W czerwcu Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu poinformował o powołaniu zespołu, którego celem było skrócenie czasu przejazdu gdańskich tramwajów.
- Zwróciłem się o pomoc i powierzyłem przygotowanie zdecydowanych zmian w tym zakresie dwóm fachowcom: dr inż. Jackowi Szmaglińskiemu z Politechniki Gdańskiej i Michałowi Tuskowi z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku - poinformował na swoim profilu FB Piotr Borawski.
Dziś pasażerowie gdańskich tramwajów mogą cieszyć się z pierwszych efektów wprowadzanych zmian.
Znaki z większą prędkością maksymalną
Zgodnie z przygotowanymi przez Zarząd Transportu Miejskiego projektami organizacji ruchu podniesiona została prędkość maksymalna na trasach tramwajowych wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Adamowicza. Przy torach zamontowane zostały nowe znaki pozwalające na jazdę z prędkościami 60 -70 km/h. Działania te są elementem programu przyspieszania tramwajów, który obejmuje nie tylko podnoszenie prędkości maksymalnej, ale także wprowadzanie priorytetu dla tramwajów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Zmodyfikowane programy sygnalizacji świetlnej jeszcze w tym roku zostaną przekazane do wdrożenia. ZTM planuje, że dzięki tym działaniom na początku stycznia skrócone zostaną rozkładowe czasy jazdy na trasie Ujeścisko - Piecki - Migowo - Siedlce.
W przygotowaniu, do realizacji w nadchodzącym roku, są projekty priorytetu dla kolejnych odcinków sieci tramwajowej.
- Skrócenie czasu przejazdów tramwajów jest jednym z działań, które podejmujemy, aby maksymalnie zwiększyć atrakcyjność komunikacji zbiorowej. Zależy nam, aby mieszkańcy wybierali właśnie taki sposób podróżowania po Gdańsku. W obliczu zmian klimatycznych ograniczenie liczby samochodów poruszających się po mieście jest dla nas jednym z istotnych wyzwań. Dlatego tak ważne jest stworzenie warunków, dzięki którym tramwaje i autobusy będą mogły przemieszczać się jeszcze szybciej, a zarazem bezpiecznie i komfortowo - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Szybciej pojedziemy już w styczniu
W pierwszej kolejności skróci się czas jazdy na odcinku Budapesztańska - Siedlce. Czas jazdy rozkładowej zmniejszy się z 9 do 7 minut, co oznacza poprawę o 22%. Powyższe zmiany będą możliwe dzięki wprowadzanemu właśnie zwiększeniu dopuszczalnej prędkości oraz wdrożeniu nowych programów sygnalizacji. Aby cały system mógł skutecznie zadziałać, konieczne są testy, które pozwolą na zoptymalizowanie całego układu. W kolejce do podobnych działań czekają już następne fragmenty sieci tramwajowej - dalszy ciąg linii do Ujeściska (od przystanku Budapesztańska do pętli Ujeścisko) oraz trasa z Łostowic do Centrum. Kolejność nie jest przypadkowa: skrócenie czasów jazdy na tych odcinkach umożliwi pełne wykorzystanie możliwości, jakie da budowana obecnie trasa tramwajowa Nowa Warszawska.