Modernizacja blisko 5 km nabrzeży i 7 km toru wodnego - Port Gdańsk ogłasza finał inwestycji za 595 mln

Konferencja podsumowująca jedną z największych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – projekt pn. „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym”, odbyła się 27 czerwca przy nowo wybudowanym nabrzeżu Dworzec Drzewny.
( Publikacja: 28.06.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Panorama Portu Gdańsk
Panorama Portu Gdańsk
Fot. Port Gdańsk

Port Gdańsk wyremontował nabrzeża

Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża:

  • Oliwskie,
  • Ziółkowskiego,
  • Obrońców Poczty Polskiej i Mew,
  • Zbożowe,
  • Wisłoujście,
  • Dworzec Drzewny
  • oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON.

Remont przeszło w sumie prawie 5 km nabrzeży oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego.

Nowy Port - otwarcie Nabrzeża Ziółkowskiego po remoncie już w ten weekend

Dworzec Drzewny wrócił do użytkowania

Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny pozwoliła włączyć je do eksploatacji i nadać mu charakter nabrzeża uniwersalnego, ponieważ teraz to nieużytkowane od lat nabrzeże może obsługiwać nawet największe jednostki wchodzące do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja S.A.

- Dotąd było to nabrzeże skarpowe, ze względu na zły stan techniczny od wielu lat nieużytkowane. Dziś możemy obserwować jak pracują na nim największe dźwigi - mówi  tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. - Najtrudniejsze w całym projekcie było prowadzenie wszystkich budów podczas operacji przeładunkowych, nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju.

Port Gdańsk podsumowuje 2021 rok - osiągnął najwyższe przeładunki w historii

Nabrzeże Wiślane Portu Gdańsk jest jednym z tych, które częściowo zostały zmodernizowane
Nabrzeże Wiślane Portu Gdańsk jest jednym z tych, które częściowo zostały zmodernizowane
Fot. Port Gdańsk

Jakie jest dopuszczalne zanurzenie statków w Porcie Wewnętrznym?

Po pogłębieniu i regulacji toru wodnego, dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego zwiększyło się. Obecnie w kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim - statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

- Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko - dodaje Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji ZMPG S.A.

Port Gdańsk. Sezon wycieczkowców będzie rekordowy

Projekt “Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym” był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”). Jego realizacja rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł.