PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Wiadomo kto zajmie się realizacją zintegrowanego biletu FALA dla Pomorza. Projekt ma być gotowy w 2023 roku

Wiadomo kto zajmie się realizacją zintegrowanego biletu FALA dla Pomorza. Projekt ma być gotowy w 2023 roku
Według komisji oceniającej nadesłane rozwiązania, konsorcjum, na którego czele stoi firma Thales przedstawiło najkorzystniejszą ofertę. W ciągu najbliższych trzech miesięcy zostanie podpisana umowa na realizację zadania i jesienią rozpocznie się tworzenie systemu. Cena zwycięskiego projektu za zamówienie podstawowe wynosi 130 584 846,66 zł, cena za zamówienie w ramach prawa opcji 22 615 345,80 zł.
fala
Materiały prasowe

 

Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności to oficjalna, techniczna nazwa biletu metropolitalnego, który będzie się nazywał FALA. Zadaniem tego systemu będzie zintegrowanie wszystkich środków publicznego transportu zbiorowego z obszaru całego województwa pomorskiego.

Ideą, która przyświecała projektantom FALI było hasło „wsiadam i jadę” nie muszę znać cen biletów, a i tak poniosę najniższe z możliwych koszty. System uwzględnia moje ulgi, dobiera najlepszą taryfę i jeśli jest taka możliwość, łączy bilety w taki sposób, aby dać jak najniższą sumę - informuje Katarzyna Wośko ze spółki InnoBaltica, której zadaniem jest wprowadzenie wspólnego biletu w naszym regionie.

Samorząd województwa, Gdańsk i Gdynia: trzy uchwały kluczowe dla wprowadzenia wspólnego biletu


Na początku czerwca ogłoszono przetarg na wykonanie systemu zintegrowanego biletu (techniczna nazwa to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności). Przystąpiły do niego cztery podmioty:

Conduent Business Solutions (France) SAS, 1 Rue Claude Chappe, 07500 GuilherandGranges Cena za zamówienie podstawowe 135.491.150,00 zł, Cena za zamówienie w ramach prawa opcji 38.999.544,00 zł

Konsorcjum w składzie: Thales Polska Sp. z o. o. - lider; Revenue Collection System France SAS, ul. Gen. Józefa Zajączka 9, 01-518 Warszawa

Cena za zamówienie podstawowe 130.584.846,66 zł, Cena za zamówienie w ramach prawa opcji 22.615.345,80 zł

Asseco Data Systems S. A., ul. Podolska 21, 81-321 Gdynia - Lider; AEP Ticketing Solutions S. R. L., Via Del Colli 240, 50058 Signa Włochy

Cena za zamówienie podstawowe 128.989.977,00 zł, Cena za zamówienie w ramach prawa opcji 29.008.011,42 zł

Mennica Polska S. A., al. Jana Pawła II 23, 00-854 Warszawa

Cena za zamówienie podstawowe 230.567.342,35 zł, Cena za zamówienie w ramach prawa opcji 36.566.099,16 zł

 

Eksperci ze spółki InnoBaltica analizowali nadesłane oferty i pod koniec czerwca dokonali wyboru oferty najkorzystniejszej. Kolejnym krokiem było wezwanie wykonawcy do przesłania dokumentów wymaganych ze względów formalnych.

Najwyższą ocenę komisji przetargowej uzyskało konsorcjum Thalesa.

- Wszystkie firmy, które złożyły oferty to podmioty o bardzo dużym doświadczeniu, które tworzyły już rozwiązania zintegrowanego biletu w wielu miejscach na świecie - mówi Jarosław Kuik, dyrektor projektu ze spółki InnoBaltica. - Każda z ofert reprezentowała bardzo wysoki poziom. Ocena, której dokonywaliśmy to złożony proces, w którym przyznaje się punkty za bardzo szczegółowe elementy sytemu. Najwięcej punktów w tym procesie uzyskało konsorcjum Thalesa, choć musimy przyznać, że różnice punktowe były niewielkie.

punkty


Na czym działanie biletu FALA będzie polegało? Wyjaśnia Katarzyna Wośko. 

Nie muszę pilnować granicy strefy lub miasta, nie muszę ściągać na telefon kilku aplikacji - innej do kupowania biletów na autobus, innej na SKM i jeszcze innej na pociągi Polregio. Nie muszę też kupować papierowych biletów właściwych dla danego miasta, odpada mi szukanie punktów sprzedaży. Jedyne, co muszę mieć, to ulubiony nośnik identyfikacji (może to być smartfon, karta komunikacyjna lub karta płatnicza, a w ostateczności także bilet papierowy z kodem QR). Odbicie się na specjalnym kasowniku da systemowi sygnał, że wsiadam do pojazdu i opuszczam go w określonym miejscu.

Podróżując z FALĄ zarówno mieszkaniec Pomorza, jak i turysta, będzie mógł w trasie liczyć na podpowiedzi o dostępnych lepszych połączeniach, co zwiększy jego gwarancję dotarcia na miejsce w zakładanym czasie. Co bardzo istotne – nowy system będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii gdańskiej. Obejmie on także komunikację w mniejszych miastach – również na obrzeżach województwa. A trzeba pamiętać, że mniejsze ośrodki nie mają finansowych możliwości, aby samodzielnie wdrażać tak innowacyjne projekty. Ich systemy komunikacyjne nie są także obejmowane przez twórców komercyjnych aplikacji typu Jakdojadę czy SkyCash. W praktyce oznacza to, że np. turysta pragnący odwiedzić sztandarowe atrakcje Pomorza, jak np. zamek krzyżacki w Malborku, Muzeum Wisły w Tczewie czy zabytkowy rynek w Chojnicach nie uzyska z nich praktycznych informacji o różnych możliwościach dotarcia do celu ani nie kupi w nich biletu w sposób elektroniczny.

90 mln zł dla Fali - unijne środki dofinansują projekt zintegrowanego biletu dla Pomorza


System zawierać będzie również szereg funkcjonalności dla przewoźników i organizatorów transportu publicznego.

Raporty on-line – np. o przepełnieniu danego autobusu, trolejbusu, tramwaju czy składu kolejowego, dostarczane w czasie rzeczywistym pozwolą na błyskawiczne reagowanie i np. podstawianie dodatkowych pojazdów tam, gdzie będzie taka konieczność. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego, z którymi mamy do czynienia aktualnie. Z kolei raporty o pustych przejazdach pozwolą przewoźnikom dostosować wielkość autobusu czy składu do rzeczywistych potrzeb. Być może na niektórych trasach nie będzie konieczności kursowania dużych autobusów i będzie je można stopniowo zastępować ekonomicznymi tzw. busikami.
System pozwoli też obniżyć koszt dystrybucji biletów oraz odciąży częściowo kierowców i motorniczych od konieczności ich sprzedawania.

Bardzo istotne z punktu widzenia rozliczeń pomiędzy gminami będzie też jednoznaczne i przejrzyste analizowanie wpływów z opłat komunikacyjnych za usługi. Pojawi się również możliwość łatwego wprowadzenia wspólnych cen biletów i promocji dla kilku organizatorów, a nawet dla całego województwa – w oparciu o rzeczywiste dane przewozowe i rozliczeniowe. Możliwość generowania wielu szczegółowych raportów stanowić będzie ogromne wsparcie organizatorów w planowaniu i ulepszaniu transportu publicznego.


TERMINARZ PROJEKTU FALA

  • lipiec 2021 - rozpocznie się otwieranie punktów obsługi klienta w największych miastach Pomorza, gdzie osoby potrzebujące pomocy przy zakładaniu i obsłudze elektronicznych kont pasażerskich uzyskają fachowe wsparcie
  • sierpień 2021 - uruchomiona zostanie funkcjonalność aplikacyjna pod nazwą Podróż mobilna, wtedy też rozpocznie się montaż urządzeń końcowych (kasowników) w pojazdach komunikacji miejskiej i na przystankach kolejowych
  • kwiecień 2022 - wdrożona zostanie funkcjonalność Podróż z kartą 
  • 30 czerwca 2023 - wdrożenie projektu

 

oprac. WGwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl