Tegoroczny festiwal ORGANy PLUS+ już po raz piąty da gańszczanom i gdańszczankom szansę wysłuchania pięknej muzyki na żywo, rozbrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium kościoła Św. Trójcy (Gdańsk, ul. Świętej Trójcy 4). Muzyki z XVIII, XVII i XVI wieku posłuchamy w wirtuozerskim wykonaniu w niezwykłej przestrzeni - niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce.
- Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty, na które Państwa zapraszam, tylko z nazwy są wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości są artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia tradycji słuchania i sytuacji muzycznej, które miały miejsce w dawnym Gdańsku - mówi dyrektor Festiwalu ORGANy PLUS+, Andrzej Szadejko.
Podobnie, jak w zeszłym roku, artyści przygotowali specjalne, dedykowane temu miejscu i instrumentowi programy. Podczas trzech koncertów, które odbywać się będą codziennie od piątku, 14 czerwca, do niedzieli, 16 czerwca, w gdańskim kościele wybrzmią dźwięki z różnych zakątków Europy.
- Trzy koncerty wiosennej edycji będą swoistym triduum, które, mam nadzieję, pobudzi w nas tęsknotę do piękna ukrytego w czystych tonach piszczałek organowych i ludzkich głosów - mówi Szadejko. - Rozpoczniemy w piątek 14 czerwca, koncertem, który podobnie jak cały festiwal ma być swoistym wehikułem czasu. Tak nazwał program koncertu włoski organista Paolo Crivellaro - wybitny znawca wczesnego repertuaru organowego, profesor berlińskiej Akademii Muzycznej. Będzie nas przeprowadzał przez historię europejskiej muzyki od późnego średniowiecza do późnego baroku.
W sobotę, 15 czerwca, publiczność będzie miała wyjątkową okazję posłuchania polskiego mistrza dawnej praktyki wykonawczej - Tomasza Adama Nowaka, który na co dzień jest profesorem Akademii Muzycznej w Detmold. Artysta zaproponował program oparty na hymnie maryjnym - Magnificat.
- Głęboki tekst oraz ogromna tradycja opracowań muzycznych tego utworu stawia przed wykonawcą wysokie wymagania - komentuje Szadejko. - Tomasz Adam Nowak to jednak wytrawny improwizator, który za każdym razem wprawia słuchaczy w osłupienie i zachwyt. Artysta zaprosił do współpracy gdański zespół śpiewaczy - Schola Gregoriana Gedanensis, ze swoim szefem - Robertem Pożarskim, którego śpiew będzie wokalnym kontrapunktem w technice alternatim.
Ostatni wiosenny koncert, w niedzielę, 16 czerwca, także będzie pod wieloma względami wyjątkowy. Po raz pierwszy w ramach festiwalu wystąpią artyści z Japonii, co więcej - po raz pierwszy wystąpią w Polsce.
- Choć na arenie międzynarodowej mają ogromne dokonania, po raz pierwszy zaprezentowana zostanie muzyka, która jeszcze nigdy nie rozbrzmiewała na naszym festiwalu, a być może nawet w nowożytnym Gdańsku - dodaje dyrektor.
Organista Yuichiro Schina i baryton Toro Tano wykonają utwory Heinricha Schütza - kompozytora, który wywarł ogromny wpływ na rozwój muzyki barokowej w Europie. Mówi się o nim, że to on zaszczepił zdobycze włoskich mistrzów prima practica na północ od Alp i rozpoczął modę na włoską muzykę barokową.
- W siedemnastowiecznym Gdańsku jego kompozycje rozbrzmiewały prawdopodobnie we wszystkich kościołach, a na pewno miało to miejsce w kościele Św. Trójcy. My usłyszymy ją w wykonaniu dwóch Japończyków, którzy są w swoim kraju niezmordowanymi promotorami dawnych praktyk wykonawczych w muzyce europejskiej. Obaj artyści wystąpią w Polsce po raz pierwszy, choć prezentowali swoją sztukę już niemal w całej Europie, wielu krajach azjatyckich i USA. Mamy nadzieję, że niezwykły wieczór z nieznaną muzyką, która należy do naszego kodu kulturowego, będzie godnym zwieńczeniem wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+ - zaprasza Szadejko.
Bilety: normalny 25 zł, ulgowy 10 zł.
PROGRAM
Gdańskie Historie
Sobota, 15 czerwca, godz. 19.30 + Impro Magnificat anima mea
Niedziela, 16 czerwca, godz. 15.30 + Schütz Piękne i nieznane
|