PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Nowe szkoły i boiska, wyremontowane baseny i ważne inwestycje. Prezydent podsumowuje 2 lata kadencji

Nowe szkoły i boiska, wyremontowane baseny i ważne inwestycje. Prezydent podsumowuje 2 lata kadencji
Ostatnie dwa lata przyniosły gdańszczanom m.in. dwie nowe szkoły, więcej miejsc dla dzieci w przedszkolach i żłobkach, nowe boiska przyszkolne i remonty basenów. Do tego wdrożono innowacyjne rozwiązania w gdańskich placówkach oświatowych, i projekty wspierające mieszkańców na różnych płaszczyznach polityki społecznej. Ze wszystkim tym, co udało się osiągnąć (a czego nie) można się zapoznać w „Raporcie 2020: edukacja i polityka społeczna”.
Podczas konferencji prasowej w czwartek, 15 października, w Hevelianum, prezydent Aleksandra Dulkiewicz podsumowała dwa lata działalności oraz przedstawiła plany na kolejne lata w obszarze edukacji i polityki społecznej w Gdańsku
Podczas konferencji prasowej w czwartek, 15 października, w Hevelianum, prezydent Aleksandra Dulkiewicz podsumowała dwa lata działalności oraz przedstawiła plany na kolejne lata w obszarze edukacji i polityki społecznej w Gdańsku
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

 

- Mottem, które nam przyświeca w codziennej pracy są trzy rzeczy: innowacja, współpraca i budowanie miasta, które nikogo nie wyklucza - podkreślała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, podczas konferencji prasowej, podsumowującej dwa lata, która odbyła się w czwartek, 15 października. - Innowację rozumiemy nie tylko poprzez doposażanie szkół w komputery i tablety, ale także jako innowacje w polityce społecznej związane z nowoczesnym podejściem do edukacji. Druga wartość to szeroko rozumiana współpraca - dotyczy ona różnych obszarów życia i różnych podmiotów czy organizacji pozarządowych. Także społeczność szkolną widzimy jako wspólnotę. Tam współpraca dotyczy nie tylko nauczycieli czy pracowników, ale również rodziców uczniów, którzy wspólnie mogą wypracowywać rozwiązania. Trzecia, niesamowicie ważna i coraz trudniejsza w publicznej debacie wartość, to budowa społeczeństwa włączającego, inkluzyjnego, tego które nie wyklucza. Pracujemy nad tym, aby w Gdańsku było miejsca dla każdego, nie tylko w sferze edukacji i polityki społecznej, ale i innych obszarach, o których mowa będzie na kolejnych spotkaniach.

Prezydent, wraz ze współpracownikami z zakresu edukacji i polityki społecznej, opowiedziała, co zostało wykonane przez dwa lata kadencji w sferze edukacji i polityki społecznej, co z programu wyborczego udało się zrealizować, i jakie są plany na kolejne trzy lata kadencji.

- Na przestrzeni ostatnich lat edukacja pozostaje najpoważniejszą inwestycją finansowaną z budżetu Gdańska. Widzimy przy tym wyraźnie, że wzrastające z roku na rok koszty związane z organizacją kształcenia w coraz większym stopniu spadają na samorząd. Budżet w 2018 roku wynosił 870 mln zł, w 2019 było to 967 mln zł, a w 2020 ponad 1 mld zł - wymieniła prezydent Aleksandra Dulkiewicz.

 

W spotkaniu udział wziął także Piotr Kowalczuk zastępca prezydent ds. edukacji i usług społecznych, który opowiedział m.in. o tym, co udało się zrealizować w gdańskich szkołach
W spotkaniu udział wziął także Piotr Kowalczuk zastępca prezydent ds. edukacji i usług społecznych, który opowiedział m.in. o tym, co udało się zrealizować w gdańskich szkołach
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

Dzięki pracy Gdańskiego Centrum Usług Wspólnych udało się wdrożyć procedury, które ujednoliciły procesy i działania w tej najważniejszej części gdańskiego budżetu. GCUW obsługuje księgowo 168 placówek, w tym wszystkie oświatowe. Dzięki niemu prowadzona jest jednolita polityka księgowa we wszystkich placówkach oświatowych (jeden standard, łatwiejszy dostęp do danych ułatwiający globalne planowanie finansów). Dla każdego z dyrektorów oznacza również maksymalne bezpieczeństwo dyscypliny finansów i kontroli nad procesem wydatkowania środków publicznych. Do końca 2021 wszystkie placówki oświatowe mają być w obszarze kadrowym obsługiwane przez GCUW.

- To, co udało nam się przez ostatnie lata wypracować w obszarze edukacji to także efekt naszej współpracy z dyrektorami placówek oświatowych. Wdrażane innowacje to również nowy sprzęt komputerowy. Sprzęt, który w naszych szkołach pojawiał się już przed pandemią. Udało się nam również wykształcić kadrę, która posiadała kompetencje przydatne podczas nauczania zdalnego. Pomocna była też wdrożona wcześniej Gdańska platforma edukacyjna, która służy także rodzicom do lepszej komunikacji z nauczycielami - mówił Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta ds. edukacji i usług społecznych.

Stan zagrożenia epidemicznego wyraźnie pokazał na tle innych gmin, jak dużym wyzwaniem, ale też sukcesem jest wdrażanie w naszym mieście projektu Gdańskiej Platformy Edukacyjnej. Szczególne wsparcie skierowane do nauczycieli i uczniów w zakresie realizacji zdalnego nauczania zaowocowało stosunkowo spokojnym przejściem z pracy stacjonarnej na zdalną, a obecnie pozwala na utrzymanie gotowości do zmiany przy jednoczesnym wspieraniu codziennego procesu nauczania. Od kilku lat, systematycznie wymieniono sprzęt komputerowy w pracowniach szkolnych. Łącznie do szkół trafiło ponad 2300 komputerów, a tylko w ostatnich 2 latach wydano na ten cel ponad 3 mln złotych.

 

Beata Dunajewska, przewodnicząca Komisji Rodziny i Polityki Społecznej
Beata Dunajewska, przewodnicząca Komisji Rodziny i Polityki Społecznej
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

- To trudny rok, epidemia COVID-19 zmienia rzeczywistość. Tym bardziej jestem zadowolona, że wiele rzeczy kontynuujemy i realizujemy perfekcyjnie, a jeszcze mamy plany na kolejne lata. Najważniejsze w najbliższym czasie jest oficjalne otwarcie pogotowia opiekuńczego. To inwestycja, na którą czekaliśmy wiele lat. Dzieci zostaną przeniesione do domków jednorodzinnych, jak w przypadku Gdańskich domów dla dzieci - mówiła podczas konferencji Beata Dunajewska, przewodnicząca Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. - Miasto od wielu lat jest zaangażowane w program wsparcia psychologicznego gdańszczan i gdańszczanek. Jako pierwsi wdrożyliśmy program związany ze zdrowiem psychicznym mieszkańców. Depresja to jedna z chorób, którą można nazwać chorobą społeczną. Oprócz nowotworów jest to choroba, która najczęściej dotyka gdańszczanki i gdańszczan. Bez otwartego mówienia o potrzebie wsparcia, nasze społeczeństwo będzie miało duży problem.

Na różne działania z zakresu Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego przeznaczono w latach 2019-2020 ok. 4,5 mln zł. Program ma na celu tworzenie lokalnego systemu zapewniającego optymalne warunki i szanse rozwoju psychicznego mieszkańców Gdańska oraz poprawę jakości życia osób w trudnościach i kryzysach psychicznych, oraz z zaburzeniami psychicznymi, ich rodzin, opiekunów i otoczenia społecznego. Adresatami Programu są gdańszczanie - osoby z różnych grup wiekowych, zmagające się z problemami, zaburzeniami i chorobami psychicznymi, osoby znajdujące się w ich otoczeniu, tj. rodziny, środowisko lokalne oraz członkowie grup zawodowych świadczące pomoc w tym obszarze.

Od lat Gdańsk konsekwentnie inwestuje w remonty i modernizacje placówek oświatowych. W ciągu ostatnich 2 lat na ten cel przeznaczono prawie 63 mln zł. W tym czasie wybudowano i przebudowano 19 boisk przyszkolnych, przeznaczając na to ponad 14,5 mln zł. Remonty przeprowadzono również w 3 basenach przyszkolnych. Wszystko po to by dzieci i młodzież mogły w komfortowych warunkach nie tylko zdobywać wiedzę i poznawać świat, ale również budować kondycję i formę fizyczną.

- Więcej sportu mniej uzależnień i czasu na siedzenie przed komputerem. Gdański program budowy boisk znany na całą Polskę jest kontynuowany. Sport hartuje charaktery, wychowuje, uczy zdrowej rywalizacji fair play. Ta droga obrana przez Gdańsk przysłuży się wszystkim mieszkańcom - zwrócił uwagę Andrzej Kowalczys, przewodniczący Komisji Edukacji.

 

Andrzej Kowalczys, przewodniczący Komisji Edukacji
Andrzej Kowalczys, przewodniczący Komisji Edukacji
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

- Kolejne lata kadencji przed nami. Łączy nas Gdańsk, to piękne hasło które powinno przyświecać każdemu. Naszą wizją jest miasto przyjazne dla wszystkich, chcemy być coraz lepsi, jako miasto wolności solidarności widzące każdego, kto jest w potrzebie. Innowacja, współpraca i Gdańsk, który nie wyklucza nikogo to właśnie Gdańsk naszych marzeń – podkreślała prezydent .

Wśród zadań do zrealizowania jest uruchomienie kolejnych 6 żłobków oraz wzbogacanie sieci publicznych miejsc przedszkolnych o ofertę placówek niesamorządowych. Rozpoczęły się pierwsze prace, dzięki którym w południowej części miasta powstaną 2 nowe, publiczne, rejonowe szkoly podstawowe prowadzone przez podmioty nie samorządowe. W każdej ze szkół będzie mogło uczyć się 750 dzieciaków. Na południu miasta planowane jest również uruchomienie kolejnej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

W budżecie planuje się przeznaczenie 3 mln zł na wymianę sprzętu komputerowego wraz z realizacją nowego programu budowy w każdej szkole pracowni specjalistycznej (muzycznej, plastycznej, teatralnej, językowej, krawieckiej itp.). Rozwijane będą również wdrażane innowacje takie jak gratosfera oraz projekt „szkoła bez szkoły”.

 

Oprac. AO

Olimpia SchneiderUrząd Miejski w GdańskuBiuro PrezydentaReferat Prasowyolimpia.schneider@gdansk.gda.pl
Olimpia Schneider - najnowsze
Olimpia SchneiderUrząd Miejski w GdańskuBiuro PrezydentaReferat Prasowyolimpia.schneider@gdansk.gda.pl
Olimpia Schneider - najnowsze