Trochę historii
Rozkazem Ministra Spraw Wojskowych z dnia 2 kwietnia 1920 roku został utworzony Urząd Marynarki Handlowej w Wejherowie. Do zadań Urzędu należały sprawy związane z rejestracją łodzi, awariami i wypadkami morskimi, ochroną wydm i brzegów morskich oraz ich umocnień, sprawy ochrony rybołówstwa i administracji portami.
W grudniu 1921 roku wszelkie sprawy związane z Marynarką Handlową, w tym Urząd Marynarki Handlowej, przekazano w gestię Ministra Przemysłu i Handlu. Powołano też Morski Urząd Rybacki w Pucku, który przejął sprawy związane z ochroną rybołówstwa na polskich wodach przybrzeżnych.
Urząd Marynarki Handlowej utworzył swoje „terenowe” jednostki organizacyjne: w Helu z dniem 3 czerwca 1922 roku, w Pucku w lutym 1922 roku oraz w Gdyni z dniem 24 lipca 1922 roku.
Z dniem 3 maja 1927 roku – siedzibę Urzędu Marynarki Handlowej przeniesiono z Wejherowa do Gdyni; w roku 1928 przeniesiono także z Pucka do Gdyni siedzibę Morskiego Urzędu Rybackiego.
Podstawowym aktem prawnym regulującym organizację i zakres działania władz Marynarki Handlowej było jednak dopiero rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej w mocy ustawy z dnia 22 marca 1928 roku. Rozporządzenie wprowadziło dwuinstancyjność tych władz stanowiąc, że władzami pierwszej instancji są kapitanaty portów, a władzą drugiej instancji Urząd Morski z siedzibą w Gdyni, podległy Ministrowi Przemysłu i Handlu.

Jakie zadania ma Urząd Morski w Gdańsku?
Gdańska działalność Urzędu Morskiego w Gdyni to przede wszystkim:
- Kapitanat Portu Gdańsk - nadzór nad ogólnym stanem bezpieczeństwa żeglugi oraz kontrola ruchu statków w porcie, na redzie i w pozostałych administrowanych akwenach; przeprowadzanie inspekcji statków; wykonywanie służby kontroli ruchu statków w systemie; monitorowania ruchu morskiego; nadzór nad wykonywaniem usług pilotowych, holowniczych i cumowniczych; nadzór nad stanem torów wodnych w aspekcie utrzymania ich parametrów i warunków żeglowności; koordynacja spraw związanych z likwidacją przeszkód nawigacyjnych w portach i na redach; nadzór nad ratownictwem portowym oraz inicjowanie akcji ratowniczych;
- Baza Oznakowania Nawigacyjnego - działania związane z bezawaryjnym funkcjonowaniem lądowego i morskiego oznakowania nawigacyjnego na obszarach administrowanych przez urząd. Zakres odpowiedzialności obejmuje m.in. utrzymanie pław, latarni morskich, świateł wejściowych i ostrzegawczych.
- Obwód Ochrony Wybrzeża Sobieszewo –zabezpieczenie terenu przed negatywnym wpływem czynników naturalnych oraz działalności człowieka, nadzoruje realizację Planu Urządzania Lasu, ocena szkód powstałych w wyniku sztormów oraz koordynacja działań, związane z ich usuwaniem. Prowadzi ochronę wybrzeża i nadzoruje budowę lokalnej infrastruktury.
Urząd Morski w Gdyni w ostatnich latach nadzorował w Gdańsku takie inwestycje, jak rozbudowa układu falochronów odpowiadających za osłonięcie wschodniej strony Portu Północnego; budowa toru wodnego na Martwej Wiśle wraz z wymienionym i zaktualizowanym oznakowaniem nawigacyjnym; budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk.
Pracownicy Urzędu Morskiego odznaczeni medalami Prezydent Miasta Gdańska:
- JAN MŁOTKOWSKI - ZASTĘPCA DYREKTORA DS. OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO
- BARBARA OLCZYK - ZASTĘPCA DYREKTORA DS. INWESTYCYJNYCH
- ALICJA JANOWICZ - GŁÓWNY SPECJALISTA ds. NABRZEŻY I PORZĄDKU PORTOWEGO w KAPITANACIE PORTU GDAŃSK
- ŁUKASZ PARTYKA - KIEROWNIK OBWODU OCHRONY WYBRZEŻA W SOBIESZEWIE
- ANDRZEJ MAŁKIEWICZ - WIELOLETNI NACZELNIK WYDZIAŁU TECHNICZNO-INWESTYCYJNEGO
- ROBERT WITKOWSKI - NACZELNIK BAZY OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO