Już 10 w tej stoczni. Zobacz nowe wodowanie statku

Częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego dla norweskiego armatora zwodowano w sobotę, 15 lutego, w gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland. Pozostałe urządzenia zostaną zamontowane w Skagen (Dania).
15.02.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Kadłub statku na wodzie
Hargun jest już dziesiątym statkiem zbudowanym i zwodowanym w Gdańsku przez Karstensen Shipyard Poland
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Jaki statek zwodowano?

Portem macierzystym trawlera będzie Bergen (Norwegia). 
 
“Hargun” to kolejny trawler RSW (ang. Refrigerated Sea Water), wykonany przez gdańską stocznię. 
 
Jednostka będzie posiadać ładownie ze schładzaną wodą morską. Statek jest przeznaczony do połowu ryb pelagicznych (żyjących na otwartych akwenach) typu makrela i śledź do celów konsumpcyjnych. 
 
Ryby z połowu ze statku typu RSW transportowane są żywe na ląd, a następnie przeznaczone do przetwórstwa. 
 
Na tego typu jednostce norwescy rybacy będą też mogli łowić inne gatunki służące do produkcji mączki rybnej stanowiącej składnik karmy. 
- Zwodowany kadłub jest częściowo wyposażony. Nie ma jeszcze nadbudówki, której montaż zajmie nam ok. 6 tygodni. Na jednostce są już natomiast główne komponenty takie jak dwa silniki główne, przekładnie, prądnice wałowe i wał napędowy. Zwodowany kadłub posiada też część instalacji chłodzącej - mówi Bartłomiej Kopczewski, zastępca dyrektora stoczni Karstensen Shipyard Poland. 
 
Pod koniec marca "Hargun" zostanie odholowany do stoczni w Skagen (Dania). Przy dobrych warunkach pogodowych potrwa to dwa dni. W duńskim zakładzie przez następne ok. pół roku nastąpi już pełne wyposażenie kutra.
To zdjęcie przedstawia stocznię w Gdańsku, gdzie trwa budowa i remont jednostek pływających. Co znajduje się na zdjęciu? Duży statek w budowie – jednostka oznaczona jako VL-1-BJ HARGUN, z zielonym kadłubem i brązowym dnem. Konstrukcje stoczniowe – widać duże zielone dźwigi, które są symbolem gdańskiej stoczni oraz żurawie i rusztowania wykorzystywane przy budowie statków. Inne jednostki pływające – w tle znajduje się kilka mniejszych statków, w tym kutry rybackie i statki remontowane.
Jednostka "Hargun" na kilka dni przed wodowaniem
mat. Karstensen Shipyard Poland
 
“Hargun” w liczbach: 
 
  • długość: 83 metry 
  • szerokość: 17 metrów
  • zanurzenie maksymalne; 7,45 m
  • tonaż: 4000 GT
  • objętość ładowni: 2700 m3

W Gdańsku powstanie terminal zbożowy. Inwestycja o strategicznym charakterze

"Hargun" jest dziesiątym statkiem wykonanym w Gdańsku przez Karstensen Shipyard Poland. 

ZOBACZ FOTOGALERIĘ Z WODOWANIA:

Więcej o gdańskiej stoczni

Karstensen Shipyard Poland należy do duńskiej grupy kapitałowej Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen. To najbardziej wysunięte na północ miasto w Danii, będące jednym z największych portów rybackich w tym kraju, zaś duńska stocznia ma ponad 100 lat historii.

Współpraca duńskiej stoczni Karstensen Skibsværft A/S z trójmiejskimi stoczniami w zakresie budowy kadłubów statków sięga jeszcze lat 90. ubiegłego wieku. Z czasem, Duńczycy postanowili utworzyć w Polsce własną stocznię. Stało się to w roku 2018. Zakład powstał w Gdyni, na terenie zajmowanym wcześniej przez Vistal Offshore. Nie było tam jednak właściwej infrastruktury stoczniowej.

ZOBACZ WIDEO Z WODOWANIA STATKU: 

Koniecznością stała się więc przeprowadzka zakładu do Gdańska. Okazją do tego stała się sprzedaż przez Polską Grupę Zbrojeniową spółki Synergia 99. Jest ona od początku lat 90 wieczystym dzierżawcą od Skarbu Państwa przemysłowego terenu pozostałego po Stoczni Gdańskiej im. Lenina. W październiku 2022 r. Karstensen Shipyard Poland nabyła ostatecznie 100 procent udziałów w Synergii 99.

Produkcję do Gdańska Karstensen Shipyard Poland zaczął przenosić sukcesywnie od stycznia do lipca 2023 r. 

Dobre wyniki Portu Gdańsk w 2024 roku. Jakich towarów najwięcej przeładowano?

Firma działa na terenie, gdzie znajdują się zabytkowe obiekty stoczniowe należące kiedyś do Stoczni Gdańskiej im. Lenina, w tym charakterystyczne dla panoramy Gdańska fińskich żurawi Kone, olbrzymia hala montażowa z 1946 r. oraz pochylnie B1 i B3

TV

Zamiatarki ruszyły w miasto