Podpisanie umowy na przebudowę Nabrzeża Wiślanego. Od lewej: Alan Aleksandrowicz - wiceprezes zarządu Portu Gdańsk, Dorota Pyć - prezes zarządu Portu Gdańsk, Angelika Cieślowska – prezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco, Jacek Kamiński – wiceprezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
Co da portowi rozbudowa Nabrzeża Wiślanego?
Kompleksowa przebudowa Nabrzeża Wiślanego będzie kosztować ok. 351 milionów złotych brutto, a zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.
Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa jego użytkowników i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych statków o nośności do 100 tysięcy ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.
W ramach tej inwestycji zrealizowane będą trzy zadania:
- Rozbudowa Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk
- Przebudowa układu drogowo-kolejowego dla obiektów do magazynowania i konfekcjonowania cukru przy Nabrzeżu Wiślanym ul. Chodackiego w Porcie Gdańskim
- Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic: Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej
Na zlecenie władz portu inwestycję tę wykona Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska.
Zadanie pierwsze, tj. rozbudowa Nabrzeża Wiślanego jest częścią większego projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, współfinansowanego w 85 proc. z budżetu Unii Europejskiej, w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.
Porozumienie o współpracy portów morskich
Przedsięwzięcie to obejmuje kompleksową przebudowę w sumie niemal 2 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, w ramach którego już rozpoczęła się przebudowa trzech nabrzeży: Rudowego III, Bytomskiego i Węglowego. Teraz przyszedł czas na remont kluczowego dla Portu Wewnętrznego Nabrzeża Wiślanego, przy którym operują spółki: Port Gdański Eksploatacja, Krajowa Grupa Spożywcza (Terminal Cukrowy) i Speed.
Realizacja pierwszego zadania rozpocznie się już w lipcu tego roku. Będzie ono polegało na kompleksowej rozbudowie konstrukcji Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 metrów w celu zwiększenia możliwości obsługi statków o wyższym tonażu.
Po modernizacji na nabrzeżu będą mogły być obsługiwane dalekomorskie jednostki pływające o nośności 35 tys. i 100 tys. ton. Projekt zakłada też pogłębienie dna przy nabrzeżu do głębokości technicznej 12 m. Projektowana konstrukcja nabrzeża umożliwi poruszanie się po nim nowoczesnego sprzętu portowego obsługującego przeładunki, w tym żurawi samojezdnych.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka przypomniał, że budowę nowego terminalu zbożowego w gdańskim porcie zapowiedział premier Donald Tusk w grudniu ub. roku
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
Ponadto Doraco wykona: nawierzchnię i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, montaż urządzeń odbojowych i cumowniczych, szynpoddźwigowych, a także układu torów kolejowych.
Kolejnym zadaniem Doraco będzie przebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym przy ul. Chodackiego. Uniwersalny terminal portowy umożliwi m.in. rozładunek m.in. specjalistycznych kontenerów z cukrem przywożonych na platformach kolejowych, magazynowanie i przeładunek cukru oraz pakowanie go na terenie bazy, a potem załadunek na statki konwencjonalne oraz jednostki specjalistycznych typu BIBO. Ten etap inwestycji obejmie również budowę i montaż wyposażenia trafostacji, która zapewni zasilanie dla infrastruktury portowej oraz budowę, zaprogramowanie i uruchomienie wag portowych.
Northvolt będzie miał nowego właściciela. Kto przejmie fabrykę?
Trzeci etap prac projektowych dotyczy przebudowy układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic Chodackiego, Handlowego i Starowiślnej. Doraco zbuduje również wartownię portową, przebuduje sieć gazową, a także opracuje i wdroży docelową organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.
W ramach całej inwestycji związanej z Nabrzeżem Wiślanym powstanie docelowo ok. 3,4 kilometrów torów kolejowych oraz ok. 41 400 metrów kwadratowych nawierzchni betonowych dróg.
Za trzy lata powstanie Gdański Agro Terminal
Druga ważna inwestycja, której realizacji podejmuje się Port Gdańsk to rozbudowa infrastruktury dotyczącej przeładunku zboża. Gdański Agro Terminal (GAT) to strategiczna inwestycja rozpisana na lata 2025–2028.
Pierwszy etap realizacji Gdańskiego Agro Terminalu obejmie budowę dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim. Obiekt ma być gotowy do końca 2025 roku i zwiększy możliwości przeładunkowe zboża w Porcie Gdańsk o ok. 500 tysięcy ton. Tę część inwestycji wykona na zlecenie spółki Port Gdański Eksploatacja S.A. (z grupy kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk) pochodząca z Warszawy firma Premium Quality Care.
Realizacja tego projektu została podzielona na etapy:
- budowę jednego dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim o powierzchni 7 tys. m2 i pojemności 30 tys. ton (wartość brutto: 13,8 mln zł, finansowany ze środków własnych spółki Port Gdański Eksploatacja)
- budowę kompleksu 24 stalowych silosów płaskodennych o łącznej pojemności 100 tys. ton na Nabrzeżu Wiślanym (realizacja: 2026–2028),
- budowę nowoczesnej instalacji do załadunku i rozładunku statków wydajności 1000 ton/h
- zintegrowanie całości z infrastrukturą kolejową, drogową i przeładunkową portu
Docelowo GAT ma być to nowoczesny, zdolny do przeładunku około 3 mln ton rocznie terminal zbożowy i dysponujący łącznie 160 tys. ton powierzchni magazynowej. To ponad czterokrotnie więcej niż jego obecna przepustowość – dziś wynosząca 35 tys. ton pojemności magazynów i 0,7 mln ton realizowanych przeładunków zbóż rocznie.
Podpisanie umowy na realizację I etapu Gdańskiego Agro Terminalu. Od lewej: Andrzej Kuźmicz - prezes Port Gdański Eksploatacja, Robert Skóra - prezes zarządu Premium Quality Care
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
Prezes Portu Gdańskiego Eksploatacja (PGE) Andrzej Kuźmicz przyznaje, że rynek zbóż cechuje dziś wyjątkowa zmienność.
- Obserwujemy znaczące wahania wolumenów i kierunków eksportowych, wynikające zarówno z sytuacji geopolitycznej, jak i presji zmiany klimatu. Gdański Agro Terminal projektujemy z myślą o tej zmienności jako infrastrukturę elastyczną i gotową na różne scenariusze rynkowe. To inwestycja, która nie tylko zwiększy nasze możliwości przeładunkowe, ale przede wszystkim zapewni realną odporność operacyjną Portu Gdańsk na wahania popytu i podaży w sektorze rolno-spożywczym. Co równie istotne, GAT to projekt w 100 procentach finansowany ze środków krajowych - dodaje Andrzej Kuźmicz.
W Gdańsku powstanie terminal zbożowy. Inwestycja o strategicznym charakterze
Magazyn płaski, który powstanie na Nabrzeżu Szczecińskim, czyli pierwszy etap Gdańskiego Agro Terminalu, będzie wyposażony w zautomatyzowane systemy załadunku i rozładunku, w tym technologiczne pomosty, urządzenia transportu ciągłego oraz instalacje ograniczające emisję pyłów.
Całkowity koszt budowy GAT to 240 mln zł brutto, z czego największą część stanowią nakłady na technologię (38 proc.) i prace budowlane (33 proc.). Projekt będzie realizowany ze środków własnych PGE, po zatwierdzeniu przez radę nadzorczą i Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Portu Gdańsk i zabezpieczeniu finansowania na poziomie co najmniej 200 mln zł.
Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy Studium Wykonalności dla II etapu projektu, którego szacowany koszt wynosi 350 tys. zł netto.
Dwie kluczowe inwestycje
O znaczeniu przebudowy Nabrzeża Wiślanego oraz powstaniu GAT dla portu w Gdańsku oraz całej gospodarki w Polsce mówił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
- To bardzo potrzebne i uzasadnione inwestycje. Jako rząd będziemy wspierać wszelkie przedsięwzięcia, który wpływają na rozwój naszych portów morskich - zaznaczył.
ZOBACZ FILM Z KONFERENCJI PRASOWEJ W PORCIE GDAŃSK:
Wiceminister infrastruktury podkreślił, że rozbudowany terminal zbożowy pozostanie w całości, w 100 procentach, w rękach państwowej spółki, jaką jest Port Gdańsk Eksploatacja.
- Gdański Agro Terminal poprawi konkurencyjność Portu Gdańsk, zwiększając możliwości operacyjne, elastyczność logistyki i efektywność załadunku. Wpisuje się on w długofalową strategię wzmacniania pozycji Polski jako lidera w zakresie eksportu zbóż – podsumowała Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Gośćmi obu wydarzeń w Porcie Gdańsk byli m.in. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz oraz posłowie Koalicji Obywatelskiej - Agnieszka Pomaska i Jarosław Wałęsa.