• Start
  • Wiadomości
  • „Portrety beznadziejne”- tancerki z Hertz Haus w spektaklu o istocie człowieczeństwa. RECENZJA

„Portrety beznadziejne”- tancerki z Hertz Haus w spektaklu o istocie człowieczeństwa. RECENZJA

Hertz Haus - trójmiejski zespół czterech tancerek, na co dzień działający w Zakładzie Kulturalnym w Gdańsku, przygotował teatralną premierę online: spektakl usieciowiony pt. „Portrety beznadziejne”. Produkcję, umiejętnie łączącą elementy teatru tańca i teatru dramatycznego, z filmem dokumentalnym i performansem, można oglądać bezpłatnie na stronie hertzhaus.pl.
22.10.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Spektakl usieciowiony „Portrety beznadziejne” do kontynuacja projektu Hertz Haus z 2017 roku. Spektakl opowiada o procesie definiowania siebie wobec społeczeństwa, wobec własnych filtrów kształtujących autoportret
Spektakl usieciowiony „Portrety beznadziejne” do kontynuacja projektu Hertz Haus z 2017 roku. Spektakl opowiada o procesie definiowania siebie wobec społeczeństwa, wobec własnych filtrów kształtujących autoportret
hertzhaus.pl

 

 

Po trwającym ponad trzy miesiące zamknięciu wszystkich teatrów w Polsce, i przeniesieniu działalności, podobnie jak w przypadku innych instytucji kultury, do internetu, miłośnicy sztuki nie ukrywali, że są już zmęczeni wirtualną formą. Nic dziwnego. Mnogość pokazów spektakli online mogła znużyć największego nawet teatromana. Tym bardziej, że wiele z nich realizowanych było w nie najlepszej jakości - często były to nagrania archiwalne, których rolą było udokumentowanie danej premiery czy działalności teatru. Dyrektorzy instytucji i zespoły aktorskie, zaskoczone nagłą przecież decyzją o zamknięciu, nie zdążyły się przygotować ani od strony finansowej, ani technicznej, na stworzenie nagrań spektakli z prawdziwego zdarzenia. To zawsze była też rola teatru telewizji, a nie scen teatralnych, których siłą było granie spektakli przed żywym widzem, a główną rolą umożliwienie obcowania ze sztuką w jej pełnym wymiarze, z udziałem jak największej ilości zmysłów.

Gdy tylko więc teatrom pozwolono zapraszać publiczność w swoje progi, my, teatromani, staraliśmy się jak najszybciej zapomnieć o ubogich formalnie i nieatrakcyjnych wizualnie nagraniach, na rzecz pełnoprawnych spektakli z prawdziwego zdarzenia. Tęskniących za dramatami i komediami na scenie, i za uczestnictwem w kulturze, polegającym przede wszystkim na kontakcie z drugim człowiekiem - wymianie myśli i spostrzeżeń, poczuciu wspólnotowości i zbiorowej tożsamości - jako pierwszy ugościł Teatr Miejski w Gdyni, który w czerwcu wystawił premierę „Nastazja wychodzi za mąż” w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Za nim, nieśmiało z początku ruszyły kolejne teatry - wkrótce premiery zaczęły się pojawiać na afiszach lawinowo.

 

Zespół tancerek Hertz Haus tworzy Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka. Nz. Magdalena Kowala
Zespół tancerek Hertz Haus tworzy Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka. Nz. Magdalena Kowala
hertzhaus.pl

 

Wydawałoby się więc, że najnowszy projekt grupy Hertz Haus - trójmiejskiego zespołu tancerek, na co dzień działających w Zakładzie Kultury w Gdańsku - nie do końca ma rację bytu. Wirtualne premiery nam się przejadły, rejestracje nagrań rozczarowały - kolejny spektakl w sieci, czy też, jak nazwały go autorki - „spektakl usieciowiony” musiałby być naprawdę dobrze zrealizowany i mieć coś, czego innym produkcjom zabrakło.

I tak się stało. Spektakl „Portrety beznadziejne” znacznie wykracza poza bycie jedynie dodatkiem do stałej, regularnej działalności teatrów. Formalnie łączy w sobie elementy teatru tańca, teatru dramatycznego, filmu dokumentalnego i performansu. Natalia Murawska, Anna Zglenicka, Magdalena Kowala i Joanna Woźna, które pod szyldem Hertz Haus współpracują od 2016 roku, zapraszają widzów do swojego, bardzo prywatnego świata emocji i doświadczeń, które przekuwają na sztukę. Poprzez taniec współczesny, fizyczny, improwizacje i działania performatywne, snują opowieści o sobie, a więc o człowieku, z ogromną szczerością, ale i czułością. Konstruowany przez nie świat przedstawiony jest wypełniony historiami rodzinnymi, poszukiwaniem prawdy o sobie, rozprawianiem się ze swoimi lękami i kompleksami. Jest to rodzaj podróży do dorosłości, ale i podróży ku istocie człowieczeństwa.

Spektakl rozpoczyna się indywidualnym sportretowaniem czterech kobiet. Każda z nich - zamknięta za czwartą ścianą - w solowym występie mierzy się z drążącą ją emocją. Reprezentują różne stany i odmienne temperamenty. Elementem im wspólnym, poza obraną estetyką, jest potrzeba poczucia przynależności i współuczestnictwa w zbiorowej empatii i doświadczaniu, które pozwalają się wyrwać z marazmu i własnego rozstrojenia. Dzięki współodczuwaniu, ukazanym poprzez sceny zbiorowe, cztery kobiety podejmują wspólną walkę radzenia sobie z trudnościami, problemami i traumami. To spektakl dający nadzieję i oswajający z lękiem, kryjącym się pod różnymi postaciami, który szczególnie w czasie trwającej epidemii jest wielu z nas bliski.

 

Korzystając z form tańca współczesnego, fizycznego oraz z improwizacji i działań performatywnych, tworzą własną estetykę poszukującą
Korzystając z form tańca współczesnego, fizycznego oraz z improwizacji i działań performatywnych, tworzą własną estetykę poszukującą
hertzhaus.pl

 

Oprócz ciekawej analizy przypadku, w którym widzowie mają okazję przyjrzeć się czterem kobiecym portretom, ale i swojemu - dzięki uniwersalizmowi opowiadanych historii, widzowie otrzymują bardzo dobrze przygotowaną formę audiowizualną. Muzyka, za którą stoi Stendek, stanowi bogate dopełnienie opowiadanych historii, a zdjęcia i montaż, za które odpowiedzialny jest Emil Nuemann umiejscawiają całość w ciekawym świecie, realno-wyidealizowanym, wewnętrzno-zewnętrznym, znanym nam dobrze, i dopiero przed nami odkrywanym.

Tę i inne produkcje trójmiejskiej grupy można zobaczyć na stronie hertzhaus.pl. Warto dodać do ulubionych, nie tylko ze względu na najnowszą premierę, ale i kolejne realizacje, które z czasem będą się tam pojawiać. Warto też kibicować, by Hertz Haus zyskał jak najszerszą publiczność i wyrósł wkrótce na jeden ze słynniejszych zespołów teatru tańca w Trójmieście - bo w pełni na to zasługuje.

 

 

TV

Profilaktyka piersi w tramwaju w Dzień Kobiet