• Start
  • Wiadomości
  • Darmowe e-booki krążą po mieście. Szukaj QR kodu i udostępniaj. Jak?

Darmowe e-booki krążą po mieście. Szukaj QR kodu i udostępniaj. Jak?

Za pobranie ich nie zapłacisz ani grosza, a dzięki specjalnej aplikacji możesz je czytać także na smartfonach - mowa o 12 książkowych hitach udostępnionych w ramach akcji CzytajPL, która potrwa jeszcze do końca listopada, także w Gdańsku.
16.11.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Kotka Cafe - zgodnie z nazwą w tej kawiarni spotkasz kotkę (i to niejedną!). I żółte ulotki z QR kodem CzytajPL

W całej Polsce trwa jedna z największych na świecie akcji promujących czytelnictwo - CzytajPL. W ramach tego projektu w blisko 500 miastach i miejscowościach w Polsce (w tym oczywiście także w Gdańsku i całym Trójmieście!) do końca listopada korzystać można z darmowego dostępu do 12 bestsellerowych e-booków i audiobooków.

Żeby to zrobić, wystarczy ściągnąć aplikację Woblink, przejść do zakładki CzytajPL, zeskanować kod QR z plakatu akcji i czytać - nawet na smartfonie. Plakaty do tej pory można było znaleźć na wybranych przystankach komunikacji miejskiej, m. in w Gdańsku, ale od 16 listopada zaczną stopniowo znikać z tych nośników.

Nic straconego, ponieważ dostęp do QR kodu akcji Krakowskiego Biura Festiwalowego znaleźć można jeszcze w lokalach gastronomicznych, które przyłączyły się do promowania CzytajPL. Goście otrzymują drogocenny QR wraz z menu, tak jest np. w oliwskiej Kotka Cafe.

- Przyłączyliśmy się do akcji, bo czytanie jest super - śmieje się Weronika Waćkowska z Kotka Cafe i tłumaczy: - Mamy dużo gości, którzy czytają u nas e-booki, a poza tym wszystkie czasopisma w naszej kawiarni są o kotach, oferta CzytajPL zapewni więc urozmaicenie dla wszystkich.

Bestsellerowe propozycje są rzeczywiście urozmaicone. Sięgają od kryminału „Księżniczka z lodu” Camilli Läckberg, poprzez powieść „Shantaram” Gregory’ego Davida Robertsa o legendarnym zbiegu ukrywającym się w Indiach i niezwykłą opowieść Petera Wohllebena „Sekretnym życiu drzew”, aż po pozycję z gatunku fantastyki „Czterdzieści i cztery” Krzysztofa Piskorskiego i „Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast” reportażysty Filipa Springera. Dla najmłodszych czytelników przygotowano „Marek i czaszka jaguara” przygodową opowieść pióra polarnika Marka Kamińskiego.

Wszystkie informacje na temat akcji, listę lektur wraz z opisem, linki do pobrania aplikacji i lokalizatory plakatów znajdziesz na stronie internetowej CzytajPL.

Akcja CzytajPL dostępna jest nie tylko dla posiadaczy czytników ebooków. Elektronicznej lektury możesz spróbować także na ekranie komórki

Co ciekawe, kod udostępniać może także każdy wielbiciel literatury. Na stronie internetowej CzytajPL przygotowano poster do ściągnięcia, który powiesić można np. w miejscu pracy, na klatce schodowej, na osiedlowej tablicy ogłoszeń - po prostu w jakiejkolwiek przestrzeni dostępnej dla większej społeczności.

- Nazywamy to “Książka za obietnicę”. Pozwalamy internautom pobrać plakat pod warunkiem, że podzielą się tym bezpłatnym dostępem do literatury także z innymi czytelnikami - tłumaczy Jakub Kulasa, kierownik projektu CzytajPL z Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Udostępnianiu towarzyszy konkurs na najciekawsze lokalizacje plakatu (ktoś powiesił go już np. w zakładowej lodówce).

Po raz pierwszy w tym roku akcja czytelnicza ma także swoją odsłonę w szkołach średnich. Przyłączyło się do niej tysiąc liceów i techników z całej Polski, w tym dziewięć z Gdańska.

Plakaty z czytelniczym QR kodem zawisły m. in w XIX LO we Wrzeszczu.

- Akcja jest godna wsparcia, bo czytanie u młodych ludzi zanika i trzeba je wspierać. Myślę, że forma w jakiej jest prowadzona odpowiada młodzieży, ponieważ opiera się na nowych technologiach - opowiada Anna Bergau-Ciechanowicz, polonistka z XIX LO. - Plakat powiesiliśmy w szkolnej bibliotece. W końcu to miejsce najbliższe książce i uczniowie przychodząc po lektury, mogą przy okazji zainteresować się także tym wydarzeniem.

Anna Bergau-Ciechanowicz, polonistka z XIX LO w Gdańsku uważa, że akcja CzytajPL to ciekawa forma promocji czytelnictwa wśród jej uczniów

Zanikaniu czytelnictwa wśród młodzieży przeczą nastoletni ambasadorzy CzytajPL, którzy także po raz pierwszy w tym roku dodatkowo promują czytanie wśród rówieśników przechadzając się po swoich szkołach w oryginalnych, odlotowych koszulkach akcji. T-shirty również wyposażone są w bezcenne QR kody. W całej Polsce takich ambasadorek i ambasadorów jest tysiąc, w Gdańsku - 13. Wybrano ich spośród 5 tysięcy chętnych.

- Czytam bardzo dużo, przyznam że wolę jednak wydania papierowe, przy okazji akcji sama próbuję się przekonać do e-booków - opowiada ambasadorka CzytajPL Kamila Wiśniewska z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w gdańskim Brzeźnie. - W naszej szkole wiszą również plakaty akcji i one są skanowane przez uczniów, nie zdarzyło mi się jeszcze, żeby ktoś poprosił mnie o kod z mojej koszulki. Pytają mnie jednak, o co chodzi z tą koszulką (napis na niej głosi: “Ściągam grube almanachy” - red). Kiedy odpowiem, mówią że nie mają czasu na czytanie. Ja tego nie rozumiem, czytam po nocach.

Jeśli spotkasz kogoś w jeden z takich koszulek, wiedz że jest ambasadorem CzytajPL

Gdańsk jest jednym z 12 miast partnerskich, które zdecydowały się bezpłatnie udostępnić na potrzeby akcji swoje przystankowe citylighty. W tej grupie jest także Gdynia, Kraków, Poznań, Łódź, Wrocław, Katowice, Lublin, Toruń, Częstochowa i Rzeszów.

- Gdańsk jest z nami od trzech lat i jako pierwszy zgodził się być partnerem naszej akcji, co przekonało nas, że inne miasta też dadzą się namówić - wspomina Jakub Kulasa.

Ściąganie e-booków CzytajPL będzie możliwe do 30 listopada, czas na przeczytanie wypożyczonych lektur jest nieco dłuższy - do 7 grudnia. Warto pamiętać, że każdy kto zeskanuje QR kod może zaprosić do akcji jeszcze pięć osób (one nie będą już musiały powtarzać tej operacji).

Organizatorzy szacują, że do końca miesiąca w Polsce i na świecie do akcji przystąpi ok. 100 tys. czytelników.


Zobacz spot reklamowy akcji CzytajPL - warto!

Akcja organizowana jest już po raz piąty przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO oraz platformę e-bookową Woblink.com. Partnerem strategicznym jest Instytut Książki.

TV

Bajpas kartuski działa