• Start
  • Wiadomości
  • “Tak jak wszystkie śmiałe dziewczyny”. Premiera w niedzielę

“Tak jak wszystkie śmiałe dziewczyny” - o dojrzewaniu w czasach internetu

W sztuce “Tak jak wszystkie śmiałe dziewczyny” bośniacka autorka Tanja Sljivar, zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami, opisuje dramatyczne skutki zakłamanej moralności i braku edukacji seksualnej. Czytanie performatywne tekstu, w reżyserii Piotra Jankowskiego, odbędzie się w niedzielę, 11 grudnia 2022 r., o godz. 18 w klubie Bunkier. W role 13-letnich bohaterek wcielą się aktorki oraz studentki i absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wstęp wolny.
10.12.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Siedem młodych kobiet pozuje do zdjęcia, stoją blisko siebie, patrzą na wprost
W sztuce “Tak jak wszystkie śmiałe dziewczyny” bośniackiej autorki Tanji Sljivar wystąpią: [na zdj. od lewej] Aleksandra Dziewit, Julita Bożewicz, Anita Kostyńska, Anna Piotrowska, Julia Ostaszewska, Sandra Bożewicz, Ewelina Stańczyk
fot. mat. Piotr Jankowski

Actus Humanus Nativitas 2022 - muzyka dawna w wirtuozerskim wykonaniu. Do niedzieli

O czym opowiada sztuka Tanji Sljivar?

Tekst opublikowany w roku 2018, opowiada o prawdziwych wydarzeniach. Historia dotyczy małej, konserwatywnej miejscowości w Bośni i konsekwencjach pewnej wycieczki szkolnej, na którą pojechała grupa trzynastolatek. Po powrocie okazało się, że siedem z nich jest w ciąży. Przymuszone, poddały się aborcji. 

Ta “zbiorowa ciąża” stała się przedmiotem medialnego skandalu. Nagłośniona, wywołała w Bośni i Hercegowinie ogólnokrajową debatę na temat zmiany obyczajowości oraz umacniania się szokujących trendów wśród dorastających dziewcząt.

Autorka nadała sztuce podtytuł “Tekst dramatyczny o pewnej próbie zaznania swobody w małym mieście”, ponieważ zwraca w niej uwagę na dramatyczne zderzenie: zachłyśnięcie się postępem, nie idzie w parze z potrzebami dzieci, których potrzeby są banalizowane. 

Ona oddaje im głos. Dziewczynki opowiadają o - z ich punktu widzenia - "wszystkich istotnych sprawach”: sposobach na odchudzanie, pozach do zrobienia najlepszego selfie, o pornografii, ale nie o tym, co najważniejsze: w jakich okolicznościach zaszły w ciążę. Zachowują się infantylnie, choć mówią o wolności, a ich wiedza o świecie bazuje na strzępach, często fałszywych, informacji z internetu.

Autorka chce zwrócić uwagę na to, jak zmieniają się rytuały przemiany w społeczeństwie, jak bardzo różnią się od tych, których doświadczała młodzież poprzednich pokoleń.

Siedem młodych kobiet siedzi na biurku i wokół niego w nonszalanckich pozach
To sztuka o tym, jak zachłyśnięcie się postępem, nie idzie w parze z potrzebami dzieci, których potrzeby są banalizowane. Ich "dorosłość" to zlepek często fałszywych informacji z interentu
fot. Piotr Jankowski

O formie dramatu

Siedem scen i siedem monologów trzynastolatek, poprzecinanych dialogami i konwersacjami na komunikatorach, współtworzy formalną ramę dramatu. Z ich wypowiedzi, przypominających partie chóru, utkany jest krytyczny komentarz dotyczący fatalnego poziomu edukacji seksualnej oraz zakłamanej moralności w Bośni i Hercegowinie, tematu uniwersalnego również w innych regionach geograficznych.

Warto zwrócić uwagę na warstwę językową oraz rytmiczność utworu. Tanja Šljivar, zafascynowana sposobem komunikowania się nastolatek, wykorzystuje zasłyszane monologi i dialogi, poddaje je stylizacji tworząc dynamiczną kombinację rozmaitych reżimów wypowiedzi (szowinistyczny język ulicy, język internetu i czasopism, język niewykształconych kobiet w średnim wieku, język krytyki feministycznej). W wielu miejscach rezygnuje z klasycznej składni i interpunkcji.

Tłumaczenia tekstu z języka bośniackiego na język polski, dokonała Gabriela Abrasowicz w 2020 roku.

Piotr Jankowski i sztuka o eksperymencie więziennym Zimbardo

O gdańskim czytaniu performatywnym

Dramat Tanja Sljivar napisała w 2016 roku, opublikowano go w 2018 r. Jego czytania sceniczne odbywały się w teatrach m.in. w Belgradzie, zrealizowano też słuchowiska radiowe w Niemczech i w USA oraz spektakl w Deutsches Theater w Berlinie (Draufgängerinnen. All adventurous women do, reż. Salome Dastmalhi). Teraz polska widownia będzie miała okazję zapoznać się z tym materiałem. 

W Gdańsku reżyserii dramatu podjął się Piotr Jankowski, aktor teatralny, filmowy oraz reżyser, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Znany ze scen Teatru Narodowego w Warszawie i Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Były wykładowca w Akademii Muzycznej w Gdańsku, reżyserujący w Konsulacie Kultury w Gdyni i w Klubie Żak, którego realizacja mocnej sztuki “Eksperyment” Mario Giordano spotkała się z gorącym odbiorem widzów i krytyków. 

W czytaniu performatywnym, które odbędzie się klubie Bunkier (ul. Olejarna 3), w niedzielę, 11 grudnia o godz. 18, udział biorą: Julita Bożewicz, Sandra Bożewicz, Aleksandra Dziewit, Anita Kostyńska, Ania Piotrowska, Julia Ostaszewska i Ewelina Stańczyk - aktorki, studentki i absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku, wydziału Wokalno-Aktorskiego, specjalność musical oraz śpiew solowy.

Wydarzenie zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Gdańsk.

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim