Od kilku lat podziwiamy ich talent na scenie Opery Bałtyckiej w klasycznych przedstawieniach. Dziś i jutro przemówią własnym głosem. Sześć choreografii opracowali tancerze baletu Opery: Gento Yoshimoto, Sayaka Haruna-Kondracka, Bartosz Kondracki, Marianna Młynarska, Milena Crameri, Ruaidhrí Maguire i Roberto Tallarigo.
Wojciech Warszawski, kierownik baletu Opery Bałtyckiej, podkreśla wagę takiej zmiany.
- Już od dawna chcieliśmy zorganizować wieczór, podczas którego nasi tancerze mieliby szansę zaprezentować się od nieco innej strony - mówi Wojciech Warszawski, kierownik baletu Opery Bałtyckiej. - Tym razem wchodzą w rolę twórców, choreografów, ale też pedagogów, bo pracując ze swoimi kolegami z zespołu, tym razem w relacji choreograf – tancerz, muszą zadbać m.in. o czystość ruchu. „Wieczór młodej choreografii” to również odkrywanie nowych możliwości tancerzy, co jest cenne również dla mnie, jako szefa zespołu.
Przygotowane propozycje są bardzo różnorodne pod względem stylistycznym.
- Tancerze jako choreografowie zdecydowali się sięgnąć po techniki tańca, od klasyki po techniki współczesne, oraz po różne tematy, w większości nawiązujące do współczesnych problemów - tłumaczy Wojciech Warszawski. - Podobne wieczory, których założeniem jest zaangażowanie tancerzy jako choreografów, są organizowane w wielu teatrach. Postaramy się, przy pracy nad repertuarem, znalazło się w każdym sezonie miejsce na takie właśnie działanie.
“Wieczór młodej choreografii” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku
- 26 listopada, godzina 19,
- 27 listopada godzina 18.
Ceny biletów: 30 zł.
PROGRAM
Études - Gento Yoshimoto
muzyka: Piotr Czajkowski
Wizualna uczta dla widza zainspirowana bogactwem muzyki Piotra Czajkowskiego. Choreografia nawiązuje do tradycji ukazywania piękna i wirtuozerii tańca klasycznego w idealnej harmonii z muzyką.
Moja wina - Sayaka Haruna-Kondracka, Bartosz Kondracki
muzyka i wykonanie na żywo: Beniamin Baczewski
Spektakl, któremu przyświeca motto z książki Aż do śmierci Darii Górki : A przemoc lubi ciszę, przemoc w ciszy rozrasta się do niewiarygodnych rozmiarów. Gdy wybierając ciszę, nie reagujemy na zło dziejące się w naszym otoczeniu, stajemy się za nie współodpowiedzialni.
Miraże – zjawiska istnienia pozornego - Marianna Młynarska
muzyka: Beniamin Baczewski
Choreografia stara się poruszyć problem zachowania autentyczności i przynależności do samego/samej siebie w dzisiejszych czasach. Zadaje pytanie na ile świadomie podejmujemy decyzje w naszym życiu, a na ile dostosowujemy się i wpasowujemy w kalki społeczeństwa narzucane od pokoleń, nie kwestionując ich.
Come Along - Milena Crameri
muzyka: Dymitr Szostakowicz, Dorotea Crameri, Cosmo Sheldrake
Come Along stanowi obserwację dynamiki społecznej, wyłaniania się lidera i sposobu, w jaki ludzie często porzucają swoją moralność, aby stać się częścią grupy.
Cloudburst - Ruaidhrí Maguire
muzyka: Kai Engel, John Adams, Jóhann Jóhannsson
Spektakl, inspirowany antycznymi obrzędami, próbuje zbadać naszą relację z wodą i deszczem. Bez wody nie ma życia – ta myśl niezmiennie towarzyszy współczesnemu człowiekowi, który idealizuje ją w sztuce.
Fundamenta - Danila Marzilli
muzyka: Franco Piersanti
Etiuda inspirowana jest śródziemnomorską muzyką Franco Piersantiego i silnie nawiązuje do włoskich korzeni choreografki. Spektakl obrazuje figlarność i uwodzicielskość, zwracając uwagę na fizyczność tancerek i kobiecą pewność siebie.
Metamorphosis - Roberto Tallarigo
muzyka: Daniel Pemberton, Trent Reznor, Atticus Ross
Choreografia bada schematyczność ruchów w naszym codziennym życiu - od urodzenia aż po starość podważamy, odkrywamy, powtarzamy i poszerzamy sposób, w jaki się poruszamy.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.