
Jaki statek zwodowano?

- długość: 83 metry
- szerokość: 17 metrów
- zanurzenie maksymalne; 7,45 m
- tonaż: 4000 GT
- objętość ładowni: 2700 m3
W Gdańsku powstanie terminal zbożowy. Inwestycja o strategicznym charakterze
"Hargun" jest dziesiątym statkiem wykonanym w Gdańsku przez Karstensen Shipyard Poland.
ZOBACZ FOTOGALERIĘ Z WODOWANIA:
Więcej o gdańskiej stoczni
Karstensen Shipyard Poland należy do duńskiej grupy kapitałowej Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen. To najbardziej wysunięte na północ miasto w Danii, będące jednym z największych portów rybackich w tym kraju, zaś duńska stocznia ma ponad 100 lat historii.
Współpraca duńskiej stoczni Karstensen Skibsværft A/S z trójmiejskimi stoczniami w zakresie budowy kadłubów statków sięga jeszcze lat 90. ubiegłego wieku. Z czasem, Duńczycy postanowili utworzyć w Polsce własną stocznię. Stało się to w roku 2018. Zakład powstał w Gdyni, na terenie zajmowanym wcześniej przez Vistal Offshore. Nie było tam jednak właściwej infrastruktury stoczniowej.
ZOBACZ WIDEO Z WODOWANIA STATKU:
Koniecznością stała się więc przeprowadzka zakładu do Gdańska. Okazją do tego stała się sprzedaż przez Polską Grupę Zbrojeniową spółki Synergia 99. Jest ona od początku lat 90 wieczystym dzierżawcą od Skarbu Państwa przemysłowego terenu pozostałego po Stoczni Gdańskiej im. Lenina. W październiku 2022 r. Karstensen Shipyard Poland nabyła ostatecznie 100 procent udziałów w Synergii 99.
Produkcję do Gdańska Karstensen Shipyard Poland zaczął przenosić sukcesywnie od stycznia do lipca 2023 r.
Dobre wyniki Portu Gdańsk w 2024 roku. Jakich towarów najwięcej przeładowano?
Firma działa na terenie, gdzie znajdują się zabytkowe obiekty stoczniowe należące kiedyś do Stoczni Gdańskiej im. Lenina, w tym charakterystyczne dla panoramy Gdańska 7 fińskich żurawi Kone, olbrzymia hala montażowa z 1946 r. oraz pochylnie B1 i B3.