• Start
  • Wiadomości
  • Miasto testuje eCitaro. Co się najbardziej podoba gdańskim pasażerom w elektrycznym autobusie?

Miasto testuje eCitaro. Co się najbardziej podoba gdańskim pasażerom w elektrycznym autobusie?

Waży 13,5 tony, ma 12 m długości i co najważniejsze - jest zeroemisyjny. Mowa o nowoczesnym autobusie elektrycznym, który w ramach testów przyjechał do Gdańska. Mercedes eCitaro będzie woził pasażerów do 24 marca, na pokład może zabrać sto osób.
28.02.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Autobus elektryczny eCitaro marki Mercedes przyjechał do Gdańska na testy. Będzie woziła pasażerów różnych linii od 27 lutego do 24 marca
Autobus elektryczny eCitaro marki Mercedes przyjechał do Gdańska na testy. Wozi pasażerów różnych linii od 27 lutego 
Grzegorz Mehring/gdansk.pl

 

Mercedesa eCitaro w ruchu liniowym można spotkać można w Niemczech, Luksemburgu czy Skandynawii. Przez blisko miesiąc korzystać z tego nowoczesnego pojazdu będą też pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej.

- Trzymamy rękę na pulsie, śledzimy trendy po to, żeby w elektromobilność wejść w optymalnym momencie - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Chcemy budować naszą elektromobliną, gdańską flotę w oparciu o jak najbardziej wydajne autobusy.

 

ZOBACZ FILM: GDAŃSK TESTUJE ELEKTRYCZNY, ZEROEMISYJNY AUTOBUS ECITARO

 

Elektrobus eCitaro może zabrać 100 osób

Wyprodukowany przez Mercedesa elektryczny pojazd ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży 13,5 tony. Ma 29 miejsc siedzących, na pokład zabierze 100 osób.

- To już trzeci elektryczny autobus, który testuję - mówi Wiesław Witkowski, kierowca GAiT z 35-letnim stażem. - Pierwszy był Solaris, potem był chiński Byd, a teraz jest eCitaro. Prowadzi się bardzo dobrze, to autobus komfortowy, wygodny. To jest przyszłość.

 
Wiesław Witkowski jest kierowcą z 35-letnim stażem. Mercedes eCitaro jest trzecim autobusem elektrycznym testowanym przez mężczyznę
Wiesław Witkowski jest kierowcą z 35-letnim stażem. Mercedes eCitaro jest trzecim autobusem elektrycznym testowanym przez mężczyznę
Natalia Gawlik/gdansk.pl

 

Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 7-8 godzin

Pojazd wyposażony jest w 10 baterii - 4 pod podłogą, 6 na dachu. Autobus jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu.

Tempo utraty mocy baterii uwarunkowane jest kilkoma czynnikami.

- To zależy przede wszystkim od warunków pogodowych - wyjaśnia Wiesław Witkowski. - Dziś jest nieco mroźno, więc pojemność baterii szybciej spada. Jeżeli na zewnątrz będzie cieplej, ta sytuacja się poprawi. Wpływ ma także technika jazdy kierowcy, warunki drogowe, czyli natężenie ruchu i liczba pasażerów. 

Na kierowcy z tak imponującym stażem zapewne niewiele rzeczy robi wrażenie, ale nawet osoba z 35-letnim doświadczeniem za kierownicą, ma pewne wątpliwości w zetknięciu z tak nowoczesnym sprzętem. 

- Instynktownie patrzę na uciekające z ekranu procenty baterii i jest taka niepewność, czy wystarczy energii. Ale póki co jest dobrze - dodaje pan Wiesław. 

Testowe jazdy już trwają - co się spodobało pasażerom

Pasażerowie, których spotkaliśmy w piątek, 28 lutego, podczas kursu linii 139 powiedzieli, że największa różnica między tradycyjnym autobusem typu diesel a elektrycznym jest taka, że elektryk jest cichszy. Dostępność gniazd do ładowania telefonu także przypadła pasażerom do gustu.

W eCitaro do dyspozycji podróżujących są też udogodnienia w postaci guzików, których naciśnięcie informuje kierowcę o potrzebie zastosowania tzw. przyklęku, czyli obniżenia krawędzi pojazdu w celu ułatwienia wsiadania czy wysiadania z autobusu. Mamy też rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi. 

 
Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest eCitaro jest w stanie przejechać około 140 - 150 km na jednym ładowaniu
Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest eCitaro jest w stanie przejechać około 140 - 150 km na jednym ładowaniu. Ciekawostką jest fakt, że choć autobus jest bezemisyjny, do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego
Dariusz Kwidziński/gdansk.pl

 

Gdzie pojedzie Mercedes eCitaro w poniedziałek i wtorek

Mercedes eCitaro odwiedził już Gdańsk w maju 2019 roku. Spędził wtedy w naszym mieście kilka godzin podczas krótkiej prezentacji. Teraz zostanie na dłużej.

Autobus będzie woził pasażerów w porannych i popołudniowych godzinach szczytu, od poniedziałku do piątku, na różnych liniach. W dniach 27 i 28 lutego obsługiwał linię 139 (Oliwa PKP - Wrzeszcz PKP).

W drodze wyjątku, elektrycznym autobusem pojedziemy też w najbliższą niedzielę 1 marca. eCitaro będzie kursował w ciągu dnia na linii 283 (Niedźwiednik - Nowy Port Szaniec Zachodni). 

W poniedziałek i wtorek, 2-3 marca, eCitaro o poranku będzie obsługiwał linię 189 (Maćkowy – Wały Piastowskie), natomiast w popołudniowych godzinach szczytu elektryczny autobus jeździć będzie na linii 132 (Wały Piastowskie – Pruszcz Gdański Rondo Kociewskie).


CZYTAJ
Autobus elektryczny już wkrótce na testach w gdańskiej komunikacji miejskiej

 

TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę