PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
Jaki “Motyw” mają Małgorzata Kożuchowska i Agnieszka Grochowska, żeby odwiedzić Gdańsk? Nowy serial TVN
Jaki “Motyw” mają Małgorzata Kożuchowska i Agnieszka Grochowska, żeby odwiedzić Gdańsk? Nowy serial TVN
Miłosny trójkąt, kryminalna intryga, plejada znakomitych aktorów: Małgorzata Kożuchowska, Agnieszka Grochowska i Michał Czernecki, niepokorny reżyser Paweł Maślona, a w tle gdańskie ulice - nowy serial TVN zapowiada się intrygująco. Stacja planuje premierę na wiosnę 2020 roku. Co z tego będzie miało miasto?
Luiza Porębska, w tej roli Małgorzata Kożuchowska
Luiza Porębska, w tej roli Małgorzata Kożuchowska
fot. TVN

 

Akcja nowego serialu TVN pt. “Motyw”, do którego prace już się rozpoczęły, toczy się w Gdańsku.
Jak możemy przeczytać w treści umowy miasta ze stacją, Gdańsk wystąpi w serialu “jako produkt turystyczny w formie lokowania produktu”. Brzmi to może, na pierwszy rzut oka, mało atrakcyjnie, ale w rzeczywistości oznacza fantastyczną dla wszystkich gdańszczan oraz wielbicieli miasta zabawę, bo nie tylko będziemy śledzić trzymającą w napięciu intrygę, ale również odszukiwać na ekranie miejsca, które dobrze znamy.
Tym bardziej, że ich liczba jest w kontrakcie dokładnie opisana - Gdańsk pojawi się we wszystkich dziesięciu odcinkach, w sumie w 30 scenach. Zobaczymy wtedy współczesne atrakcje turystyczne (co najmniej siedem) i zabytki, ważne jest też wymienianie ich nazw, a samo słowo Gdańsk usłyszymy co najmniej 14 razy oraz 10 razy w formie "wskazań graficznych". Lokalizacja scen ma być również podkreślona we wszystkich materiałach promocyjnych.

Ekip telewizyjnych możemy spodziewać się w Gdańsku tego lata, ponieważ zdjęcia do serialu (odbywają się też w Warszawie) potrwają do końca sierpnia, a produkcja trafi na antenę wiosną 2020 roku.

 

Anna Czarna  Czarnecka - zagra ją Agnieszka Grochowska
Anna "Czarna" Czarnecka - zagra ją Agnieszka Grochowska
fot. TVN

 

Jaki oni mają “Motyw”?
Scenarzyści, tak skonstruowali intrygę 10-odcinkowego serialu, że akcja toczy się nie tylko we współczesnym Gdańsku, ale również na ulicach miasta z lat 80., bo właśnie tam zaprowadzą bohaterów retrospekcje.

Sama opowieść może trzymać nas w napięciu, bo jak podaje Biuro Prasowe TVN Discovery Polska: “to historia o miłosnym trójkącie, pozorach i kłamstwie, w które uwikłani są główni bohaterowie – Luiza, Czarna oraz Maks. Fabułę otwiera zbrodnia, a tłem całej sprawy są tajemnice sprzed lat. Rozwiązania układanki poszukiwać będzie komisarz Szulc.”
W postać Luizy wcieli się Małgorzata Kożuchowska, Anna “Czarna” Czarnecka to Agnieszka Grochowska a komisarzem Pawłem Szulcem został Michał Czernecki.

W gdańskich plenerach szukać motywu, rozwiązywać zagadki, śledzić winnych i spiskować - będzie całe grono świetnych i lubianych polskich aktorów. W pozostałych rolach zobaczymy Andrzeja Konopkę, Magdalenę Walach, Olgę Bołądź i Adama Ferency.

A teraz prawdziwa bomba! Reżyserem serialu jest Paweł Maślona. To może oznaczać naprawdę szybką akcję i niekonwencjonalne rozwiązania. Każdy, kto widział jego pełnometrażowy debiut - “Atak paniki” czy nagradzane na międzynarodowych festiwalach etiudy studenckie wie, że Maślona ceni kino gatunkowe. Rzemiosła ten nieco ekscentryczny młody artysta (rocznik 1983) uczył się od Pawła Wrony - współpracowali przy “Chrzcie” i “Demonie”, ale atrakcyjna forma to jedynie doskonałe opakowanie dla pogłębionych treści, skomplikowanych bohaterów i niebanalnej intrygi jego dzieł.
Dużo zależeć będzie oczywiście od scenariusza, za który odpowiadają Tomasz Titkow (główny scenarzysta), Joanna Titkow i Ewa Popiołek. Nadzór kreatywny nad projektem objęła Katarzyna Śliwińska-Kłosowicz, scenarzystka wielu hitów stacji TVN, m.in.: „Drugiej Szansy” „Pod Powierzchnią” czy „Diagnozy”.
Operatorem jest Mikołaj Łebkowski. Autorem scenografii - Elwira Pluta, charakteryzacji Aneta Brzozowska, a kostiumów Dorota Williams - najbardziej znana stylistka gwiazd, współpracująca często przy produkcjach telewizyjnych.

 

W rolę komisarza Pawła Szulca wcieli się Michał Czernecki
W rolę komisarza Pawła Szulca wcieli się Michał Czernecki
fot. TVN

 

Ile to kosztuje?
Oglądanie na ekranie gdańskich ikon architektonicznych, ulic i podwórek to nie tylko radość, ale i konkretne pieniądze. Te wydane i te uzyskane - taka reklama przekłada się bowiem, co jasne, na turystyczną atrakcyjność miasta.
A ile wydamy?
Umowa na udział miasta w serialu podpisywana była dwukrotnie. Pierwsza z listopada 2018 roku opiewała na kwotę 1 230 000 zł brutto.
- Jednak w związku z wydarzeniami, które miały miejsce w styczniu 2019 r. w Gdańsku gmina odstąpiła od realizacji umowy o lokowanie Gdańska w serialu - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk, z biura prezydenta ds. komunikacji i marki miasta.
Scenariusz musiał się nieco zmienić i w kwietniu tego roku roku podpisano kolejną umowę - już na 700 000 zł plus VAT.

Wprowadzanie Gdańska na ekran to polityka promocyjna prowadzona przez miasto od kilku już lat. W listopadzie 2018 roku premierę kinową miała komedia romantyczna “Miłość jest wszystkim” - w filmie jedne z głównych ról zagrali również Agnieszka Grochowska i Michał Czernecki. Gdańsk prezentował się tam pięknie w bajkowej, zimowej aurze, co kosztowało miasto - za wszystkie działania promocyjne: film, mikołajkowy koncert i płyty DVD i blue ray - 1 361 tys zł.


Gdańsk miastem miłości i bohaterem filmu "Miłość jest wszystkim". Film do obejrzenia w kinach

Miłość jest wszystkim - wyjątkowy koncert w Gdańsku przyciągnął tłumy DUŻO ZDJĘĆ


Gdańsk pojawiał się też w innych serialowych produkcjach TVN - w "Diagnozie" (130 tys. zł), a wcześniej w “Prawie Agaty” (492 tys. zł). Zainwestował też w koncert Kasi Kowalskiej oraz film “Kamerdyner”.

"Kamerdyner" - epicka filmowa opowieść o Polakach, Kaszubach, Niemcach

Czy to działa?
- Moim zadaniem bardzo, udowadniają to liczby - przekonuje Marek Bonisławski, dyrektor biura prezydenta ds. komunikacji i marki miasta. - Po każdej emisji kolejnego odcinka w telewizji czy koncertu, w przypadku kooperacji z Polsatem [od red. Polsat transmitował na żywo koncert „Polskę Kocham. 30 lat wolności” w rocznicę 4 czerwca] dostajemy dane o liczbie osób, do których dany materiał trafił.

Koncert „30 lat wolności”. Ponad 30 tysięcy na Placu Zebrań Ludowych

Liczby też mówią, że ten kierunek może być dobry - jak podaje portal wirtualnemedia.pl w 2017 roku liderem oglądalności w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów był Polsat, ale w grupie komercyjnej (wiek od 16 do 49 lat) pierwsze miejsce należało do TVN. W 2018 było podobnie - TVN wśród widzów w grupie komercyjnej (16-49) znów prowadził - jego udział w rynku wyniósł tutaj 12,19 proc., przy 9,38 proc. udziału całościowego w rynku. 

Statystyki przekonują też, że dochody z turystyki w Gdańsku systematycznie rosną - w roku 2015 Gdańsk odwiedziło 2 mln gości, w 2018 już ponad 3 mln.

Gdańsk coraz bardziej popularny. Rośnie liczba odwiedzających nasze miasto


Producentem serialu "Motyw" jest Jake Vision DGA Studio, Dorota Kośmicka-Gacke (Diagnoza”, „Druga szansa”, „Niania”) i Jan Kępiński („Agent: Gwiazdy”, „Milionerzy”) na zlecenie dla TVN. Kierownikiem produkcji jest Robert Feluch.

 

Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze
Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze