Gdańskie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami (GCKM) - to wspólne centrum kontaktu Jednostek Miejskich, którego głównym zadaniem jest usprawnienie i uproszczenie komunikacji pomiędzy mieszkańcami i samorządem. GCKM będzie udzielało kompleksowych informacji dotyczących funkcjonowania miasta, w tym informacji o sposobie załatwiania spraw oraz stanie ich realizacji. Będzie można m.in. dowiedzieć się o planowanych remontach na ulicy przy której mieszkamy, zasadach naboru dzieci do szkół, czy na przykład o zmianach w organizacji ruchu.
GCKM będzie także przyjmowało zgłoszenia interwencyjne. Ma być to dużym udogodnieniem w sytuacjach kryzysowych, kiedy stres i nerwy powodują, że nie wiemy pod który z telefonów zadzwonić. Oznacza to także, że wiedza o zakresie kompetencji konkretnych jednostek miejskich będzie nam zbędna.
Centrum ma funkcjonować w trybie całodobowym, przez siedem dni w tygodniu. Ilu dokładnie pracowników będzie do dyspozycji mieszkańców, jeszcze nie wiadomo. Obsada będzie dostosowana do potrzeb. Zakłada się, że w godzinach wieczornych i nocnych zostanie ograniczona do minimalnej liczby osób. Gdyby jednak - przykładowo - był wdrażany jakiś program społeczny na dużą skalę (jak na przykład Rodzina 500+) liczba konsultantów byłaby zwiększona stosownie do liczby interesantów..
Uruchomienie GCKM ma na celu podniesienie jakości obsługi klientów Miasta Gdańska przez odpowiednio przygotowanych pracowników oraz uporządkowanie i opisanie procedur pozyskiwania informacji.
Konsultanci podzielni zostaną na dwie linie: I i II. Zadaniem konsultantów I linii będzie udzielanie informacji oraz przyjmowanie i ewidencjonowanie w systemie zgłoszeń pochodzących od mieszkańców. Pytania skomplikowane lub wymagające analizy, przekazywane będą do specjalistów w konkretnych dziedzinach, czyli do konsultantów linii II.
Będzie wiele form kontaktu z Centrum. W zależności od preferencji, do dyspozycji mieszkańców pozostaną: telefon, chat, SMS, formularz kontaktowy, mapa porządku, poczta elektroniczna, media społecznościowe.
Powstanie także Portal GCKM, na którym każdy z mieszkańców będzie mógł założyć własne konto (będzie podział na użytkownika anonimowego i nieanonimowego), choć nie będzie to wymogiem, by móc korzystać z portalu. Posiadanie konta będzie użyteczne dla tych, którzy aktywnie uczestniczą w życiu miasta.
Konsultanci w swojej pracy będą wspomagani Bazą Wiedzy, czyli zbiorem powiązanych danych dotyczących usług i procedur. System będzie prowadził konsultanta (podpowiadał kolejne działania), aby zgłoszenie było rozwiązane zgodnie z procedurą i w odpowiednim czasie.
Wybór wykonawcy tego projektu przewidziano na styczeń 2017 roku.
Proces wdrażania systemu i szkoleń pracowników potrwa około roku.
Na tę chwilę udział w projekcie potwierdziły poniższe jednostki:
- Urząd Miejski w Gdańsku
- Zarząd Dróg i Zieleni
- Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
- Gdańskie Centrum Świadczeń
- Zarząd Transportu Miejskiego
- Straż Miejska w Gdańsku
Ta lista na pewno będzie dłuższa, ponieważ udziałem w realizacji Centrum zainteresowane są kolejne instytucje.