Mercedesa eCitaro w ruchu liniowym można spotkać można w Niemczech, Luksemburgu czy Skandynawii. Przez blisko miesiąc korzystać z tego nowoczesnego pojazdu będą też pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej.
- Trzymamy rękę na pulsie, śledzimy trendy po to, żeby w elektromobilność wejść w optymalnym momencie - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Chcemy budować naszą elektromobliną, gdańską flotę w oparciu o jak najbardziej wydajne autobusy.
ZOBACZ FILM: GDAŃSK TESTUJE ELEKTRYCZNY, ZEROEMISYJNY AUTOBUS ECITARO
Elektrobus eCitaro może zabrać 100 osób
Wyprodukowany przez Mercedesa elektryczny pojazd ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży 13,5 tony. Ma 29 miejsc siedzących, na pokład zabierze 100 osób.
- To już trzeci elektryczny autobus, który testuję - mówi Wiesław Witkowski, kierowca GAiT z 35-letnim stażem. - Pierwszy był Solaris, potem był chiński Byd, a teraz jest eCitaro. Prowadzi się bardzo dobrze, to autobus komfortowy, wygodny. To jest przyszłość.
Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 7-8 godzin
Pojazd wyposażony jest w 10 baterii - 4 pod podłogą, 6 na dachu. Autobus jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu.
Tempo utraty mocy baterii uwarunkowane jest kilkoma czynnikami.
- To zależy przede wszystkim od warunków pogodowych - wyjaśnia Wiesław Witkowski. - Dziś jest nieco mroźno, więc pojemność baterii szybciej spada. Jeżeli na zewnątrz będzie cieplej, ta sytuacja się poprawi. Wpływ ma także technika jazdy kierowcy, warunki drogowe, czyli natężenie ruchu i liczba pasażerów.
Na kierowcy z tak imponującym stażem zapewne niewiele rzeczy robi wrażenie, ale nawet osoba z 35-letnim doświadczeniem za kierownicą, ma pewne wątpliwości w zetknięciu z tak nowoczesnym sprzętem.
- Instynktownie patrzę na uciekające z ekranu procenty baterii i jest taka niepewność, czy wystarczy energii. Ale póki co jest dobrze - dodaje pan Wiesław.
Testowe jazdy już trwają - co się spodobało pasażerom
Pasażerowie, których spotkaliśmy w piątek, 28 lutego, podczas kursu linii 139 powiedzieli, że największa różnica między tradycyjnym autobusem typu diesel a elektrycznym jest taka, że elektryk jest cichszy. Dostępność gniazd do ładowania telefonu także przypadła pasażerom do gustu.
W eCitaro do dyspozycji podróżujących są też udogodnienia w postaci guzików, których naciśnięcie informuje kierowcę o potrzebie zastosowania tzw. przyklęku, czyli obniżenia krawędzi pojazdu w celu ułatwienia wsiadania czy wysiadania z autobusu. Mamy też rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.
Gdzie pojedzie Mercedes eCitaro w poniedziałek i wtorek
Mercedes eCitaro odwiedził już Gdańsk w maju 2019 roku. Spędził wtedy w naszym mieście kilka godzin podczas krótkiej prezentacji. Teraz zostanie na dłużej.
Autobus będzie woził pasażerów w porannych i popołudniowych godzinach szczytu, od poniedziałku do piątku, na różnych liniach. W dniach 27 i 28 lutego obsługiwał linię 139 (Oliwa PKP - Wrzeszcz PKP).
W drodze wyjątku, elektrycznym autobusem pojedziemy też w najbliższą niedzielę 1 marca. eCitaro będzie kursował w ciągu dnia na linii 283 (Niedźwiednik - Nowy Port Szaniec Zachodni).
W poniedziałek i wtorek, 2-3 marca, eCitaro o poranku będzie obsługiwał linię 189 (Maćkowy – Wały Piastowskie), natomiast w popołudniowych godzinach szczytu elektryczny autobus jeździć będzie na linii 132 (Wały Piastowskie – Pruszcz Gdański Rondo Kociewskie).
CZYTAJ: Autobus elektryczny już wkrótce na testach w gdańskiej komunikacji miejskiej