• Start
  • Wiadomości
  • W czwartek Koncert Jubileuszowy Cappelli Gedanensis. Wstęp wolny

W czwartek Koncert Jubileuszowy Cappelli Gedanensis. Wstęp wolny

Z okazji 30. rocznicy uzyskania statusu instytucji kultury Miasta Gdańska, w Kościele Zielonoświątkowym przy ulicy Menonitów odbędzie się wyjątkowy, jubileuszowy koncert Cappelli Gedanensis. Wystąpi światowej sławy dyrygentka Agnieszka Franków-Żelazny oraz założycielka Alina Kowalska-Pińczak i goście specjalni. Wstęp wolny.
25.04.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Cappella Gedanensis to zespół wokalno-muzyczny koncertujący na całym świecie, od 1992 roku ma status instytucji kultury Miasta Gdańska
Cappella Gedanensis to zespół wokalno-muzyczny koncertujący na całym świecie, od 1992 roku ma status instytucji kultury Miasta Gdańska
fot. Mateusz Ochocki / KFP

Cappella Gedanensis - zespół wokalno-instrumentalny kultywujący wielowiekową tradycję i rozsławiający Gdańsk na całym świecie, niezwykle popularny w naszym mieście, powołany do życia został do życia w 1981 roku (wówczas jako Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis), a od 1992 roku ma status instytucji kultury Miasta Gdańska.

W jego dorobku repertuarowym znalazły się dzieła takich mistrzów gdańskich, jak: Franciscus de Rivulo, Paul Siefert, Kaspar Förster, Crato Büthner, Christoph Werner, Nicolaus Zangius, Johann Valentin Meder, Theophil Andresa Volckmar, Maximilian Dietrich Freislich czy Johann Balthazar Christian Freislich. Zespół przybliża swoim słuchaczom także wielkie arcydzieła oratoryjno-kantatowe baroku europejskiego, a podczas koncertów towarzyszą mu znakomici goście.

Nie inaczej będzie w czwartek, 28 kwietnia, podczas Koncertu Jubileuszowego z okazji trzydziestej rocznicy powołania przez Radę Miasta Gdańska samorządowej instytucji kultury Cappella Gedanensis. Zespół wystąpi pod batutą swojej założycielki, Aliny Kowalskiej-Pińczak, oraz światowej sławy dyrygentki Agnieszki Franków-Żelazny - obecnej dyrektor artystycznej Cappelli. Gośćmi specjalnymi wieczoru będą Agnieszka Tomaszewska (sopran) i maestro Konstanty Andrzej Kulka (skrzypce).

W programie koncertu znajdą się dzieła niemieckiego kompozytora okresu baroku Maximiliana Dietricha Freisslicha - „Dixit Dominius”, włoskiego przedstawiciela epoki Francesca Geminianiego - „Sonata Affettuoso” i „Sonata Gigue”, i francuskiego - „Te Deum” Marca-Antoine’a Charpentiera. Program uzupełni „Kaprys D-dur” polskiego skrzypka i kompozytora Karola Lipińskiego, oraz napisana specjalnie z okazji jubileuszu kompozycja „Lux aeterna” Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Koncert odbędzie się o godz. 18:00 w sali koncertowej Cappelli Gedanensis w Kościele Zielonoświątkowym, tuż przy stacji SKM Śródmieście (ul. Menonitów 2a). Wstęp wolny (z uwagi na niewielką przestrzeń, ilość miejsc ograniczona).

  • Co: Koncert Jubileuszowy Cappelli Gedanensis;
  • Gdzie: Kościół Zielonoświątkowy, ul. Menonitów 2a;
  • Kiedy: czwartek, 28 kwietnia;
  • Wstęp: bezpłatny.

 

Więcej o Cappelli Gedanensis *

Powołany do życia w 1981 roku zespół Cappella Gedanensis – wówczas jako Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis – to rozpoznawalna nie tylko na Pomorzu i w całej Polsce, ale także na świecie wizytówka grodu nad Motławą, jak i naszej ojczyzny. Po wielu latach niebytu Kapela Rajców Miejskich, która pierwotnie powstała ok. 1560 roku, czyli w czasach świetności Rzeczypospolitej, a przestała istnieć w 1750 roku – ponownie zaistniała dzięki prof. Alinie Kowalskiej - Pińczak.

Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis początkowo przyjął kierunek działania oparty na opracowywaniu dzieł muzyki gdańskiej, działalności koncertowej i nagraniowej. Muzykolodzy Akademii Muzycznej oraz muzycy Cappelli Gedanensis podjęli się zadania opracowywania na podstawie manuskryptów dzieł kompozytorów gdańskich tworzących na przełomie XVII – XVIII wieku.

Świadomość przebogatej spuścizny muzyki barokowej Gdańska, podówczas najbogatszego materialnie miasta w Polsce, postawiła przed rozpoczynającą działalność Cappellą Gedanensis niełatwe zadanie. Lata pracy muzyków udowodniły, że wiekowa marka gdańskiego zespołu została nie tylko przywrócona współczesności poprzez odkrycie na nowo arcydzieł sprzed wieków, ale i umocniona przez nowe projekty.

W dorobku repertuarowym Cappelli Gedanensis znalazły się zatem dzieła takich mistrzów gdańskich jak: Franciscus de Rivulo, Paul Siefert, Kaspar Förster, Crato Büthner, Christoph Werner, Nicolaus Zangius, Johann Valentin Meder, Theophil Andresa Volckmar, Maximilian Dietrich Freislich, Johann Balthazar Christian Freislich. Pierwszy z wymienionych muzyków, Franciscus de Rivulo, to zarazem pierwszy kapelmistrz Kapeli Rajców Miejskich. Zespół podjął się także trudu przybliżania swoim słuchaczom wielkich arcydzieł oratoryjno-kantatowych baroku europejskiego. Warto przy tym wspomnieć o utworach takich kompozytorów jak: Georg Friedrich Händel, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert czy Joseph Haydn.

Następnie – w 1992 roku – zespół otrzymał status instytucji kultury Miasta Gdańska, jako kontynuatora tradycji Kapeli Rajców Miejskich. Ciekawostką jest, że Kapela Rajców Miejskich miała w swojej historii aż 16. kapelmistrzów, różnych narodowości, jednakże samych mężczyzn. Swoistym zatem signum temporis nowych narodzin zespołu jest fakt, że kolejnym – 17. kapelmistrzem, została założycielka zespołu prof. Alina Kowalska-Pińczak - pierwsza kobieta na tym stanowisku.

Powołanie instytucji kultury umożliwiło znaczne poszerzenie zakresu prowadzonej działalności zespołu Cappella Gedanensis.

* za cappellagedanensis.pl

Więcej o Konstanty Andrzej Kulka *

Urodził się w Gdańsku Jego ojciec był śpiewakiem w chórze Opery Bałtyckiej, a matka pianistką-korepetytorką solistów w tymże teatrze.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku ośmiu lat u Ludwika Gbiorczyka, będąc uczniem III klasy Szkoły Podstawowej nr. 14 w Gdańsku, na Siedlcach. Po raz pierwszy wystąpił publicznie, w wieku 12 lat – 15 listopada 1959 w sali średniej szkoły muzycznej w Gdańsku-Wrzeszczu, z koncertem – recitalem, podczas którego wykonał utwory Mozarta, Młynarskiego, Corelliego. Dochód z tego recitalu został przeznaczony na budowę 1000 szkół.

Naukę kontynuował w Państwowym Liceum Muzycznym u jednego z najwybitniejszych polskich pedagogów wiolinistyki Stefana Hermana, a następnie studiował w jego klasie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Już jako 17-letni student wystąpił po raz pierwszy z orkiestrą symfoniczną i uzyskał dyplom z wyróżnieniem specjalnym na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolò Paganiniego w Genui.

Przełomowym momentem jego kariery było zwycięstwo w 1966, w Międzynarodowym Konkursie Radia Niemieckiego ARD w Monachium. Koncertował na obu półkulach (wszystkie kraje Europy, USA, Ameryka Południowa, Japonia, Australia). Od 1968 występował w duecie z Jerzym Marchwińskim oraz uprawiał też kameralistykę wraz ze Stefanem Kamasą, Romanem Jabłońskim i Jerzym Marchwińskim jako członek Kwartetu Polskiego Radia i Telewizji. 26 marca 1971 uzyskał dyplom ukończenia studiów wyższych z wynikiem bardzo dobrym z najwyższym wyróżnieniem.

Od 1994 jest profesorem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wykładowcą kursów mistrzowskich. Profesor wizytujący gdańskiej Akademii Muzycznej.

Zasiada w jury w wielu prestiżowych konkursach skrzypcowych m.in. w 2006 w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Josepha Joachima oraz wielokrotnie jako przewodniczący i członek Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu

Wykonał ponad 2000 recitali i koncertów z towarzyszeniem orkiestry na całym świecie. Grał ze słynnymi orkiestrami, występował na festiwalach w Lucernie, Bordeaux, Berlinie, Brighton, Pradze, Barcelonie i in. Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Uprawiał również kameralistykę, bierze udział w wykonaniu i nagraniach polskiej muzyki współczesnej. Bierze udział w licznych tournée zagranicznych z polskimi orkiestrami. Jest głównie związany z Filharmonią Narodową. Współpracował m.in. z Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony, London Symphony, English Chamber.

W swoim repertuarze ma utwory od epoki baroku po romantyzm od Antonio Vivaldiego po Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego (I Koncert skrzypcowy), Henryka Hubertusa Jabłońskiego.

* za: chopin.edu.pl

Więcej o Agnieszce Tomaszewskiej *

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta miasta Gdańska. Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Ady Sari (2005), finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki (2010), zdobywczyni Nagrody dla Najlepszego Śpiewaka Internationale Sommerakademie der Universität Mozarteum.

Jeszcze podczas studiów zadebiutowała na scenie operowej partią Armindy w Rzekomej ogrodniczce Mozarta, w wiedeńskim Schlosstheater Schönbrunn. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie wystąpiła w roli Zuzanny (Wesele Figara Mozarta), Liu (Turandot Pucciniego) oraz Katii (Pasażerka Weinberga). W Operze Krakowskiej śpiewała partię Sary (Loteria na mężów Szymanowskiego) oraz Bubikopf (Cesarz Atlantydy Ullmanna). Obecnie jest solistką Badische Staatstheater Karlsruhe, gdzie kreuje takie role, jak: Hrabina (Wesele Figara), Fiordiligi (Così fan tutte Mozarta), Micaëla (Carmen Bizeta), Mimì (La Bohème Pucciniego), Adina (Napój miłosny Donizettiego), Berthe (Le prophète Meyerbeera). W 2015 roku wystąpiła w niemieckiej Oper Stuttgart jako Mimì (La Bohème).

W bogatym repertuarze koncertowym posiada m.in. dzieła oratoryjne - od barokowych, po kompozycje współczesne. Odbyła tournée po Izraelu z orkiestrą Zubina Mehty, z którą wykonywała Mszę h-moll J. S. Bacha. Wzięła także udział w prawykonaniach dzieł oratoryjnych Jana A. P. Kaczmarka, a w hollywoodzkim Royce Hall wystąpiła u boku Leszka Możdżera w koncercie muzyki filmowej kompozytora. Śpiewała na festiwalach: Salzburger Festspiele, Die hamburger Ostertöne, Hamburger Mozartwochen, Festiwalu Muzyki Polskiej.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Tadeusz Kozłowski, Gabriel Chmura, Carlo Montanaro, Patrick Fournillier, Jan Latham-Koenig, Alfred Eschwé, Peter Schreier, Stefan Soltesz, Simone Young, Ernst van Tiel. Współpracowała z reżyserami różnych generacji: Keithem Warnerem, Davidem Poutneyem, Achimem Freyerem, Holgerem Müller-Brandesem, Nicolasem Briegerem, Clausem Guthem, Tobiasem Kratzerem.

* za: teatrwielki.pl

 

TV

Budowa basenu we Wrzeszczu jeszcze w tym roku