• Start
  • Wiadomości
  • Podsumowanie największego projektu edukacyjnego w historii metropolii

Jak uczyć o zmianach klimatu? Podsumowanie największego projektu edukacyjnego w historii metropolii

Kilkanaście tysięcy uczniów po ekowarsztatach, dziesiątki przeszkolonych nauczycieli, szkoły wyposażone w sprzęt multimedialny, błękitno-zielone inwestycje w całej metropolii, darmowe materiały edukacyjne, konkurs i spora dawka wiedzy o zmianach klimatycznych i o tym, jak je łagodzić oraz adaptować się do ich skutków. To efekty zakończonego właśnie największego projektu edukacyjnego w Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot.
28.04.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać dużą grupę ludzi, prawdopodobnie kilkadziesiąt osób, zgromadzonych na sali wykładowej lub auli. Ludzie stoją w kilku rzędach, w taki sposób, aby wszyscy mogli zmieścić się w kadrze - prawdopodobnie jest to grupowe zdjęcie pamiątkowe. W tle widać rządki siedzeń, które wydają się być częścią większej sali konferencyjnej lub auli uniwersyteckiej z drewnianymi ławkami. Grupa jest różnorodna pod względem wieku – są zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli. Większość osób patrzy w kierunku kamery, niektórzy uśmiechają się. Cała scena sprawia wrażenie zorganizowanego wydarzenia lub spotkania.
Podsumowanie projektu “Klimat w szkołach metropolii” odbyło się 26 kwietnia 2024 r. w Centrum Nauki Experyment w Gdyni
Fot. Konrad Kędzior

- Na zakończenie mamy mieszane uczucia. Z jednej strony radość, że zrealizowaliśmy tak wspaniały projekt, a z drugiej strony smutek, że to już koniec. To była wspólna praca setek nauczycieli i tysięcy uczniów - powiedział Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot podczas uroczystości zakończenia projektu “Klimat w szkołach metropolii”, która odbyła się 26 kwietnia w Centrum Nauki Experyment w Gdyni. - Projekt pokazał, jak skutecznie uczyć o zmianach klimatycznych, dlatego będziemy się  starali powtórzyć takie działania również w przyszłości 

- Każde działanie musi się zacząć od pierwszego kroku. Wy już ten krok zrobiliście dzięki temu, że wzięliście udział w naszym projekcie. Zmiany klimatu powodują coraz bardziej dotkliwe skutki i ważne jest, żebyśmy umieli się na to przygotować - dodał Ryszard Gajewski, prezes Gdańskich Wód, jednej z instytucji, które zaangażowały się w realizacje projektu.

Startuje największy projekt edukacji ekologicznej w metropolii. Weźmie w nim udział 40 szkół

Jeden z najlepszych projektów w Polsce

Metropolitalna przygoda z klimatem w szkołach rozpoczęła się w 2020 r., kiedy Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot wziął udział w konkursie na dofinansowanie inicjatyw proklimatycznych w szkołach. Do rywalizacji zgłoszono 82 wnioski z całej Polski, z czego dofinansowanie otrzymało zaledwie sześć - w tym wniosek OMGGS pn. “Klimat w szkołach metropolii”. Dzięki temu metropolia otrzymała prawie 3,5 miliona złotych na projekt edukacyjny dla szkół. 

- To co wyróżniało nasz wniosek, to przede wszystkim solidarność Trójmiasta i kilkudziesięciu gmin wokół. 28 samorządów zgłosiło do projektu w sumie 40 szkół - przypomniał Michał Glaser. - Cieszymy się, że pokonaliśmy w rywalizacji o dofinansowanie aż tylu konkurentów. To pokazuje, że edukacja klimatyczna jest bardzo potrzebna, a nasz pomysł okazał jednym z najlepszych w Polsce - dodał Michał Glaser. 

 

Jak skutecznie uczyć o zmianach klimatycznych

W ramach projektu “Klimat w szkołach metropolii” specjaliści od edukacji ekologicznej przeszkolili ponad 90 nauczycieli przyrody, biologii i geografii, którzy przeprowadzili łącznie 653 lekcje dla ponad 14 tysięcy uczniów.

40 szkół w metropolii dostało sprzęt multimedialny(laptopy, projektory, monitory interaktywne) za 300 tys. zł, a na ich terenie powstały błękitno-zielone inwestycje: 

  • zielone ściany, które izolują i chronią przed słońcem i hałasem;
  • kompostowniki, dzięki którym można zagospodarować resztki ze stołówki
  • oraz ogrody deszczowe i niecki, które gromadzą wody opadowe i mogą stać się oazą bioróżnorodności.

Do wszystkich szkół podstawowych i średnich w metropolii trafiły też materiały edukacyjne, wśród nich scenariusze lekcji, prezentacje i poradniki. 

 

Norweska przygoda klimatyczna

W ramach projektu zorganizowany został konkurs “Chrońmy klimat metropolii” dla uczniów szkół podstawowych i średnich z całego OMGGS. Konkurs polegał na przygotowaniu inicjatywy, która nie tylko przeciwdziała skutkom zmian klimatycznych, ale także angażuje do działania lokalną społeczność.

Swoje prace zgłosiło ponad 90 uczniów z 28 szkół. Najlepsze okazały się cztery grupy:

  • z VII Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku;
  • Szkoły Podstawowej w Chwaszczynie,
  • Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Gdyni
  • oraz ze Szkoły Podstawowej w Sztutowie,

które w nagrodę pojechały na wizytę studyjną do Trondheim. Przez pięć dni młodzi mieszkańcy metropolii poznawali miasto, spotykali się z norweskimi uczniami i prezentowali swoje ekoinicjatywy.

Na zdjęciu widać grupę dzieci i młodzieży zgromadzonych w szkolnej auli lub sali wielofunkcyjnej. Stoją na scenie lub podwyższeniu, a przed nimi siedzi widownia składająca się z innych uczniów. Na scenie wyświetlany jest wielki ekran z zatrzymanym obrazem, który wygląda na miejską ulicę – być może jest to część prezentacji lub filmu, który ma zostać odtworzony. Tekst na ekranie wspomina o „klimacie w szkołach” i „transkrypcji”, co sugeruje, że temat może być związany z edukacją środowiskową lub projektem naukowym.
Uczniowie na scenie wydają się przygotowywać do prezentacji lub wystąpienia, a widzowie skupiają na nich uwagę. Przestrzeń jest nowoczesna i wydaje się być dobrze wyposażona na tego typu wydarzenia. Całość tworzy obraz typowego szkolnego zgromadzenia lub wydarzenia edukacyjnego.
Wizyta w Trondheim - uczniowie z metropolii prezentują jeden ze zwycięskich projektów poświęconych przeciwdziałaniu skutkom zmian klimatycznych
Fot. Konrad Kędzior

Fundusze norweskie dla klimatu 

Projekt „Klimat w szkołach metropolii’ jest realizowany w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Dofinansowanie pochodzi ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz budżetu państwa. OMGGS realizuje go we współpracy z partnerem merytorycznym Gdańskie Wody oraz z partnerem zagranicznym International Development Norway.

 

Projekt “Klimat w szkołach metropolii” w liczbach:

  • 3 500 000 zł - dofinansowanie z EOG i budżetu państwa 
  • 300 000 zł - wartość sprzętu multimedialnego (monitory interaktywne, laptopy, projektory z ekranami), jaki trafił do szkół w metropolii, 
  • 14 000 - uczniów uczestniczyło w 653 ekowarsztatach na podstawie scenariuszy przygotowanych w ramach projektu,
  • 93 - uczniów zgłosiło swoje prace w konkursie “Chrońmy klimat metropolii”
  • 87 - przeszkolonych przez specjalistów ds. klimatu nauczycieli biologii, geografii i przyrody ze szkół podstawowych i średnich w OMGGS, 
  • 40 - szkół - partnerów projektu,
  • 40 - błękitno-zielonych inwestycji (zielone ściany, niecki, kompostowniki, gruntowe i skrzyniowe ogrody deszczowe),
  • 28 - gmin i powiatów OMGGS, biorących udział w projekcie,
  • 25 - liczba dodatkowych narzędzi, które trafiły do każdej z 40 szkół 
  • 22 - skrzyniowe i gruntowe ogrody deszczowe wybudowane w ramach projektu
  • 12 - uczniów - laureatów konkursu “Chrońmy klimat metropolii”
  • 11 - zielonych ścian, które powstały przy metropolitalnych szkołach,
  • 4 - kompostowniki wybudowane w ramach projektu,
  • 3 - niecki retencyjne przy metropolitalnych szkołach

oprac. IB

TV

Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Biało-Czerwona na Górze Gradowej