• Start
  • Wiadomości
  • Długie Pobrzeże jak nowe - promenada otwarta dla spacerowiczów

Długie Pobrzeże jak nowe - promenada otwarta dla spacerowiczów

Zakończyła się kompleksowa przebudowa jednego z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Gdańsku - Długiego Pobrzeża. Tuż przed majowym weekendem otwarty został ostatni z remontowanych fragmentów - przy Żurawiu. Mieszkańcy i turyści mogą w pełnym zakresie korzystać z tej popularnej przestrzeni spacerowej. Całkowity koszt przebudowy wyniósł ponad 73 mln zł.
30.04.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
img_8721_2
Nowe oblicze Długiego Pobrzeża - wśród nowości drewniana konstrukcja na nabrzeżu
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Nowa jakość, zachowany charakter

- Z ogromną radością oddajemy dziś do użytku ostatni odcinek Długiego Pobrzeża, w okolicach Żurawia - miejsce ważne zarówno dla mieszkanek i mieszkańców, jak i turystów - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To część większego projektu, który był realizowany także we współpracy z partnerem prywatnym. Prace musiały być skoordynowane również z inwestycją realizowaną przez Narodowe Muzeum Morskie, a ich największa część – choć niewidoczna gołym okiem - dotyczyła wzmocnienia nabrzeża, co wymagało zaangażowania zespołu naukowców i zastosowania nowoczesnych technologii. Dziś Długie Pobrzeże jest bezpieczniejsze i bardziej przyjazne - z antypoślizgową nawierzchnią i przestrzenią dostępną dla wszystkich. Przed nami jeszcze ostatni fragment do przebudowy - od Baszty Łabędź do ul. Wartkiej – którego realizację planujemy rozpocząć w przyszłym roku.

Odnawiany fragment nabrzeża - od Mostu Zielonego do Targu Rybnego - zyskał nową nawierzchnię, infrastrukturę techniczną i elementy małej architektury. Przestrzeń została dostosowana do współczesnych standardów użytkowych, przy jednoczesnym zachowaniu jej historycznego charakteru. Inwestycja prowadzona była w ścisłym centrum miasta, w trudnych warunkach terenowych oraz przy dużym natężeniu ruchu pieszych.

Długie Pobrzeże częściowo udostępnione dla pieszych 

IMG_8584~2.JPG
Nowa odsłona Długiego Pobrzeża, wizytówki Gdańska
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Zakres prac

Modernizacja objęła blisko 500 metrów nabrzeża. Prace prowadzone były przez Miasto Gdańsk oraz inwestora prywatnego, który odpowiedzialny był w zakresie układania nawierzchni w ramach realizacji celu publicznego wynikającego z Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

- Długie Pobrzeże wraca do mieszkanek i mieszkańców Gdańska – jako miejsce spacerów, spotkań i codziennej rekreacji, ale także jako ważna oś piesza w Śródmieściu – mówiła Katarzyna Czerniewska, przewodnicząca klubu radnych Wszystko dla Gdańska w RMG. - To przestrzeń, która stanowi nie tylko serce miasta, ale i jego wizytówkę – szczególnie w sezonie turystycznym. Cieszę się, że oddajemy ją do użytku właśnie teraz, u progu lata. Już w lipcu będziemy tu gościć żaglowce w ramach Baltic Sail, a niedługo później Długie Pobrzeże stanie się sceną Jarmarku św. Dominika, przyciągając tysiące odwiedzających. Zapraszam wszystkich do korzystania z odnowionej przestrzeni – w pełnej krasie i gotowej na nowy sezon.

– Należę do pokolenia, które pamięta Długie Pobrzeże z cumującymi tu statkami Żeglugi Gdańskiej. Dziś to miejsce rozwija się pięknie i konsekwentnie – podobnie jak cały Gdańsk, który nieprzypadkowo przyciąga miliony turystów rocznie – mówi Andrzej Kowalczys, radny klubu KO. - Pamiętam czasy, gdy Wyspa Spichrzów była zarośnięta i zapomniana – dziś tętni życiem. Długie Pobrzeże znów jest dostępne dla mieszkanek, mieszkańców i turystów. Gdańsk czeka na swoich gości!

Realizacja przedsięwzięcia była dużym wyzwaniem inżynieryjnym i logistycznym. W trakcie prac konieczne było zastosowanie nowoczesnych technologii, m.in. mikropali samowiercących, nowej ścianki szczelnej oraz żelbetowej konstrukcji nabrzeża. Równolegle wykonano prace związane z przebudową kolektora deszczowego odprowadzającego wodę z ul. Św. Ducha oraz oczyszczono dno Motławy. Cały transport materiałów oraz większość robót prowadzono z wody, przy użyciu specjalistycznej barki.

- To była jedna z najbardziej wymagających inwestycji, jakie realizowaliśmy - zarówno pod względem projektowym, jak i wykonawczym - podkreśla Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W trakcie prac musieliśmy elastycznie reagować na nieprzewidziane sytuacje i dostosowywać technologie robót do warunków zastanych na miejscu. Ogromnym wyzwaniem była logistyka - wszystkie materiały dostarczano od strony wody, przy użyciu barek. Od strony Motławy prowadzono też rozbiórki i palowanie, realizowane z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu pływającego. Przy okazji udało się oczyścić dno rzeki - nurkowie wydobyli z niej m.in. motocykl. Inwestycja wymagała precyzyjnej koordynacji, bo prowadzona była równolegle z pracami Muzeum Morskiego oraz inwestycją prywatną Granarii. Dziś z satysfakcją oddajemy to miejsce mieszkankom i mieszkańcom - wierzę, że na długo pozostanie ono wizytówką Gdańska.

 

IMG_8717~2.JPG
Nowa nawierzchnia, nowe latarnie, nowe balustrady, drewniane wykończenia
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

W ramach inwestycji wykonano:

  • nową konstrukcję nabrzeża: ściankę szczelną, mikropale, żelbetowy oczep i płytę,
  • nowe nawierzchnie:
    • 1790 m² kostki kamiennej,
    • 4569 m² płyt kamiennych,
  • wymianę lub odnowienie elementów małej architektury:
    • 44 latarnie,
    • 483 mb balustrad,
  • nowe umocnienie dna Motławy koszami gabionowymi,
  • drewnianą konstrukcję odbojową,
  • przebudowę kolektora deszczowego,
  • oczyszczenie dna rzeki (wydobyto m.in. zatopiony skuter wodny)

ZOBACZ WIDEO O WYREMONTOWANYM DŁUGIM POBRZEŻU:

Wyzwania techniczne i zmiany projektowe

W trakcie prac konieczne było wprowadzenie zmian technologicznych, m.in. w rejonie Bramy Żuraw – ze względu na niezinwentaryzowane przeszkody podwodne. Zastosowano w tym miejscu alternatywną metodę posadowienia przy użyciu stalowych kształtowników.

Modernizacja Długiego Pobrzeża 

Harmonogram i koszty inwestycji

Umowa z głównym wykonawcą została podpisana w październiku 2022 roku, a prace rozbiórkowe rozpoczęto w styczniu 2023. W trakcie trwania inwestycji pojawiła się konieczność wdrożenia zmian projektowych oraz dodatkowe roboty wykończeniowe, ostateczne zakończenie prac nastąpiło w kwietniu 2025 roku. Całkowity koszt przebudowy wyniósł ponad 73 mln zł.

TV

Już 225 defibrylatorów w autobusach i tramwajach