PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.

Szkołę mą widzę ogromną... Konkurs na dyrektorów placówek oświatowych

Szkołę mą widzę ogromną... Konkurs na dyrektorów placówek oświatowych
- Trzeba mieć konkretną wizję, jak na lepsze może zmienić się szkoła w ciągu najbliższych pięciu lat - mówi Urszula Nazarko, dyrektor SP nr 89 na gdańskiej Żabiance, która startowała w konkursie na dyrektora. W środę, 13 marca, przed komisją konkursową prezentowali się kandydaci na dyrektorów pięciu podstawówek i jednego przedszkola w Gdańsku.

 

komisjadobra
Trzeba lubić siebie, znać swoje talenty i umieć się komunikować - mówi o pożądanych u kandydata na dyrektora placówki oświatowej cechach Piotr Kowalczuk (pierwszy z prawej) zast. prezydenta Gdańska ds edukacji i usług społecznych. Nz. Dwunastosobowa komisja konkursowa na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oświatowych w Gdańsku, 
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

W 2019 roku w Gdańsku odbędą się trzydzieści dwa konkursy na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oświatowych. Tradycyjnie konkursy odbywają się w budynku Państwowych Szkół Budownictwa w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej. W środę, 13 marca prezentowali się kandydaci chętni na objęcie stanowisk w pięciu szkołach podstawowych w Gdańsku i jednego przedszkola

Dyrektor szkoły. Menadżer nie tylko "człowiek od oświaty"

- Konkursy odbywają się co roku, kiedy zgodnie z prawem kończy się piecioletnia kadencja dyrektora, ktoś rezygnuje, idzie na emeryturę lub powstaje nowa szkoła - tłumaczy Piotr Kowalczuk zast. prezydenta ds edukacji i usług społecznych w Gdańsku. - Dyrektorów ocenia 12-osobowa komisja, w tym trzech przedstawicieli organu prowadzącego, trzech z organu sprawującego nadzór pedagogiczny, po dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej i rady rodziców i po jednym przedstawicielu związków zawodowych.

W Gdańsku - jedynym jak dotąd samorządzie w Polsce - konkursy na stanowiska dyrektorskie są od maja 2014 roku otwarte dla publiczności. To znaczy że prezentację dyrektora dotyczącą koncepcji funkcjonowania i rozwoju placówki oświatowej mogą obserwować osoby zainteresowane.  Publiczność może też słuchać, jakich odpowiedzi udzielają kandydaci na pytania członków komisji.

 

Tak wyglądał jeden z konkursów, dwa lata temu:

Jak zostać dyrektorem? Konkurs na 11 szefów gdańskich placówek oświatowych - kto wygrał

 

- Co roku na widowni mamy coraz więcej osób - mówi prezydent Kowalczuk. - Osoby wspierające kandydata, bliscy, liczymy też, że mogą pojawić się radni miejscy i radni dzielnicy, bo warto wiedzieć jaką koncepcję rozwoju szkoły na najbliższe pięć lat ma dyrektor, warto sprawdzać czy spełni te obietnice. Coraz rzadziej zdarza się, że kandydat czyta z kartki, widać że startujący są coraz lepiej przygotowani, mają coraz ciekawsze prezentacje, choć dla komisj zawsze najważniejsza jest osoba. Patrzymy czy lubi siebie, jest świadomy swoich talentów i przede wszystkim, czy umie się komunikować. Dyrektor szkoły to nie jest tylko “człowiek od oświaty” ale przede wszytskim menadżer.  

Uczeń w 2035 roku. Elastyczny, otwarty, mobilny

Agata Babło wygrała konkurs na dyrektora Szkoły Podstawowej nr 82 w Gdańsku Matarni, za sobą ma jedną kadencję (pięć lat) zarządzania szkołą.

- Samo przygotowanie prezentacji jest nawet przyjemne - mówi Agata Babło, dyrektor SP nr 82 w Gdańsku. - Trzeba zobaczyć siebie za pięć lat, szkołę którą się zarządza za pięć lat, jaka chciałoby się, żeby była. Prezentacja przed komisją jest już stresem, bo w komisji zasiadają osoby, które na co dzień pracują w szkołach, znają życie szkoły lub są z instytucji nadzorujących albo prowadzących placówki oświatowe. Wiedzą, o co pytać, żeby poznać kompetencje kandydata na dyrektora.   

O swoim pomyśle na przyszłą kadencję pani dyrektor nie chce jeszcze mówić, musi pozyskać sojuszników i partnerów swojej koncepcji. Ale zdradza, że dotyczy ona takiego prowadzenia edukacji, żeby szkoła odpowiadała na problemy zmieniającego się świata.

- Mój uczeń, który podejmie naukę we wrześniu 2019 roku, na rynek pracy wejdzie ok 2035 roku - mówi Agata Babło. - Jeszcze nie wiemy jakie wtedy będą poszukiwane zawody, jakie nowe technologie się pojawią, jaki będzie świat. Nie przewidzimy tego, ale możemy wyposażyć uczniów w takie kompetencje, żeby poradzili sobie w zmieniającym się świecie. I tym chcę się zająć przez najbliższe pięć lat. 

Jak mówi Urszula Nazarko, dyrektor SP nr 89 im. Tadeusza Mazowieckiego na gdańskiej Żabiance, która wygrała konkurs na kolejne pięć lat, przygotowanie koncepcji dla komisji wymaga zmierzenia się z tym, czego się już dokonało z wizją szkoły za pięć lat, z wyznaczeniem nowych kierunków rozwoju. 

Co uważa za sukcesy swojej szkoły?

- Nadanie imienia szkole - mówi Urszula Nazarko. - Jak szkoła ma imię, rodzi się tradycja i przywiązanie do niej, dzieci utożsamiają się z patronem i dążą do ideału. Sukces to też realizowanie projektów unijnych, mobilność kadry, praca z uczniem o specjalnych potrzebach. To także to że nasza szkoła jest taka piękna! Mamy piękne szatnie, hole, dzieci w naszej szkole czują się doskonale. Sukcesem są też wysokie wyniki w nauce, nasi uczniowie idą do najlepszych liceów.

Dyrektor Urszula Nazarko w ciągu najbliższych pięciu lat chciałaby, aby szkoła specjalizowała się w nauce języków obcych. 

Po dzisiejszych konkursach udało się wybrać cztery panie dyrektor:

  • Przedszkolem nr 43 pokieruje Danuta Uziębło
  • SP nr 82 Agata Markiewicz-Babło
  • SP nr 89 Urszula Nazarko
  • SP nr 86 Justyna Dmitruk 

W dwóch przypadkach - Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 i  SP nr 52 nie udało się rozstrzygnąć konkursów. W ciągu tygodnia organ prowadzący zdecyduje, czy ponowić  konkursy, czy skorzystać z możliwości uzgodnienia kandydata z kuratorem oświaty po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. 

 

Alicja Katarzyńskawww.gdansk.plalicja.katarzynska@gdansk.pl
Alicja Katarzyńska - najnowsze
Alicja Katarzyńskawww.gdansk.plalicja.katarzynska@gdansk.pl
Alicja Katarzyńska - najnowsze