• Start
  • Wiadomości
  • Autobus elektryczny na testach w gdańskiej komunikacji miejskiej

Autobus elektryczny już wkrótce na testach w gdańskiej komunikacji miejskiej

W środę, 26 lutego, w budynku Olivia Star odbyła się konferencja dotycząca funkcjonowania pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych w komunikacji miejskiej. Podczas spotkania omawiano m.in. możliwe kierunki rozwoju elektromobilności, a także zaprezentowano Mercedesa eCitaro, który w ramach testów będzie woził pasażerów po Gdańsku, do połowy marca br.
27.02.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
eCitaro, czyli elektryczny autobus będzie testowo jeździł po Gdańsku
Mercedes eCitaro, czyli elektryczny autobus, który już wkrótce będzie testowo jeździł po Gdańsku
Grzegorz Mehring/gdansk.pl

 

Zdaniem specjalistów, już za kilka lat autobusy elektryczne - a więc takie, które nie emitują spalin - będą stawały się codziennością w komunikacji publicznej. Kto w Gdańsku chciałby przetestować taki pojazd przyszłości, będzie miał wkrótce okazję. Bezemisyjny autobus Mercedes eCitaro będzie testowany w naszym mieście od czwartku 27 lutego do wtorku 24 marca. 

Elektromobilność w komunikacji miejskiej jest teraźniejszością Niemiec czy Skandynawii, ale dla Polski to nadal przyszłość. Przyszłość do której Gdańsk chce się dobrze przygotować. Stąd m.in. takie działania, jak testowanie autonomicznego elektrycznego busa, który w 2019 roku woził pasażerów na trasie ul. Karwieńska - zoo, stąd też pomysł zorganizowania konferencji, która odbyła się dzięki współpracy GAiT i EvoBus Polska. 

- Śledzimy trendy, trzymamy rękę na pulsie, by w elektromobilność wejść w optymalnym momencie, oczywiście uwzględniając wymogi Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych - powiedział Maciej Lisicki, prezes GAiT . - Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, kolejny rok później. Prace nad nowymi technologiami, rozwiązaniami w zakresie elektromobilności postępują, są zaawansowane. Chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej wydajne e-autobusy miejskie. Obecnie rozpoczynamy testy elektrycznego bezemisyjnego Mercedesa eCitaro. Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego od kilku lat naszą flotę budujemy w oparciu o nowoczesne i ekologiczne autobusy o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Co ważne, planowana nowa zajezdnia autobusowa GAiT, która powstanie w południowej dzielnicy Gdańska, dostosowana będzie do obsługi autobusów zeroemisyjnych. Projekt zajezdni uwzględniać będzie docelowe rozwiązania w elektromobilności. 

- Myślę, że temat jest bardzo interesujący i nośmy, mający przed sobą pewną przyszłość - powiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Jako miasto także chcemy w niej uczestniczyć. Zapewne przed nami debata i dyskusja w którym kierunku należy skierować naszą komunikację miejską, jeżeli chodzi o najbliższe lata, najbliższe dekady. A elektromobilność jest jednym z tych kierunków.

 
Nz. Tammo Voigt – reprezentant Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP) i pełnomocnik ds. elektromobilności w firmie Daimler Buses
Nz. Tammo Voigt – reprezentant Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP) i pełnomocnik ds. elektromobilności w firmie Daimler Buses
Grzegorz Mehring/gdansk.pl

 

Prelegentem na konferencji był Tammo Voigt - członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP) i pełnomocnik ds. elektromobilności w firmie Daimler Buses, która jest producentem autobusów. Firma prowadzi sprzedaż pojazdów trzech marek: Setra, BharatBenz i Mercedes-Benz. Wśród dużych koncernów, firma ta jako ostatnia weszła na rynek z propozycją autobusu elektrycznego. Efektem wieloletnich testów i analiz jest pojazd eCitaro.  Ten elektryczny, bezemisyjny Mercedes odwiedził już Gdańsk w maju 2019 roku. Spędził wtedy w naszym mieście kilka godzin podczas krótkiej prezentacji. Teraz zostanie w Gdańsku na dłużej. 27 i 28 lutego będzie obsługiwał linię 139. Autobus będzie woził pasażerów po Gdańsku do połowy marca (na różnych liniach). 

 

Elektromobilność - realna potrzeba nowych rozwiązań

Tammo Voigt zaczął swoje wystąpienie od wprowadzenia w którym poruszył m.in. zagadnienia związane z tym, że ludzie mają więcej samochodów, mniej miejsca w miastach, oczekiwania wobec komunikacji miejskiej rosną, tak samo jak rośnie negatywny wpływ transportu na zmiany klimatyczne. To jedne z wielu kwestii, które jak zaznaczał prelegent, wymagają nowych rozwiązań. 

- Jednocześnie rozwinięta została kwestia prawodawstwa, mamy pewne narzucone wymogi na poziomie krajowym i dzięki współpracy na poziomie Unii Europejskiej, mamy również nałożone ramy prawne - wyjaśniał Tammo Voigt, pełnomocnik ds. elektromobilności w firmie Daimler Buses. To jest nowe ustawodawstwo, które szczególnie wpływa na publiczne przedsiębiorstwa, w tym komunikację. Ostatnia duża zmiana prawna, to dyrektywa o czystych pojazdach, która narzuca, by za około dwa lata, minimalne wartości procentowe we flotach przedsiębiorstw/komunikacji miejskiej spełniały tzw. czyste pojazdy.

W Polsce obowiązuje Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nakłada na samorządy obowiązek zapewnienia udziału autobusów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie na poziomie 30 proc. od 2028 roku.

Tammo Voigt zaznaczał, że z punktu widzenia koncernu Daimler Buses, ważne jest, by przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu elektromobilności do komunikacji miejskiej, stworzyć docelowy obraz przedsięwzięcia. 

- Nie należy mówić tylko o autobusie, ale o systemowym podejściu do komunikacji. Należy zadać sobie pytanie, gdzie chcę być z moim przedsiębiorstwem/komunikacją miejską za 5 czy 10 lat - dodał Tammo Voigt.

 
Elektryczny autobus ma 12 m. długości, ładowarki usb, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim, na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać około 140 km
Elektryczny autobus ma 12 m. długości, ładowarki usb, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim, na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać około 140 km
Grzegorz Mehring/gdansk.pl

 

Gdańsk i inne miasta - wyzwania elektromobilności

Lista prezentowanych na konferencji wyzwań, jak mówił prelegent, jest zaledwie częścią najważniejszych wyzwań z którymi trzeba się zmierzyć, by móc ukształtować drogę do nowego systemu. Wśród nich Tammo Voigt wyróżnił m.in. ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych, co jest wynikiem praw fizyki, a nie ograniczeniami danej marki czy producenta. Tammo Voigt porównał ze sobą dwa typu autobusów. Pierwszy z nich był pojazdem z silnikiem spalinowym typu diesel, o zbiorniku paliwa  215 - 300 litrów i masie między 2500 - 3500 kg. Taki pojazd jest w stanie wytworzyć energię między 2 - 3 tys. kwh. Połączenie takich parametrów pozwala przejechać pojazdowi 500 - 600 km. Natomiast autobus elektryczny o masie 1500 - 3000 kg (czyli około 10 razy więcej niż diesel), w którym zamontowano od 6 do 12 baterii trakcyjnych, jest w stanie wytworzyć energię między 150 - 300 kwh, co przekłada się na 150 - 230 km możliwych do przejechania. Jak nietrudno wyliczyć, jest to około ⅓ trasy, którą jest w stanie pokonać autobus spalinowy. 

Kolejnym wyzwaniem w elektrycznych autobusach jest fakt, że zużycie energii niezbędnej do jazdy, drastycznie rośnie przy włączonym ogrzewaniu lub klimatyzacji. 

Tankowanie tradycyjnych autobusów trwa kilka minut. Ładowanie baterii w elektrycznych autobusach, w zależności od rodzaju baterii i poziomu ich rozładowania, zajmuje od dwóch do pięciu godzin. Nie tylko opracowanie systemów ładowania jest ważną kwestią do której trzeba się przygotować, ale miasto zawczasu powinno też zadbać o rozbudowę sieci energetycznej i infrastruktury do ładowania. 

Jeszcze innym wyzwaniem jest zapewnienie odpowiednich kwalifikacji pracownikom, by stworzyć im bezpieczne miejsca pracy. 

- W najbliższej przyszłości, mowa o 5 - 8 latach, ciągle jeszcze kręgosłupem komunikacji miejskiej będą pojazdy z silnikami spalinowymi - powiedział Tammo Voigt. - Ale później proporcje zaczną się zmieniać na korzyść autobusów elektrycznych.

 

Czytaj także:

Autonomicznym busem po Gdańsku. Darmowe przejazdy od piątku, 6 września

TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę