
Myślą kreatywnie i analitycznie, efektywnie współdziałają i potrafią zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. Są w stanie zaprojektować skomplikowany pojazd lub sympatycznego robota, skonstruować solidną budowlę, napisać scenariusz, stworzyć dekoracje i zagrać w oryginalnym przedstawieniu. Rozwijają swoje pasje, uczą się poprzez zabawę i doświadczenie. Tacy właśnie są uczestnicy międzynarodowego programu edukacyjnego Odyseja Umysłu.
Ruszyła rekrutacja do szkół ponadpodstawowych. Do kiedy składać wnioski?
W Odysei Umysłu co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. W tegorocznych finałach sukcesy odniosły szkoły z Pomorza. Cztery ekipy z Gdańska znalazły się na podium, a wśród wyróżnionych jest aż dziesięciu reprezentantów naszego województwa.
Po ogólnopolskim etapie konkursu, który w kwietniu odbył się w Gdyni, 35 zespołów uczniowskich i studenckich wyruszyło do Stanów Zjednoczonych, by reprezentować Polskę podczas Światowych Finałów. Tegoroczna edycja miała miejsce w dniach 20-25 maja na Michigan State University w East Lansing. W globalnym wydarzeniu udział wzięło blisko 8000 uczestników i zaproszonych gości. Polacy pokazali się z najlepszej strony - aż 13 drużyn zdobyło medale, a kolejne 6 zostało uhonorowanych za zajęcie miejsc od czwartego do szóstego. To ogromny sukces Odyseuszy znad Wisły!
Szczególną uwagę zwracamy na sukcesy reprezentantów województwa pomorskiego. Medale otrzymało aż sześć ekip z Pomorza, zaś wyróżnione zostały kolejne cztery zespoły.

Odyseja Umysłu to międzynarodowy program edukacyjny z ponad 40-letnią historią. W Polsce jest obecny od 34 lat. Jego celem jest rozwijanie u dzieci i młodzieży szeregu kompetencji kluczowych, m.in. kreatywnego i krytycznego myślenia, inicjatywy i innowacyjności, rozwiązywania problemów, uważności, empatii i współdziałania. Uczestnicy pracują w kilkuosobowych drużynach. Sami wybierają i samodzielnie rozwiązują jedno z interdyscyplinarnych zadań, tzw. Problemów Długoterminowych, wykorzystując w praktyce wiedzę zdobytą w szkole, dając wyraz swojej twórczej energii w ramach określonych ograniczeń czasowych, budżetowych i regulaminowych. Podczas konkursu prezentują efekty swojej kilkumiesięcznej pracy, poddając się ocenie i otrzymując szczegółową informację zwrotną. Muszą też zmierzyć się z zadaniem-niespodzianką, tzw. Problemem Spontanicznym, który wymaga myślenia „na zawołanie” i wykorzystania ograniczonych zasobów.
W tegorocznych Światowych Finałach każda drużyna miała do wykonania zadanie i w tej kategorii była oceniana. Na wydarzeniu obowiązywały również kategorie wiekowe.
Lato 2025 - półkolonie, sport i zabawa. Zapisy od 2 czerwca!
Tegoroczne zadania
Problem 1: Wymyślny wyścig
W tworzeniu innowacji – podobnie jak w sporcie czy podróżowaniu – droga jest ważniejsza niż cel. Zespół ma za zadanie zaprojektować i zbudować pojazd terenowy, w którym przynajmniej jeden odgrywany przez zawodnika Rajdowiec wystartuje w wyścigu o jakąś niezwykłą nagrodę. Zmagania obejmą po kolei trzy ekscytujące etapy. Za każdym razem wehikuł wraz z kierowcą musi dotrzeć do innego miejsca docelowego – pokonując na trasie inną punktowaną przeszkodę. Dwie z nich drużyna wybierze z podanej listy, a jedną wymyśli sama. Przebieg rajdu relacjonować będzie jego Gospodarz-Sprawozdawca. Na koniec uczestnicy wyścigu uświadomią sobie, że niezwykła nagroda wcale nie jest taka niezwykła, a cenniejsze od niej okazuje się samo uczestnictwo w przygodzie.
Problem 2: Zwierzątko-robociątko
Jak uważacie, czy w roli przyjaznego, domowego pupila mogłaby sprawdzić się… maszyna? Zobaczymy, gdy drużyna skonstruuje zwierzątko-robociątko – czyli oryginalne, „zwierzopodobne” urządzenie, które działa ku uciesze innych. Podczas fabularnego przedstawienia wykona ono trzy różne sztuczki, którymi rozweseli przynajmniej dwie różne postacie. W pewnym momencie mechaniczny zwierzak zaginie, a później zostanie odnaleziony w bardzo niezwykłym miejscu przez kogoś, komu wcześniej poprawił humor. W inscenizacji zabrzmi też muzyka wykonywana na żywo, pojawi się zaskakująca zabawka dla zwierzątka-robociątka, a jego triki objaśni Treser odgrywany przez jednego z zawodników.

Problem 3: Książki od kuchni
Rozsmakujcie się w klasycznej literaturze i poszukajcie przepisu na własną pasjonującą opowieść! Wyzwanie polega na wyborze jednej z siedmiu podanych książek i stworzeniu autorskiego przedstawienia, które twórczo nawiąże do jej wskazanego, nieoczywistego fragmentu. Sceneria z kart powieści – obejmująca dekoracje i rekwizyty – zainspiruje oryginalną postać Kreatywnego Kucharza do przygotowania – przy użyciu nietuzinkowego gadżetu kuchennego – jakiegoś przesmacznego posiłku. W spektaklu zostanie on zaserwowany podczas unikalnej uczty, w której weźmie udział… bohater wybranego utworu.
Problem 4: Bezpieczne balschronienie
W naturze ważna jest równowaga, a w ochronie przyrody nadszedł czas na kreatywne rozwiązania… Zawodnicy powinni przygotować pomysłowy występ, w który wplecione zostaną określone obiekty wykonane z drewna balsa oraz kleju. Po pierwsze, wyobrażenia trzech różnych zwierząt – dwóch z gatunków istniejących naprawdę i jednego zmyślonego przez drużynę. Po wtóre, struktura o ograniczonej wielkości i wadze – ukazana jako potencjalny nowy „domek” dla wspomnianych zwierzaków, które pewien Wyjątkowy Wybawca stara się odnaleźć i ocalić od jakiegoś zagrożenia. Sprawdzi on, czy struktura to bezpieczne schronienie, stopniowo układając na niej stos sportowych odważników o jak największym ciężarze. W przedstawieniu zostanie ponadto w twórczy sposób wykorzystana soda oczyszczona, a któreś z ratowanych zwierząt zbada Wesoły Weterynarz.
Problem 5: Historia pełna gwiazd
Zanim obserwacja nocnego nieba stała się nauką, stanowiła niewyczerpane źródło natchnień dla mitologii. Drużyna ma za zadanie obmyślić i odegrać komiczny spektakl o wymyślonej przez siebie Hi(hihi)storycznej Cywilizacji, która rzekomo żyła onegdaj na Ziemi. Widzowie poznają tą oryginalną społeczność przez pryzmat jej trzech historii o gwiazdach i gwiazdozbiorach. Pierwsze podanie wyjaśni wpływ jednego lub więcej ciał niebieskich na obyczaje wspólnoty albo na powstanie jakiegoś dzieła sztuki. Drugi mit wytłumaczy pochodzenie pewnej konstelacji, a opowiedziany zostanie przez postać Arcyśmiesznego Astronoma – noszącego nieziemski kostium. Trzecia legenda w dowolny inny, twórczy sposób nawiąże do widocznych obiektów kosmicznych. Przedstawienie wzbogaci jakiegoś rodzaju efekt świetlny, a także ruchoma spadająca gwiazda.
W weekend świętujemy Dzień Dziecka - atrakcje dla całych rodzin
Pomorscy reprezentanci wyróżnieni na finałach światowych Odysei Umysłu w Nowym Jorku
- Złoty medal - Towarzystwo Przyjaciół Ucznia HORYZONT - Sierakowice (P3G2)
- Srebrny medal - Stowarzyszenie INSTYTUT WSPANIAŁOŚCI - Gdańsk (P4G4), Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB - Gdańsk (P3G3), Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB - Gdańsk (P2G3), Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB - Gdańsk (P1G3)
- Brązowy medal - Towarzystwo Przyjaciół Szkoły BUDOWLANKA - Kościerzyna (P3G3)
- Wyróżnienie - I Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk (P2G3), Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB - Gdańsk (P1G2), Pierwsza Społeczna Szkoła Podstawowa - Gdynia (P2G2), V Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk (P4G3)