmysły widza.

Repertuar i bilety
Premiera odbędzie się w piątek, 16 maja, o godzinie 19:00. Kolejne spektakle zaplanowano na: 17, 18, 20, 23, 24, 25 i 27 maja. Bilety dostępne są w kasie Opery Bałtyckiej oraz na stronie internetowej: www.operabaltycka.pl.
Jechali 700 km, żeby zobaczyć „Wyzwolenie” w Teatrze Wybrzeże