• Start
  • Wiadomości
  • Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie Kultury przyznane LISTA LAUREATÓW

Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie Kultury przyznane LISTA LAUREATÓW

Uroczystość wręczenia nagród odbyła się w piątkowy wieczór, 18 września, w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Wyróżniono w tym roku sześciu muzyków filharmonii. Nagrody wręczył zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Kowalczuk. Zobaczcie galerię zdjęć z tego wydarzenia.
18.09.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Nagrody Prezydenta Gdańska w Dziedzinie Kultury 2020 przyznane
Nagrody Prezydenta Gdańska w Dziedzinie Kultury 2020 przyznane
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Tegoroczne nagrody Prezydent Miasta Gdańska otrzymali:

  • Jacek Birr - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej - kontrabas

  • Marek Czulak - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej - altówka

  • Bożena Kwasiborska - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej – skrzypce

  • Bożena Pruss-Czai - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej – skrzypce

  • Mirosława Sobczak - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej – skrzypce

  • Joanna Karbowska - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej – wiolonczela

 

Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury to wyróżnienie przyznawane za osiągnięcia w twórczości artystycznej, z zakresu ochrony kultury i jej upowszechniania na rzecz mieszkańców Gdańska. Tradycyjnie, wyróżnienia wręczane są także przy okazji ważnych jubileuszy. Nagrodę przyznaje prezydent Miasta Gdańska na wniosek organizacji i instytucji działających na polu kultury, po rozpatrzeniu wniosku przez Komisję Nagród Prezydenta Miasta Gdańska.

Właśnie zainaugurowano 75. sezon artystyczny PFB, który jest równocześnie jubileuszowym rokiem powstania tej instytucji.

 

 

Sylwetki laureatów nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury 2020:

 

Jacek Birr - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, gra na kontrabasie. Studia odbył w latach 1978-1983 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie kontrabasu mgr Janusza Dobrowolskiego. Pracę zawodową rozpoczął 01.01.1980 r. w orkiestrze Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni. Od września 1981 roku pracował w "Teatrze Instrumentalnym Ryszarda Miśka"(który działał przy Teatrze Muzyczny) w charakterze musitora - wystąpił we wszystkich premierach i przedstawieniach tego teatru (m.in. "Proces", "Wejście Gladiatorów","Taniec Lokatora. Od 1987 roku muzyk Plskiej Filharmonii Bałtyckiej, którym pozostaje nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Brał udział w wielu tournée, nagraniach płytowych i koncertach Orkiestry w tym czasie. Od kwietnia 2013 r. uczy gry na kontrabasie osoby niepełnosprawne intelektualnie w Europejskim Centrum Edukacji Kulturalnej Osób Niepełnosprawnych (ECEKON). Występuje również jako wolontariusz w orkiestrze "Vita Activa" działającej przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (PSONI) w Gdańsku.

 

Marek Czulak - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, gra na altówce. Absolwent szkoły muzycznej I stopnia w Lęborku w klasie skrzypiec oraz Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku w klasie prof. Feliksa Głowackiego, wieloletniego altowiolisty orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 1987 rozpoczął współpracę z Polską Filharmonią Bałtycką im. Fryderyka Chopina, w Orkiestrze której gra do dnia dzisiejszego. Z Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej pracował pod batutą wielu znakomitych dyrygentów między innymi: Jerzego Maksymiuka, Kazimierza Korda, Karola Teutscha, Jerzego Katlewicza, George Tchitchinadze, Sir Nevilla Marinera. Odbył również liczne tourne koncertowe po Niemczech, Francji, Szwajcarii, Włoszech, Hiszpanii. Występował w salach koncertowych Monachijskiej Filharmonii, Alte Oper we Frankfurcie, Concertgebouw w Amsterdanie, sali Pleyela w Paryżu oraz w salach koncertowych Wiednia, Salzburga, Paryża, Berlina, oraz we Włoszech na koncertach ukoronowanych występem dla papieża Jana Pawła II. Uczestniczył w tworzeniu oprawy muzycznej uroczystej Mszy Św. w Rzymie celebrowanej przez Ojca Świętego Jana Pawła II, inaugurującej obchody milenijne Gdańska. W ramach obchodów 25-lecia Solidarności i Wydarzeń Sierpnia '80 w Gdańsku brał udział w dwóch spektakularnych przedsięwzięciach - koncercie Jean Michela Jarre'a w Stoczni Gdańskiej zatytułowanym "Przestrzeń Wolności" oraz światowym prawykonaniu "Kantaty o Wolności" Jana A.P. Kaczmarka na Placu Solidarności pod Pomnikiem Poległych Stoczniowców. Współpracował z Centralnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego, Polską Orkiestrą Kameralną Wojciecha Rajskiego, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Filharmonią w Bydgoszczy, Płocką Orkiestrą Kameralną. W 1998 roku założył kwartet smyczkowy Cztery Kolory. Zespół koncertował na terenie całej Polski przez ponad 14 lat. Podczas swojej wieloletniej działalności wykonywał liczne koncerty, tworzył tło muzyczne prestiżowych uroczystości oraz uczestniczył w przedsięwzięciach artystycznych na terenie całego kraju.

 

Bożena Kwasiborska - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, gra na skrzypcach. Gdańszczanka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w klasie skrzypiec prof. Tadeusza Kochańskiego (1982). Pracę w Orkiestrze Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku rozpoczęła pod opieką Dyrektora Artystycznego prof. Bogusława Madeja. W latach 1984 - 1987, jako muzyk kameralista, występowała w zespole muzyki dawnej Capella Gedanensis. W tym czasie wielokrotnie uczestniczyła w międzynarodowych kursach muzycznych we Włoszech i Niemczach. W listopadzie 1987 roku powróciła do składu Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, gdzie po trzech latach objęła stanowisko I głosu prowadzącego II skrzypce, które zajmuje do dzisiaj. Od 1988 roku współpracowała także z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Lata 1990 -2002 to czas realizacji muzycznej również w składach kameralnych. Wraz z prof. Krystyną Jurecką (I skrzypce), prof. Ireną Albrecht/Bernadettą Krzyżanowską (altówka), Małgorzatą Kuziemską -Sławek(wiolonczela) współtworzyła kwartet Gdański, który we współpracy z pianistką,prof. Katarzyną Popową - Zydroń wykonywał najpiękniejsze kwintety fortepianowe.Koncertowała w wielu formacjach kameralnych, a także jako solistka Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej W tym okresie była także koncertmistrzem Gdańskiej Orkiestry Salonowej "ODEON" (1990 - 1996), której repertuar opierał się na muzyce wiedeńskiej, szczególnie rodziny Straussów. Wielokrotna uczestniczka zagranicznych tournée koncertowych po Europie, Stanach Zjednoczonych, Izraelu, Meksyku i Kubie, które znacząco wpłynęły na Jej rozwój artystyczny. Do dnia dzisiejszego prowadzi indywidualną działalność pedagogiczną, jako niezależny nauczyciel.

 

Bożena Pruss-Czaja - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, gra na skrzypcach. Od urodzenia związana z Gdańskiem. Tu otrzymała wykształcenie muzyczne w POSM I i II stopnia im. F. Nowowiejskiego następnie Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W 1984 roku rozpoczęła współpracę z orkiestrą Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Od 1986r. na etacie w w/w, obecnie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina. Razem z orkiestrą brała udział w koncertach i festiwalach muzycznych w Polsce i poza jej granicami (kraje Europy wschodniej i zachodniej, Chiny oraz USA). Zajmowała się również pracą pedagogiczną (1982-1989 oraz 2000-2013) w gdańskich szkołach muzycznych I i II stopnia. W latach 1990-2002 członkini zespołu Muzyki Salonowej ”Odeon”, koncertującego w wielu obiektach miasta Gdańska oraz miast Pomorza. W latach szkolnych skrzypaczka zespołu Stella Maris działającego przy kościele oo Jezuitów w Gdańsku. Dziś okazjonalnie współpracuje z zespołem składającym się z uczniów i absolwentów POSM.

 

Mirosława Sobczak - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, gra na skrzypcach. Urodziła się w Bydgoszczy w rodzinie o tradycjach muzycznych. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat w rodzinnym mieście, następnie kontynuowała w Gdańsku, gdzie w roku 1987 ukończyła Akademię Muzyczną pod kierunkiem prof. Krystyny Jureckiej. Podczas studiów doskonaliła swe umiejętności na kursach mistrzowskich w Łańcucie oraz kursach orkiestrowych w Lanciano we Włoszech. W 1986 roku podjęła pracę w orkiestrze Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w grupie I skrzypiec i z tą orkiestrą związała całe swoje życie zawodowe, uczestnicząc w najważniejszych wydarzeniach i osiągnięciach artystycznych orkiestry, zagranicznych tournées koncertowych, jak również większości nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych CD/DVD. Jako muzyk orkiestrowy współpracowała także z wieloma innymi orkiestrami, koncertując w kraju i za granicą – Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Pomorska i Capella Bydgostiensis w Bydgoszczy, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Opera Bałtycka w Gdańsku, Opera na Zamku w Szczecinie, Russische Kammerphilharmonie St. Petersburg. Wielkie zaangażowanie w życie orkiestry oraz zaufanie kolegów zaowocowało wyborem na cztery kolejne kadencje do Rady Artystycznej, najpierw w roli członka (2000 – 2006), a następnie przewodniczącej (2006 – 2008) oraz wyborem na dwie kadencje do Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” i aktywną działalnością w charakterze zastępcy przewodniczącego (2010 – 2018). W roku 2015 z okazji jubileuszu 70-lecia Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku otrzymała Nagrodę Dyrektora PFB.

 

Joanna Karbowska - muzyk orkiestrowy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, gra na wiolonczeli. Od zawsze związana z Gdańskiem. Proces kształcenia muzycznego zakończyła w 1982 r. dyplomem w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego w gdańskiej Akademii Muzycznej. Przypadł on na trudne lata stanu wojennego w Polsce. Od tego momentu Joanna Karbowska na stałe związała się z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina. Swoją artystyczną pasję muzyka orkiestrowego rozpoczęła już w szkole średniej współpracą z orkiestrą operową współtworzącą Państwową Operę i Filharmonię Bałtycką. Takie nazwiska, jak Emin Chaczaturian – dyrygent – bratanek sławnego kompozytora, czy soliści: Stefania Toczyska – mezzosopran, Florian Skulski – baryton naznaczyły początek doświadczenia artystycznego. Następnymi etapami w jej rozwoju był udział w kursach muzycznych w Lanciano (Włochy ) w latach 1984 i 1985, prowadzonych przez koncertmistrzów wybitnych włoskich orkiestr, jak Teatru La Scala (Mediolan), czy Orkiestry Radia i Telewizji RAI 1 ( Rzym). Stałym programem kursów był koncert dla papieża Jana Pawła II wykonywany na dziedzińcu pałacu w Castel Gandolfo. W 1985r. została ona zaproszona do współpracy z Orkiestrą Kameralną Wojciecha Rajskiego, obecnie Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Przez 4 lata licznych koncertów w krajach całej Europy wraz z zespołem uczestniczyła m.in. w Festiwalu Muzycznym w Evian ( Francja ), gdzie orkiestra towarzyszyła tak wielkim artystom, jak Mścisław Roztropowicz i Paul Badura – Skoda. Warto też przywołać projekt autorstwa niemieckiego pianisty Justusa Frantza prezentujący cykl wszystkich koncertów fortepianowych Ludwika van Beethovena oraz nagranie płytowe Koncertu skrzypcowego nr 2 Beli Bartoka zrealizowane z udziałem wybitnego francuskiego skrzypka Augustina Dumay. Przez krótki okres, obejmujący lata 1990 – 1992, podjęła pracę w obszarze pedagogicznym, w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku – Wrzeszczu. Dopełnieniem działalności artystycznej Joanny Karbowskiej była wieloletnia współpraca ze znakomitymi aktorami Haliną Winiarską i Jerzym Kiszkisem ( od 2020 Honorowymi Obywatelami Miasta Gdańska) przy tworzeniu oprawy muzycznej do recytacji poezji biblijnej w tłumaczeniu Czesława Miłosza i Romana Brandsteattera. Te poetycko – muzyczne wydarzenia, m.in. w ramach Dni Kultury Chrześcijańskiej, odbywały się w różnych centrach społeczno – religijnych kraju. Zasadnicza praca, do dziś kontynuowana w orkiestrze Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, prowadziła przez udział w wykonaniu I Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, pod batutą Wojciecha Michniewskiego na XI Musik – Biennale Berlin w 1987 r. ; dalej przez koncerty w tak sławnych salach, jak Filharmonii Narodowej w Warszawie, przez sale Pleyel`a w Paryżu i Concertgebouw w Amsterdamie podczas Eurotournee w 1989r., pod dyrekcją wielkiego przyjaciela orkiestry Enocha zu Guttenberg. Wraz z orkiestrą uczestniczyła w wykonaniu War Reqiuem Benjamina Brittena pod batutą Neville Marinera w Gdańsku oraz w licznych koncertach m.in. pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, Jana Krenza, Tadeusza Strugały i wieli znakomitych artystów z kraju i ze świata, zawsze oczekując tego następnego, najważniejszego koncertu.

TV

Pracownicy magistratu oddali krew