PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

#zostanwdomu i zobacz najnowszą premierę Opery Bałtyckiej - “Sen nocy letniej” od kulis

#zostanwdomu i zobacz najnowszą premierę Opery Bałtyckiej - “Sen nocy letniej” od kulis
Tancerka Sayaka Haruna-Kondracka, choreograf Gray Veredon, dyrygentka Anna Duczmal-Mróz oraz dyrektor Romuald Wicza - Pokojski w ponad 10-minutowym dokumencie wspominają pracę nad “Snem nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Film od 29 marca można oglądać online, na profilu FB teatru.
Opera Bałtycka. Sen nocy letniej  Felixa Mendelssohna, premiera 28 lutego 2020 r.
Opera Bałtycka. "Sen nocy letniej" Felixa Mendelssohna, premiera 28 lutego 2020 r.
fot. Krzysztof Mystkowski/Opera Bałtycka/KFP

 

Dyrygentka Anna Duczmal - Mróz: "Sen nocy letniej” to muzyka o uczuciach, o emocjach


“Sen nocy letniej” był ostatnią premierą na deskach Opery Bałtyckiej, którą wystawiono przed decyzją o zamknięciu instytucji kultury w Polsce z powodu koronawirusa. Odbyła się 28 lutego 2020 roku.

- Świat sztuki nie zamyka się na widzów, choć odpowiedzialnie musiał zamknąć swoje drzwi na czas pandemii - mówią realizatorzy filmu z Kuźniar Media. - Ekipie udało się jeszcze przed obostrzeniami zagościć na próbie generalnej.

Nagrali trwający 13 minut film, który przeprowadza nas od pierwszych prób nad spektaklem do premiery. Widzimy jak choreograf, tancerze, orkiestra i dyrygentka budują poszczególne elementy dzieła, które składają się na porywające widowisko - idealne połączenie ruchu, muzyki i emocji.

Najwcześniej spektakl zobaczymy 9 i 10 maja 2020 roku
Najwcześniej spektakl zobaczymy 9 i 10 maja 2020 roku
fot. Krzysztof Mystkowski/Opera Bałtycka/KFP



- W operze wszystkie sfery się przenikają - tłumaczy Anna Duczmal-Mróz, dyrygentka. - Tancerze, śpiewacy nie istnieją bez muzyki, muzyka bez śpiewaków i tancerzy. To są naczynia połączone, które łączą się w ostatniej fazie pracy przed przygotowaniem do premiery. Jesteśmy jednym żywym organizmem. 

“Sen nocy letniej” z muzyką romantycznego kompozytora Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, w warstwie dramatycznej oparty jest na komedii Szekspira. Gray Veredon, choreograf spektaklu oparł realizację na swojej pierwszej wersji baletu, którą przygotował dla Teatru Wielkiego w Łodzi w 1985 roku.

Okazuje się jednak, że nawet tak doświadczony i utalentowany choreograf jak Gray Veredon czuje niepokój w początkowej fazie pracy: - Wchodzisz do studia i stajesz twarzą w twarz z około 40 tancerzami. Musisz umieć im zaimponować, aby mieli przeświadczenie, że “ten facet wie, o czym mówi”. To będzie dobra zabawa, dzięki niemu będziemy mogli się rozwijać. To czasem mnie przeraża - kończy jednak wypowiedź z uśmiechem.

Opera Bałtycka, 22 czerwca 2019 r. Tancerze Sayaka Haruna-Kondracka i Yuto Mutai w spektaklu Wieczór latynoamerykański  w choreografii Mauricio Wainrota
Opera Bałtycka, 22 czerwca 2019 r. Tancerze Sayaka Haruna-Kondracka i Yuto Mutai w spektaklu "Wieczór latynoamerykański" w choreografii Mauricio Wainrota
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP



Jedną z ról w “Śnie”- Puka - kreuje tancerka Sayaka Haruna-Kondracka, jedna z najjaśniejszych gwiazd zespołu baletowego Opery Bałtyckiej. 

- Chcę po prostu dać upust temu, co czuję, co widzę. Na scenie chcę kipieć życiem - mówi o budowaniu postaci Haruna, która z gdańskim teatrem związana jest od 2012 roku. Widzowie mogli podziwiać jej talent w wielu spektaklach wybitnych choreografów: Izadory Weiss: „Sen nocy letniej”, „Czekając na…”, „Fun”, „Light”, Emila Wesołowskiego: „Chopinart”, Patricka Delcroix: „Clash”, Jiříego Kyliána: „Six Dances”, „Falling Angels”. W repertuarze Opery Bałtyckiej wciąż są ją zobaczymy w "Pinokiu" Giorgio Madii, "Dziadku do orzechów" Francoisa Mauduita czy "Giselle" Adolphe`a Adama.


"Olga" Jorge’a Antunesa w Operze Bałtyckiej - bohaterka w okowach miłości i ideologii

Choreograf Gray Veredon i dyrygentka Anna Duczmal-Mróz na premierze spektaklu Sen nocy letniej
Choreograf Gray Veredon i dyrygentka Anna Duczmal-Mróz na premierze spektaklu "Sen nocy letniej"
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

 

Artyści w filmie podkreślają, jak ważne w odbiorze dzieła są emocje. 

- Należy rozumieć, że muzyka komunikuje treść w odmienny sposób, niż słowo mówione - tłumaczy choreograf. - Należy ją poczuć w sercu. Z baletem jest podobnie.

Veredon przypomina też o pierwotnym znaczeniu ruchu - zanim ludzie wymyślili system słów, które ułożyli w system języka, porozumiewali się przecież dźwiękami i gestami. 

A całość składać się musi “na SPA dla duszy” - przekonuje dyrektor opery Romuald Wicza-Pokojski i zapewnia: - Jesteśmy coraz bardziej otwarci na operę jako teatr, operę jako teatr współczesny, operę jako miejsce, w którym można oddać się refleksji.

Premierę dokumentalnego filmu o pracy zespołu Opery Bałtyckiej nad spektaklem obejrzeć możemy od 29 marca 2020 roku online, na profilu FB instytucji. Realizatorem filmu jest firma Kuźniar Media, która będzie odpowiadać za budowanie wizerunku i rozwój medialny instytucji.

 

Opera Bałtycka. Premiera “Dziadka do orzechów” i wielkie brawa na stojąco

 

Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze
Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze