PORTAL MIASTA GDAŃSKA

“Wieczory młodej choreografii” na scenie Opery Bałtyckiej

“Wieczory młodej choreografii” na scenie Opery Bałtyckiej
W dniach 26 i 27 listopada 2021, Opera Bałtycka zaprasza widzów na wydarzenie taneczne przygotowane przez młodych, ale doświadczonych artystów. Siedem choreografii przygotowali znani gdańskim widzom z wielu spektakli artyści baletu, którzy przełożyli swoje emocje i przemyślenia na język ciała. Bilety 30 zł.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
 Moja wina choreografia: Sayaka Haruna-Kondracka i Bartosz Kondracki
"Moja wina" choreografia: Sayaka Haruna-Kondracka i Bartosz Kondracki
fot. K. Mystkowski/ KFP/ arch. Opery Bałtyckiej w Gdańsku



Od kilku lat podziwiamy ich talent na scenie Opery Bałtyckiej w klasycznych przedstawieniach. Dziś i jutro przemówią własnym głosem. Sześć choreografii opracowali tancerze baletu Opery: Gento Yoshimoto, Sayaka Haruna-Kondracka, Bartosz Kondracki, Marianna Młynarska, Milena Crameri, Ruaidhrí Maguire i Roberto Tallarigo.

Wojciech Warszawski, kierownik baletu Opery Bałtyckiej, podkreśla wagę takiej zmiany.

- Już od dawna chcieliśmy zorganizować wieczór, podczas którego nasi tancerze mieliby szansę zaprezentować się od nieco innej strony - mówi Wojciech Warszawski, kierownik baletu Opery Bałtyckiej. - Tym razem wchodzą w rolę twórców, choreografów, ale też pedagogów, bo pracując ze swoimi kolegami z zespołu, tym razem w relacji choreograf – tancerz, muszą zadbać m.in. o czystość ruchu. „Wieczór młodej choreografii” to również odkrywanie nowych możliwości tancerzy, co jest cenne również dla mnie, jako szefa zespołu.

 Come Along chor. Milena Crameri
"Come Along" chor. Milena Crameri
fot. K. Mystkowski/ KFP/ arch. Opery Bałtyckiej w Gdańsku



Przygotowane propozycje są bardzo różnorodne pod względem stylistycznym.

- Tancerze jako choreografowie zdecydowali się sięgnąć po techniki tańca, od klasyki po techniki współczesne, oraz po różne tematy, w większości nawiązujące do współczesnych problemów - tłumaczy Wojciech Warszawski. - Podobne wieczory, których założeniem jest zaangażowanie tancerzy jako choreografów, są organizowane w wielu teatrach. Postaramy się, przy pracy nad repertuarem, znalazło się w każdym sezonie miejsce na takie właśnie działanie.

“Wieczór młodej choreografii” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku

  • 26 listopada, godzina 19,
  • 27 listopada godzina 18.   

Ceny biletów: 30 zł.


 Metamorphosis choreografia Roberto Tallarigo
"Metamorphosis" choreografia Roberto Tallarigo
fot. K. Mystkowski/ KFP/ arch. Opery Bałtyckiej w Gdańsku



PROGRAM

Études - Gento Yoshimoto
muzyka: Piotr Czajkowski
Wizualna uczta dla widza zainspirowana bogactwem muzyki Piotra Czajkowskiego. Choreografia nawiązuje do tradycji ukazywania piękna i wirtuozerii tańca klasycznego w idealnej harmonii z muzyką.

 

Moja wina - Sayaka Haruna-Kondracka, Bartosz Kondracki
muzyka i wykonanie na żywo: Beniamin Baczewski

Spektakl, któremu przyświeca motto z książki Aż do śmierci Darii Górki : A przemoc lubi ciszę, przemoc w ciszy rozrasta się do niewiarygodnych rozmiarów. Gdy wybierając ciszę, nie reagujemy na zło dziejące się w naszym otoczeniu, stajemy się za nie współodpowiedzialni.

 

Próby do Wieczoru młodej choreografii,
Próby do Wieczoru młodej choreografii,
zdj.Krzysztof Mystkowski/KFP


Miraże – zjawiska istnienia pozornego - Marianna Młynarska

muzyka: Beniamin Baczewski

Choreografia stara się poruszyć problem zachowania autentyczności i przynależności do samego/samej siebie w dzisiejszych czasach. Zadaje pytanie na ile świadomie podejmujemy decyzje w naszym życiu, a na ile dostosowujemy się i wpasowujemy w kalki społeczeństwa narzucane od pokoleń, nie kwestionując ich.

 

Come Along - Milena Crameri
muzyka: Dymitr Szostakowicz, Dorotea Crameri, Cosmo Sheldrake

Come Along stanowi obserwację dynamiki społecznej, wyłaniania się lidera i sposobu, w jaki ludzie często porzucają swoją moralność, aby stać się częścią grupy. 

 

Cloudburst - Ruaidhrí Maguire
muzyka: Kai Engel, John Adams, Jóhann Jóhannsson

Spektakl, inspirowany antycznymi obrzędami, próbuje zbadać naszą relację z wodą i deszczem. Bez wody nie ma życia – ta myśl niezmiennie towarzyszy współczesnemu człowiekowi, który idealizuje ją w sztuce. 

 

Fundamenta - Danila Marzilli
muzyka: Franco Piersanti

Etiuda inspirowana jest śródziemnomorską muzyką Franco Piersantiego i silnie nawiązuje do włoskich korzeni choreografki. Spektakl obrazuje figlarność i uwodzicielskość, zwracając uwagę na fizyczność tancerek i kobiecą pewność siebie. 

 

Metamorphosis - Roberto Tallarigo
muzyka: Daniel Pemberton, Trent Reznor, Atticus Ross 

Choreografia bada schematyczność ruchów w naszym codziennym życiu - od urodzenia aż po starość podważamy, odkrywamy, powtarzamy i poszerzamy sposób, w jaki się poruszamy.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze
Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze