Statek rybacki dla Szkotów zwodowano w Gdańsku

Częściowo wyposażony nowoczesny trawler zwodowano w piątek, 25 lipca, w Karstensen Shipyard Poland. Duńska firma produkuje statki wykorzystując historyczną infrastrukturę, należącą kiedyś do Stoczni Gdańskiej. Odbiorcą jednostki jest szkocki armator Lunar Fishing. Budowa trawlera trwała 11 miesięcy.
25.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
gcm-download-1920-20250725-wodowanie-pathway-22-688373ec9e450
Stocznia Karstensen specjalizuje się w budowie dużych statków rybackich
fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl

Ma już silniki i inny sprzęt

Wodowanie trawlera miało charakter otwarty i zgromadziło sporą publiczność. 
 
- Zwodowany kadłub jest częściowo wyposażony. Wyposażony został już w silnik główny, silnik pomocniczy, przekładnię napędu głównego, prądnicę wałową oraz główne wielkogabarytowe urządzenia systemu RSW (schłodzonej wody) - wyjaśnia Bartłomiej Kopczewski, zastępca dyrektora stoczni Karstensen Shipyard Poland. 
gcm-download-1920-20250725-wodowanie-pathway-6-688376bb9d14d
Statek za chwilę spłynie na wodę
fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl
 
Resztą wyposażenia zajmie się już stocznia w Skagen. Z Gdańska w podróż do duńskiego zakładu statek wyruszy 31 lipca. Przy dobrych warunkach pogodowych zajmie mu to dwa dni. Prace w Skagen przy trawlerze potrwają zaś ok. 6-7 miesięcy. Według tego harmonogramu, szkocki armator przejmie jednostkę do użytku w I kwartale 2026 r.
 
Zwodowany trawler w liczbach: 
 
  • długość: 83,7 metrów 
  • szerokość: 17,50 m
  • zanurzenie maksymalne: 6 m
  • objętość ładowni: 3100 m3

O duńskiej stoczni w Gdańsku

Karstensen Shipyard Poland należy do duńskiej grupy kapitałowej Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen. To najbardziej wysunięte na północ miasto w Danii, będące jednym z największych portów rybackich w tym kraju, zaś duńska stocznia ma ponad 100 lat historii.

gcm-download-1920-20250725-wodowanie-pathway-31-68837717a8036
Udało się ...
fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl

 

Współpraca duńskiej stoczni Karstensen Skibsværft A/S z trójmiejskimi stoczniami w zakresie budowy kadłubów statków sięga jeszcze lat 90. ubiegłego wieku. Z czasem, Duńczycy postanowili utworzyć w Polsce własną stocznię. Stało się to w roku 2018. Zakład powstał w Gdyni, na terenie zajmowanym wcześniej przez Vistal Offshore. Nie było tam jednak właściwej infrastruktury stoczniowej.

Port stawia na dynamiczny rozwój. Szykują się dwie kluczowe inwestycje

Konieczna stała się więc przeprowadzka zakładu do Gdańska. Okazją do tego stała się sprzedaż przez Polską Grupę Zbrojeniową spółki Synergia 99. Jest ona od początku lat 90 wieczystym dzierżawcą od Skarbu Państwa przemysłowego terenu pozostałego po Stoczni Gdańskiej im. Lenina. W październiku 2022 r. Karstensen Shipyard Poland nabyła ostatecznie 100 procent udziałów w Synergii 99.

 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z WODOWANIA W GDAŃSKEJ STOCZNI:

 

Produkcję do Gdańska Karstensen Shipyard Poland zaczął przenosić sukcesywnie od stycznia do lipca 2023 r. 

Te dźwigi to symbol Gdańska. Są zabytkiem, ale wciąż służą do produkcji statków

Firma działa na terenie, gdzie znajdują się zabytkowe obiekty stoczniowe należące kiedyś do Stoczni Gdańskiej im. Lenina, w tym charakterystyczne dla panoramy Gdańska 7 fińskich żurawi Kone, olbrzymia hala montażowa z 1946 r. oraz pochylnie B1 i B3. 

ZOBACZ FILM Z WODOWANIA STATKU:

 

TV

Gambit Michała