• Start
  • Wiadomości
  • Kwestia rozwoju. Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska, o inwestycjach w mieście

Kwestia rozwoju. Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska, o inwestycjach w mieście

W Gdańsku realizowanych jest obecnie około 600 miejskich projektów inwestycyjnych. To od nich uzależnione są perspektywy rozwojowe miasta. O najważniejszych z inwestycji mówi Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji, który był gościem programu “Wszystkie Strony Miasta”.
09.09.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Alan Aleksandrowicz jest zastępcą prezydenta Gdańska ds. inwestycji od maja br., ale dla gdańskiego samorządu pracuje od 1994 r. - w tym przez ostatnie dziesięć lat kierował miejską spółką InvestGda, która zrealizowała liczne projekty
Alan Aleksandrowicz jest zastępcą prezydenta Gdańska ds. inwestycji od maja br., ale dla gdańskiego samorządu pracuje od 1994 r. - w tym przez ostatnie dziesięć lat kierował miejską spółką InvestGda, która zrealizowała liczne projekty
fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Przygotowaniem, koordynacją i nadzorem zajmują się zarówno pracownicy Urzędu Miejskiego, jak i jednostki podległe, mające status inwestora zastępczego - przede wszystkim Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG), ale także Gdańskie Nieruchomości, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, Hewelianum. W te wszystkie działania ze strony Miasta lub inwestorów zastępczych non stop zaangażowanych jest ok. tysiąca osób. 

- Są jeszcze inwestycje spółek miejskich, które też, choć bezpośrednio nie są zazwyczaj ujęte w budżecie miasta, realizują bardzo duży zakres inwestycyjny - podkreśla Alan. Aleksandrowicz. - I mamy oczywiście inwestycje inwestorów prywatnych, zewnętrznych.

Miasto realizuje obecnie bardzo duże projekty, jak Węzeł Transportowy Biskupia Górka z wieloma podzadaniami inwestycyjnymi czy Nowa Bulońska. Ważne projekty realizowane są także na poziomie spółek komunalnych - w tym przygotowania do budowy spalarni odpadów, kompostownia, szeroki zakres inwestycji przeciwpowodziowych.

- Z drugiej strony są małe modernizacje, remonty, ogrody deszczowe, Budżet Obywatelski, czyli tak zwana kolokwialnie “ławka”, czy siłownia pod gołym niebem - podkreśla Alan Aleksandrowicz. - Każdy taki projekt trzeba przygotować, musi przejść całą procedurę: od zabezpieczenia środków, zaprojektowania, realizacji, odbioru, przekazania do użytkowania, a nierzadko potem, kiedy pojawiają się usterki - egzekwowania napraw.

 

Całość zapisu wideo zamieszczamy na końcu tej publikacji. Alan Aleksandrowicz w programie “Wszystkie strony Miasta” mówił m.in. o: 

  • inwestycjach dla Gdańska Południa: ul. Nowa Bulońska, ul. Nowa Warszawska, Jabłoniowa i połączeniu tego wielkiego węzła drogowo-tramwajowego z ich z ul. Havla (od minuty 8.33 zapisu wideo).

- Tworzymy wielkie ramy komunikacyjne w mieście, które mają pozwolić mieszkańcom południowych dzielnic dużo szybciej i sprawniej dotrzeć do Śródmieścia czy innych dzielnic miasta, gdzie zazwyczaj pracują, odwożą swoje dzieci, czy realizują różnego rodzaju aktywności - tłumaczy Alan Aleksandrowicz.

Pozytywne efekty nowych inwestycji dla Gdańska Południa powinny być odczuwalne za niecały rok.

- A do tego czasu prosimy mieszkańców o danie nam jeszcze trochę cierpliwości - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

 

  • o projekcie GP-W (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), który polega na rozbudowie arterii w kierunku Wrzeszcza, który jest znany również pod nazwą Nowej Politechnicznej (11.45 min.). 

- Ten projekt jest teraz na etapie przygotowania tej inwestycji, postępowań środowiskowych, dokumentacji projektowej - podkreśla Alan Aleksandrowicz. - I będziemy starali się walczyć o dofinansowanie tego projektu już w nowej perspektywie unijnej.

 

  • o perspektywach budowy Nowej Kartuskiej - jeszcze jednej arterii drogowej (obok al. Armii Krajowej i Nowej Słowackiego), która jako pierwsza ma nie tylko dochodzić do obwodnicy Trójmiasta, ale też ją przekraczać, aż do zachodniej granicy miasta (14.05 min.)

- Cały czas uważamy, że jest to kluczowa arteria dla skomunikowania Gdańska z interiorem: z Kartuzami, z Kościerzyną, z Kaszubami - zaznacza wiceprezydent.

 

  • o działaniach Gdańska na rzecz przyciągania nowych inwestorów działających na rynku usług IT, czy funkcjonujących w kooperacji z gdańskim portem, Grupą Lotos i Portem Lotniczym Gdańsk (20.36)

- Jest tu pewne sprzężenie zwrotne - zauważa Alan Aleksandrowicz. - Jeśli nie będziemy mieli mieszkańców, a konkretnie pracowników, talentów, które wykorzystywane są przez inwestorów, nie będzie inwestycji. Jeżeli nie będzie inwestycji i miejsc pracy, to do Gdańska nie będą napływać nowi mieszkańcy, bo nie będą mieli perspektywy pracy. A na to się nakłada jeszcze kolejny aspekt, czyli stworzenie dla nowych pracowników, nowych mieszkańców, odpowiednich warunków - żeby mając pracę, mieszkając we wspaniałym miejscu w Polsce, jakim jest Trójmiasto, mieli dach nad głową i mogli się tu utrzymać.

 

  •    o inwestycjach w dzielnicach, na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców (31.05 min.)

- Musimy dbać zarówno o naszych obecnych mieszkańców, poprawiając atrakcyjność przestrzeni miejskiej, infrastruktury, ale dbać również o tych “nowych” i zewnętrznych. Tych nowych, którzy wchodzą w dorosłe życie, opuszczają szkoły, stają się aktywni zawodowo. Gospodarka Gdańska nie jest w stanie funkcjonować tylko w oparciu o naszych rdzennych mieszkańców. Przyciągamy bardzo dużo osób z zewnątrz. Statystyki są niestety bardzo ograniczone, bowiem bazują tylko na oficjalnych meldunkach, ale wydaje mi się, że to jest tylko część tej całej migracji, która się odbywa z Polski i z zagranicy. A więc tych nowych mieszkańców jest dużo więcej, niż to, co możemy wyczytać z danych statystycznych.

 

  • o polityce mieszkaniowej Gdańska (34.40 min.)

- Musimy postawić na ten segment rynku, który jest dopasowany do możliwości kredytowych i finansowych młodych mieszkańców, czy ludzi mniej uposażonych. Budownictwo komunalne, TBS-y, no i cały program Mieszkania+, z różnymi wariantami wsparcia.



  • o działaniach rewitalizacyjnych w starych dzielnicach (37.37 min.)

- Te procesy rewitalizacyjne koordynowane są na poziomie i inwestycyjnym, i Biura Rozwoju Gdańska, szczególnie w tej całej części społecznej, gdzie postają różnego rodzaju miejsca więzi sąsiedzkiej, społecznej, domy sąsiedzkie, obiekty, gdzie mieszkańcy będą mogli korzystać z różnego rodzaju aktywności. Jest program twardych takich inwestycji: remontów, rewitalizacji i przebudowy obiektów. Dla Biskupiej Górki - na przykład nie możemy wejść w (niektóre) miejsca, póki nie wzmocnimy skarp. 

Część działań rewitalizacyjnych prowadzona jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w szczególności dotyczy to Dolnego Miasta.

 

  • o planach inwestycyjnych na Głównym Mieście, a także o perspektywach budowy podziemnych parkingów kubaturowych w rejonie historycznego centrum Gdańska (41.50 min).

- Nie bagatelizujemy tego, co się dzieje w kościele św. Mikołaja, czy w kościele św. Bartłomieja - podkreśla Alan Aleksandrowicz. - Pamiętajmy jednak, że pewne procesy, jeśli chodzi o strukturę budynków, “pracę” tych budynków, one się zaczęły kilkanaście lat temu. Pęknięcia w kościele św. Mikołaja teraz się nasiliły bez parkingów kubaturowych, a z drugiej strony mamy w Europie dziesiątki czy setki miast położonych w podobnych obszarach, jak historyczne centrum Gdańska, gdzie procesy inwestycyjne trwają i są realizowane. Jestem przekonany, że te dobra i interesy można pogodzić. Wiem, że pan konserwator powołał zespół ekspercki, który będzie starał się ustalić przyczyny sytuacji w Świętym Mikołaju. My zadeklarowaliśmy pełne wsparcie, na każdym poziomie. 

Budowa podziemnych parkingów kubaturowych - w tym budzącego kontrowersje wśród części mieszkańców parkingu przy Podwalu Staromiejskim - uzależniona jest od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, bez którego zgody żadna inwestycja na tym obszarze nie może być zrealizowana.

 

ZOBACZ PROGRAM:

TV

Koalicja Obywatelska podsumowała swój sukces wyborczy